تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۲۷
بازدید: ۴۳
کد خبر: ۳۳۸۴۷۳
سرویس خبر : انرژی
رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران مطرح کرد:

بهره‌مندی صنایع از انرژی‌های تجدیدپذیر با مدیریت مناسب

‌می‌متالز - هاشم اورعی، رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران گفت: ایران از ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر (خورشید و بادی) برخوردار است، اگر درست در این حوزه برنامه‌ریزی شود، صنایع و نیروگاه‌ها می‌توانند بخش قابل توجهی از برق خود را از طریق این منابع تامین کنند.

به گزارش می‌متالز، «هاشم اورعی» در رابطه با مزیت بهره‌مندی صنایع و وزارت نیرو از انرژی‌های تجدیدپذیر به منظور جبران ناترازی انرژی، اظهار کرد: مطابق آمار‌ها و بررسی‌های صورت گرفته انرژی‌های تجدیدپذیر از سال ۲۰۰۰ میلادی جایگاه ویژه‌ای در سطح جهانی پیدا کرده‌اند، اکنون با توجه به فراگیری انرژی بادی و خورشیدی شاهد کاهش هزینه‌های اجرای این پروژه‌ها هستیم.

وی افزود: امروز در جهان بر سر این که تولید انرژی الکتریکی از طریق انرژی بادی مستقر در خشکی با قیمت پایین‌تری صورت می‌پذیرد اتفاق نظر وجود دارد.

رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران تاکید کرد: درحال‌حاضر کشور دانمارک حدود ۶۰ درصد از کل برق مصرفی خود را از طریق نیروگاه‌های بادی تامین می‌کند، همچنین کشور‌های پرتغال و اسپانیا در تابستان بهره‌مندی لازم را از انرژی خورشیدی می‌برند.

اورعی گفت: ۱۰سال قبل به طور مستمر جلساتی را با مسوولان انرژی بادی کشور ترکیه برگزار کردیم و قرار بود در این حوزه به طور هماهنگ گام‌هایی برداریم، اما علی‌رغم تصورات آنها توانستند ظرفیت بهره‌مندی خود از انرژی تجدیدپذیری همچون باد را افزایش دهند به نحوی که مطابق اعلام وزیر انرژی این کشور در ۷ ژانویه امسال ۲۸ درصد از کل انرژی الکتریکی مصرفی این کشور از طریق مزارع بادی تامین شده، در حالی که ما تنها از ۱ درصد برق مصرفیمان از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر توانستیم بهره بگیریم.

وی بیان کرد: ایران از ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر (خورشید و بادی) برخوردار است، اگر درست در این حوزه برنامه‌ریزی شود، صنایع و نیروگاه‌ها می‌توانند بخش قابل توجهی از برق خود را از طریق این منابع تامین کنند.

۱۸ هزار مگاوات کسری برق در سال ۱۴۰۳

رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران تصریح کرد: سال گذشته در پیک تابستان با ۱۲ هزار مگاوات کسری مواجه بودیم، که بر اساس برآورد‌های صورت گرفته در تابستان ۱۴۰۳ این رقم به ۱۸ هزار مگاوات خواهد رسید، با توجه به این که رشد تقاضای برق همچنان بیش از رشد تولید است در بخش برق نیز همانند (گاز، گازوئیل، بنزین و..) با ناترازی فزاینده‌ای مواجه هستیم.

اورعی بیان کرد: در تابستان سال‌های پیش رو با ناترازی‌های بیشتری در صنعت برق مواجه خواهیم بود، لذا باید برنامه‌ریزی اصولی برای این حوزه انجام داد.

وی گفت: منظور وزارت نیرو از مدیریت مصرف، خاموشی برق صنایع برای تقویت بخش مولد اقتصاد کشور است در حالی که اگر قرار است برقی قطع شود باید بخش غیرمولد در اولویت خاموشی قرار گیرد، در غیر این صورت هر ساله شاهد افزایش بیشتر زیان صنایع خواهیم بود.

رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران اظهار کرد: شدت مصرف انرژی نسبت به سرانه مصرف پارامتر بهتری است، زیرا مهم‌تر از این که چه میزان انرژی مصرف می‌کنیم این است که از این انرژی مصرفی چه میزان توانسته‌ایم عایدی داشته باشیم.

جایگاه اول ایران در حوزه شدت مصرف انرژی

اورعی اظهار کرد: مطابق آمار طی دو دهه اخیر ایران در حوزه شدت مصرف انرژی با افزایش ۴۲درصدی جایگاه اول را در میان ۱۷۶ کشور جهان داشته است این در حالی که بسیاری از کشور‌ها با برنامه‌ریزی‌های مدون این آمار را کاهش داده‌اند.

وی بیان کرد: مسوولان کشور به جای این که به حامل‌های انرژی نگاه اقتصادی داشته باشند و قوانین مسلم را بر آن اعمال کنند، با محاسبه پایین حامل‌های انرژی و اعطای رایانه مستقیم نگاه سیاسی را بر این حوزه حاکم کرده‌اند.

رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران تصریح کرد: قیمت‌گذاری نادرست موجب جلوگیری از بهینه‌سازی به معنای واقعی می‌شود.

اصلاح نظام قیمت‌گذاری

اورعی با بیان این که با برنامه‌ریزی‌ها مدون و اصلاح نظام قیمت‌گذاری می‌توان بهینه‌سازی انرژی را در کشور حاکم کرد، گفت: حدود ۹۰ درصد برق صنایع ما به گاز وابسته است که این حوزه خود نیز با ناترازی‌های عمده‌ای مواجه است و نمی‌توان در آینده روی آن حساب کرد.

وی گفت: یکی از دلایل عقب‌ماندگی در حوزه توسعه زیرساخت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر تا حدودی فاصله‌گیری از تعاملات بین‌المللی است، اما اکنون این مساله برطرف شده و حال برای جبران این چند دهه و تسریع امور باید به سمت بهره‌مندی از توان بخش خصوصی و تامین نقدینگی برویم.

بورس انرژی بستری مناسب برای جذب نقدینگی

رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران در پایان گفت: بورس انرژی با توجه به ابزار‌هایی که در دست دارد می‌تواند بهترین مسیر برای جذب بخش خصوصی و نقدینگی‌های خرد برای حرکت به سمت توسعه زیرساخت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر باشد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده