تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۵۰
بازدید: ۴۳
کد خبر: ۳۳۸۴۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک نماینده مجلس مطرح کرد:

صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران با تثبیت قوانین و مقررات/ کاهش نرخ مالیات، تولید را رونق می‌دهد/ موانع کسب‌وکار تسهیل شود

‌می‌متالز - علی بابایی‌کارنامی، نماینده مجلس بیان کرد: در بازار سرمایه باید به مردم این اطمینان را داد که قواعد، قوانین متناسب و اطمینان‌بخش به منظور صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، «علی بابایی‌کارنامی» در رابطه با کاهش نرخ مالیات بر تولید و تاثیر آن بر شفاف‌سازی ساختار‌های مالیاتی، گفت: به طور کلی کاهش نرخ مالیات بر تولید تاثیر بسزایی در قیمت تمام شده کالا گذاشته و تولید را رونق خواهد داد.

وی با تاکید بر این که باید به سمت کاهش مالیات بر تولید برویم و در مقابل باید جلوی فعالیت‌های غیرمولد و دارای جنبه سفته‌بازی را بگیریم، افزود: مالیات ابزار مهم سیاستگذاری اقتصادی است. یکی از موضوعات حائز اهمیت این است که فشار مالیاتی بر تولید کاهش یابد. در بسیاری از نقاط دنیا بار اصلی پرداخت مالیات بر ثروتمندان، پردرآمد‌ها و کسانی است که مصرف بیشتری دارند.

بابایی‌کارنامی بیان کرد: باید به سمت کاهش مالیات بر تولید برویم و فعالیت‌های تولیدی و مولد و دارای ارزش افزوده را با مکانیسم مالیاتی ترغیب و در مقابل مانع فعالیت‌های غیرمولد و دارای جنبه سفته‌بازی شویم.

وی با اشاره به این که در دنیا مفهومی تحت عنوان مالیات بر عملکرد در ساختار مالیاتی وجود ندارد، اظهار داشت: کشور ما باید ساختار مالیاتی را شفاف‌تر و مالیات عملکرد را حذف کند چرا که مالیات عملکرد به این معنا است که کارشناسان مالیاتی بر سر پرونده‌های شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی حاضر شده و این امر به عدم شفافیت ساختار اقتصادی کمک خواهد کرد.

شفافیت عملکرد بنگاه‌های اقتصادی

بابایی کارنامی تصریح کرد: اگر مالیات عملکرد حذف شود، طبیعی است که این امر به شفافیت عملکرد بنگاه‌های اقتصادی و مالیاتی کمک و در نتیجه نقش دخالت سازمان مالیاتی در بنگاه‌های اقتصادی را کم‌رنگ و منجر به ارزش افزوده می‌شود.این نماینده مجلس با بیان این که موانع کسب‌وکار باید کاهش یابد، عنوان کرد: مالیات یکی از موانع تولیدکنندگان در حوزه‌های مختلف است و در صورت کاهش نرخ مالیات، به رونق و تولید و رشد اقتصاد و تولید ناخالص کمک خواهد شد.

صیانت از حقوق مردم

بابایی‌کارنامی خاطرنشان کرد: در بازار سرمایه باید به مردم این اطمینان را داد که قواعد، قوانین و اطمینان‌بخش به منظور صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران وجود دارد. همچنین، باید به مردم و برای کسب سود بیشتر در بازار سرمایه و سرمایه‌های آنها که در اختیار بنگاه‌های اقتصادی و در سازوکار بورس قرار داده‌اند، کمک کرد.

وی مطرح کرد: دولت و مجلس با حمایت از بازار سرمایه می‌توانند در راستای صیانت از حقوق سهامداران تلاش کنند، اما باید این اقدامات منجر به اعتماد و اقبال عمومی به بازار سرمایه شود تا سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خود را به بازار سرمایه بیاورند و موجب رونق آن شود.

نماینده ساری با تاکید بر این که برای پاسداشت اعتماد مردم، باید از دارایی‌های آنان، به طور کامل حمایت و صیانت شود، خاطرنشان کرد: به طور حتم، جذب سرمایه‌های مردم به بازار سرمایه برای تامین منابع مالی بنگاه‌های اقتصاد خرد و کلان، کمک شایانی خواهد کرد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده