تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۲۶
بازدید: ۲۷۲
کد خبر: ۳۷۶۱۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معدن همراه همیشه بشر

می متالز - با وجود افت و خیزهایی که بازار مواد معدنی همواره تجربه می‌کند و گاه حتی دستخوش رکود و کسادی بسیار می‌شود، جایگاه آن هیچ‌گاه در بازار جهانی متزلزل نمی‌شود و صنایع جهان همواره متقاضی محصولات معدنی و صنایع معدنی بوده‌اند.
معدن همراه همیشه بشر

به گزارش می متالز، این اتفاق البته دلایلی دارد؛ از جمله اینکه دنیای مدرن نمی‌تواند بدون محصولات معدنی به پیش برود و در ساخت انواع تلفن‌های موبایل، خودروها، برج‌های انرژی، پنل‌های خورشیدی، کود، ماشین‌آلات و ساخت‌ انواع سازه‌ها به مواد معدنی نیاز دارد.
علاوه بر اینها، پدیده‌های در حال رشد جهان مانند جمعیت، شهرنشینی و رشد درآمد، تقاضا را برای ساختمان و خودرو و به دنبال آن مواد معدنی بالا می‌برد. این در حالی است که پیدا کردن جایگزین برای مواد و محصولات معدنی ممکن نیست، البته نمونه‌هایی از این جایگزینی وجود داشته به طور مثال الیاف کربن جایگزین برخی از فلزات شده یا گاز طبیعی و دیگر منابع انرژی جای زغال‌سنگ را گرفته‌اند اما شمار آنها اندک است. بنابراین اگر نتوان گفت در همه جهان اما به طور تقریبی همه کشورها به ویژه آنهایی که فقیرتر هستند، برای بقا نیاز به مواد معدنی دارند چون مواد معدنی دستمایه جذب مقادیر زیادی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این کشورهاست.
در کنار اینها، بخش معدن و صنایع معدنی علاوه بر ارتقای خود در سایر بخش‌های فناورانه نیز رسوخ کرده و سرمایه‌گذاری‌های چشمگیری در آنها انجام داده است. شبکه‌های خودکار، اینترنت اشیا، حسگرها، شبیه‌سازی و هواپیماهای بدون سرنشین از جمله این فناوری‌ها هستند و این انقلاب خاموش مسیر را برای پیشرفت بخش معدن در جهان هموارتر می‌کند.

احمد کاظمی / کارشناس معدن

عناوین برگزیده