تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۲
بازدید: ۵۷
کد خبر: ۳۳۸۵۳۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فناوری داغ معدن در سال ۲۰۲۴/ نرم‌افزار، حسگرها، اتوماسیون و اکتشاف در صدر فهرست قرار دارند

‌می‌متالز - در مصاحبه اینوست مت با رهبران حوزه‌های اکتشاف، معدن و مشاوره مالی، تغییرات مهمی که در سال‌جاری روی می‌دهد، بررسی شد. شنیدن این موضوع که یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی چند بار در بحث‌ها مطرح شده‌اند، برای بسیاری تعجب آور نخواهد بود. یکی از مدیران ارشد فنی معدن گفت که بسیاری از شرکت‌های استخراج از قبل، سرمایه‌گذاری هنگفتی روی هوش مصنوعی انجام داده‌اند. بخش قابل توجه، جذب شدید این صنعت از حسگر‌ها و نرم‌افزار‌های متصل است. پتانسیل تحول عظیم این ترکیب قرار است در سال ۲۰۲۴ به طور فزاینده‌ای آشکار شود.

به گزارش می‌متالز، اتوماسیون و روباتیک، و فناوری‌های برق‌سازی نیز در میان نمایندگان این صنعت از اهمیت بالایی برخوردار بودند. به‌رغم دیدگاه افرادی مانند مارک اوبراین از CITIC Pacific در مورد فراگیر بودن هوش مصنوعی، اکثر آن‌ها «عصر استخراج هوشمند» را در مراحل ابتدایی خود می‌بینند. به گفته یکی از مدیران صندوق فناوری معدن و فلزات، پتانسیل نهفته فوق‌العاده‌ای برای فناوری درجهت کمک به شکل‌دهی پروژه‌های جدید، بهینه‌سازی سود حاصل از عملیات و زیرساخت‌های موجود، و تغییر تصویر «کثیف، زیان آور، مخاطره آمیز» معدن وجود دارد.

پل هاوس، مدیرعامل شرکت استرالیایی ایمدکس، یکی از معدود شرکت‌های اصیل فناوری معدن در جهان با فروش سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار، گفت: «اولین پذیرندگان فناوری در معدن به دو دسته تقسیم می‌شوند: افرادی که مشکلات واقعا بزرگی دارند، یا افرادی که رهبری واقعا نوآورانه دارند و اهمیتی ندارد که کدام یک اول است. هر دوی آن‌ها پذیرنده اولیه هستند. تا به امروز بیشتر به رهبری نوآور وابسته بوده ایم.»

به طور فزاینده‌ای در شرایط فعلی، مشکلات بزرگی وجود دارد که در کانون توجه قرار می‌گیرند. حذف دارایی‌ها یکی از ویژگی‌های یک دوره گزارش برای هر شرکت معدنی در حال حاضر است. یک محیط با هزینه رو به افزایش، بیکاری کم و نرخ بالای نیروی کار و بهره وری کمتر وجود دارد.

در یک زمان، همان‌طور که در دهه‌های مختلف در صنعت اتفاق افتاده است، این امواج فشرده سازی شده منجر به تغییرات مرحله‌ای در نوآوری می‌شود. شما در هر بخشی که تحت‌تاثیر نقاط فشار باشید، انقلاب‌های صنعتی کوچکی دارید. حسگر‌های سفارشی و ابزار‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها باعث رشد Imdex (نرم افزار آنالیز داده‌های اکتشافی) می‌شوند.

دیلن وب، مدیرعامل دیتاماین گفت: «آرایه فزاینده‌ای از سنسور‌های هوشمند، با کاهش هزینه‌ها و موارد استفاده دقیق‌تر که در عملیات ثابت شده اند، در دسترس هستند. این امر باعث افزایش پذیرش حسگر‌ها می‌شود و فرصت‌های قابل توجهی برای بهبود کارآیی ماینینگ فراهم می‌کند.»

به عنوان یک ارائه دهنده نرم‌افزار، دیتاماین به طور مداوم به دنبال راه‌هایی برای تفسیر و تجزیه و تحلیل منابع داده جدید برای بهبود فرآیند تصمیم‌گیری موجود یا ایجاد جریان‌های کاری جدید برای مشکلاتی است که قبلا رسیدگی نشده است.

اوبرین مدیرکل فناوری دیجیتال و نوآوری در تولیدکننده سنگ آهن، CITIC، معتقد است که بسیاری از محصولات از قبل دارای عناصر هوش مصنوعی یا یادگیری ماشینی (ML) هستند و آن‌ها فقط پیچیده‌تر و مفیدتر می‌شوند. اوبرین گفت: «هوش مصنوعی به طور مداوم فراگیرتر می‌شود، اما ما در برخی موارد کمتر متوجه آن می‌شویم.»

یکی از چیز‌هایی که مردم اغلب از من می‌پرسند این است که آیا شرکت معدنی شما کاری با هوش مصنوعی انجام می‌دهد؟

به آن‌ها اعلام می‎کنم ما تیمی نداریم که روی هوش مصنوعی کار کند و شما نیز نیازی به این کار ندارید. هر یک از فروشندگان شما هوش مصنوعی را در ابزار‌های خود، از گودال تا بندر، استفاده کرده است. در تمام این مسیر سیستم‌هایی وجود دارند که نظارت و بهینه‌سازی می‌کنند، سیستم‌هایی که کار‌های بهداشتی را روی تجهیزات مختلف انجام می‌دهند، و سیستم‌های ایمنی. هر ابزار و پلتفرمی دارای نوعی از امنیت سایبری با یادگیری ماشینی است. معدن کاری، مانند بسیاری از تلاش‌های تولیدی، دارای قطعات متحرک زیادی است. موارد بسیاری برای بهینه‌سازی درست در کل زنجیره ارزش وجود دارد. نظارت زیادی بر تجهیزات در حال انجام است و اینها مواردی هستند که ابزار‌هایی که از یادگیری ماشینی استفاده می‌کنند می‌توانند کاری را به شکل استثنایی انجام دهند، بهتر از هر انسانی.

مواردی وجود دارند که انسان نمی‌تواند آن را به خوبی انجام دهد، اما الگوریتم‌های یادگیری ماشینی در آن‌ها استثنایی هستند. جیسون پرایس، مدیر اجرایی شرکت مشاور فناوری معدن، آتریکو، گفت که فناوری حسگر در حال ایجاد مجموعه‌های داده استاندارد شده جدیدی است که کلید باز کردن بینش‌ها و ارزش‌های پیشنهادی تازه در معدن است. او گفت ML و مجموعه داده‌های استاندارد شده بزرگ، توانمندساز‌های مهمی برای کار با هوش مصنوعی در این صنعت هستند.

دیوید پیو، رئیس سابق نوآوری انگلیسی آمریکایی، گفت که او شیفته این است که ببیند چگونه هوش مصنوعی و رویکرد‌های مبتنی بر دانش می‌توانند طیف وسیعی از عملکرد‌های پشتیبانی معدن را با تقویت قوای انسانی و بهبود نتایج تغییر دهند.

او گفت: «تعداد زیادی از شرکت‌ها خارج از صنایع معدنی در اینجا کار می‌کنند که ممکن است تاثیر بزرگ و شاید غیرمنتظره‌ای بر معدن و فناوری معدن داشته باشند.»

صنعت معدن، فناوری را از سایر صنایع پذیرفته که با توجه به رشد تصاعدی سرمایه‌گذاری در فناوری جهانی قابل توجه است.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید سرمایه‌گذاری جهانی انتقال انرژی در سال ۲۰۲۳ به ۱.۸ تریلیون دلار رسید که یک رکورد جدید است. طبق گزارش ها، بودجه راه اندازی هوش مصنوعی در سال گذشته به بیش از ۵۰ میلیارد دلار رسید. طبق گزارش McKinsey & Co سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های محاسباتی کوانتومی در سال گذشته به بالاترین حد خود یعنی ۲.۳۵ میلیارد دلار رسیده است.

در همین حال پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی فناوری نانو از حدود ۷۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ به ۲۵۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ رشد کند. حدود ۷۲ میلیارد دلار از فروش جهانی فناوری روباتیک در سال ۲۰۲۲ می‌تواند تا سال ۲۰۳۲ به ۲۸۳ میلیارد دلار برسد؛ و بازار رایانش ابری به ارزش حدود ۵۴۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ ممکن است تا سال ۲۰۳۰ به ۱۷۲۰ میلیارد دلار برسد؛ و یک بازار فضایی تجاری به ارزش ۲۸۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ به یک تریلیون دلار برسد.

مدیرعامل ایمدکس، هاوس گفت: «بیشتر آنچه در معدن اتفاق می‌افتد، از صنایع دیگر سرچشمه می‌گیرد.»

اگر به برق‌سازی، اتوماسیون و... نگاه کنید، بسیاری از کار‌هایی که ما انجام می‌دهیم مسیر‌هایی است که از صنعت نفت و گاز حاصل شده است.

شما باید صنعت خود را بشناسید

دانش در صنعت مواد معدنی سنگ سخت مهم است. اما بسیاری از تابلو‌های راهنما، توسط صنایعی که پیش از ما بوده اند برای ما مشخص شده اند.

هاوس گفت که بسیاری از فناوری‌های سنجش و تصویربرداری زیرسطحی مرتبط با معدن در حال ظهور هستند: «من می‌توانم بگویم بسیاری از آن‌ها هنوز در حال پیشرفت هستند.»

بنابراین، تغییر واقعی در صنعت ما فقط از توانایی اندازه گیری سنگ ناشی نمی‌شود، بلکه از توانایی انجام سریع‌تر آن و از توانایی در واقع تصمیم‌گیری بهتر ناشی می‌شود.

برای اینکه این اتفاق بیفتد، باید کل گردش کار را دوباره تنظیم کنید، بنابراین روش استخراج فردا باید متفاوت از روش امروزی باشد. وب گفت شفافیت، کنترل و بهینه‌سازی زنجیره ارزش کامل از طریق فناوری یکپارچه برای بسیاری از مشتریان دیتاماین به اولویت تبدیل شده است. او گفت: «ما اغلب با یک حوزه اولویت خاص مانند حسابداری فلزات، کنترل سنگ معدن، ارسال یا ذخیره سازی شروع می‌کنیم، و راه حلی را پیاده‌سازی می‌کنیم که ارزش فوری ارائه می‌دهد. سپس می‌توان تحول دیجیتال را در زنجیره ارزش گسترده‌تر در مراحل گسترش داد و از ریسک و پیچیدگی یک پروژه غول پیکر اجتناب کرد.» وب گفت که تجارت نرم افزار پایداری دیتاماین نیز در هر یک از دو سال گذشته دو برابر شده است. تمرکز اجرایی بیشتر بر سلامت، ایمنی، محیط‌زیست و مدیریت ذی‌نفعان، تقاضا برای راه حل‌های حرفه‌ای طراحی شده و پشتیبانی شده را برای جایگزینی صفحات گسترده موقت، سیستم‌های داخلی و حتی سیستم‌های مبتنی بر کاغذ که در گذشته در سایت‌های معدن معمول بودند، افزایش داده است. ما انتظار داریم این روند در سال ۲۰۲۴ ادامه یابد و شاهد روند‌های مشابه برای این راه حل‌ها در صنایع مجاور مانند تولید، تاسیسات و ساخت و ساز و همچنین معدن باشیم.

خطوط بین نرم افزار و تجهیزات به طور فزاینده‌ای محو خواهد شد

پیتر جانسون، مدیر اجرایی شرکت بزرگ نرم افزار معدن، مپتک، گفت که کمبود مهارت‌های فزاینده صنعت امسال همچنان عاملی برای «اتوماسیون، کارآیی و دقت، با کاهش اتکا به افراد و تجربه» خواهد بود. به‌ویژه در کالا‌های عمده، جریان‌های نقدی قوی باعث سرمایه‌گذاری مداوم در فناوری‌هایی می‌شود که به حاشیه و رشد حجم کمک می‌کند. اتوماسیون به‌ویژه یک عنصر کلیدی در انتقال انرژی و کاهش ردپای کربن برای عملیات معدن است و خطوط بین نرم افزار و تجهیزات به طور فزاینده‌ای محو خواهد شد.

فضایی برای رشد

میشل کیگان، مهندس معدن و مدیر برنامه آروز، گفت که شرکت‌هایی مانند ناوبری پیشرفته استرالیا در عین حال نمادی از تقاطع فناوری در بخش معادن زمینی و فضای تجاری در حال رشد هستند. ناوبری پیشرفته اخیرا فناوری مشابهی را در بخش استخراج سنگ آهن پیلبارا و کاربرد‌های دریایی زیر دریا عرضه کرده بود و در فرود ماه IM-۱ (ماشین‌های بصری-ناسا) مشارکت داشت. کیگان گفت که ارتباطات ماهواره‌ای و تصاویر، ناوبری، اکتشافات زیرسطحی و روباتیک در خط مقدم تبادلات علمی، تحقیق و توسعه و تجاری بین دو صنعت قرار دارند. مسابقه فضایی شاهد ماموریت‌های بیشتری به ماه و در نهایت نوعی حضور طولانی‌مدت خواهد بود. همه اینها مستلزم انتقال دانش از بخش معدن در رویکرد‌های طراحی و ساخت زیرساخت است. تغییردهنده‌های بازی در زمینه استخراج و پردازش فلزات هدایت خواهند شد. تمرکز بر ردپای کمتر و عملیات استخراج کارآمدتر باعث افزایش جذب مواد معدنی در معدن و روی تسمه نقاله‌های مواد حجیم می‌شود.XRF در تمام مریخ نورد‌ها استفاده شده است. در حال حاضر از طیف سنجی شکست ناشی از لیزر (LIBS) نیز استفاده می‌شود. وقتی در کنفرانس‌ها به مناطق نمایشگاه نگاه می‌کنید، تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌های حسگر وجود دارد. حوزه توسعه باتری، ذخیره انرژی، مدیریت انرژی و تامین انرژی نیز زمینه‌های بزرگی برای همپوشانی هستند. این شامل میکرو هسته‌ای نیز می‌شود و رولز رویس فعالانه به دنبال موارد استفاده از سایت معدن از راه دور برای فناوری خود است که در حال حاضر برای ماه طراحی شده است. توانایی دستیابی به اهداف کربوهیدرات ما باعث افزایش تحقیق و توسعه و استقرار فناوری می‌شود، در حالی که عملیات بر روی ماه برای دوره‌های طولانی در ماموریت‌های منفرد به فناوری باتری پیشرفته و بهینه‌سازی انرژی نیاز دارد. تمرکز مداوم بر روی پایداری در فضا باعث می‌شود تعمیر و نگهداری و تامین مجدد در مدار بیشتر شود، که با توجه به کاربرد روباتیک و تولید (چاپ سه بعدی) بر زمین تاثیر خواهد گذاشت.

اکتشاف

آتریکوز پرایس می‌گوید گذر از کاربرد هوش مصنوعی در اکتشاف به عنوان یک تغییر بالقوه بازی در معدن کاری سخت است. چیز‌هایی که بازی را تغییر می‌دهند، اکتشافات جدید عظیمی هستند. کشف منابع جدید و بزرگ مس کار بزرگی است. اوبرین از CITIC گفت: یادگیری ماشینی زیادی برای اکتشاف وجود دارد. در گذشته مردم به داده‌های حفاری و مواردی از این دست نگاه می‌کردند و خودشان این موارد را به صورت دستی ارزیابی می‌کردند. اکنون ما سیستم‌های زیادی را می‌بینیم که می‌توانند هسته‌های مته و خوشه‌هایی از داده‌های اکتشافی را بگیرند و در واقع پردازش آن‌ها را به روش‌های بسیار پیشرفته آغاز کنند. حفاری بسیار گران است. اگر می‌توانید همان نوع بینش‌ها را در مورد آنچه اتفاق می‌افتد با حفره‌های کمتر و خروجی‌های بهتر از داده‌هایی که جمع آوری می‌کنید به دست آورید، اینها همه روش‌های ارزشمندی هستند که ما از داده‌هایی که جمع آوری می‌کنیم استفاده می‌کنیم.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده