تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۱۹
بازدید: ۶۲
کد خبر: ۳۴۰۹۲۳
سرویس خبر : اجتماعی
روایتگری، نقطه گسست از تبلیغات سنتی؛

روابط عمومی، تحول محتوایی و افزایش سرمایه اجتماعی

‌می‌متالز - در سال‌های اخیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با تحلیل نقشه‌ها و برنامه‌های دشمنان انقلاب اسلامی برای وارونه جلوه دادن حقایق و دلسرد نمودن مردم از انقلاب و نظام، بر ضرورت امیدآفرینی و نشاط بخشی در جامعه تاکید فرموده اند. دقیقا در نقطه مقابل تلاش دشمن که برای ناامید کردن مردم برنامه‌ریزی می‌کند تزریق امید به جامعه به عنوان راهبردی اصولی و ضروری می‌بایست مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش می‌متالز، در این میان نقش نهاد روابط عمومی در سازمان‌ها، نهاد‌ها و شرکت‌های مختلف بسیار حائز اهمیت است. از یکسو انعکاس دستاوردها، موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها و انتقال آن به افکار عمومی و از سوی دیگر کسب نظرات و دیدگاه‌های مردم و انعکاس آن به مدیران و متولیان امر رسالت مهمی است که روابط عمومی‌ها به دوش می‌کشند.

در سال‌های اخیر به موازات تحریم‌های گسترده و ظالمانه آمریکا، بنگاه‌های خبرپراکنی متعددی در خارج و گاهی داخل کشور سعی کرده‌اند تا با القای ناکارامدی، سیاه نمایی و کوچک شمردن پیشرفت‌ها در عرصه‌های مختلف، میان مردم و نظام اسلامی زاویه ایجاد کنند. در چنین شرایطی بار اصلی و مهم حفظ انسجام اجتماعی، وحدت ملی و رابطه میان ملت و نظام از یکطرف بعهده مسوولان بخش‌های مختلف کشور بواسطه عملکردشان و از طرف دیگر برعهده‌ی روابط عمومی‌ها بواسطه‌ی انعکاس مطلوب و حرفه‌ای تلاش‌ها و دستاورد‌ها بوده است.

نکته حائز اهمیت آنست که برون داد عملکرد روابط عمومی صرفا بر نوع نگاه مردم به یک دستگاه، سازمان و یا شرکت محدود نمی‌شود بلکه بر امیدواری آن‌ها نسبت به خدمات و پیشرفت‌های نظام می‌افزاید.

سرلوحه قراردادن اصول مهم اخلاقی، چون صداقت و راستگویی، استفاده از ابزار روز و تکنولوژی‌های رسانه‌ای و همگام شدن با تحولات در عرصه ارتباطات و ایجاد تحول در عملکرد روابط عمومی‌ها به لحاظ محتوایی می‌تواند اثربخشی روابط عمومی‌ها بر افکار عمومی را دوچندان کند، ضمن آنکه به نظر می‌رسد یک تغییر رویکرد جدی در روابط عمومی‌ها به سمت روایتگری ضروری است.

رویکرد سنتی به روابط عمومی مبتنی بر انعکاس آماری و تصویری عملکرد‌ها با استفاده از ابزار قدیمی رسانه‌ای بوده است، اما در عصر جدید با روایتگری می‌توان عملکرد موثرتری در انعکاس عملکرد‌ها و دستاورد‌ها داشت بویژه با استفاده از ابزار جدید رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی. ازاین رو تولید محتوای مبتنی بر روایت می‌تواند دشواری ها، تلاش ها، کیفیت فعالیت‌ها و فرآیند به ثمررسیدن آن‌ها را بخوبی به تصویر بکشد و مخاطبان ارتباط عینی تری با فعالیت‌های بخش‌های مختلف برقرار کنند و نوعی همدلی را میان مردم و مسوولان برانگیزد. 

امیدواریم روابط عمومی‌ها با درک عمیق از شرایط روز جامعه و نقش بی بدیل خود در صیانت از آرمان‌ها و دستاورد‌های انقلاب اسلامی، در مسیر حرفه ای‌تر شدن و تلفیق دانش و تکنولوژی روز و نهایتا امیدبخشی به جامعه بیش از پیش موفق باشند و با بازنمایی واقعیت‌ها و انعکاس دستاورد‌هایی که در شرایط دشوار جنگ اقتصادی بدست می‌آیند زمینه‌های هم افزایی و شکوفایی در میان مردم را فراهم کنند. بدین طریق روابط عمومی ها، نقشی مستقیم بر تقویت سرمایه اجتماعی در جامعه نیز خواهند داشت.

یادداشت محمد جامعی 
مدیر روابط عمومی شرکت فولاد خوزستان به مناسبت ۲۷ اردیبهشت‌ماه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی

روابط عمومی، تحول محتوایی و افزایش سرمایه اجتماعی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده