تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۵۷
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۳۹۰۹۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

دنیای بدون معدن را تصور کنید

می متالز - جدا از کسانی که به نوعی در بخش معدن جهان فعالیت می‌کنند، باور افکار عمومی درباره حرفه معدنکاری این است که معدن بلای جان محیط‌زیست، حیات وحش و انسان‌هاست.
دنیای بدون معدن را تصور کنید

به گزارش می متالز، وجود یک معدن در یک منطقه می‌تواند منتهی به تخریب زیستگاه هر نوع موجود زنده‌ای شود که پیش از فعالیت معدن در آنجا سکنی گزیده بودند.
 جنگل‌زدایی مهم‌ترین نشانه برآمده از آسیب‌های معدنی است. یک شرکت معدنی حاضر است همه جنگل را نابود کند تا به ثروت معدنی موجود در آن دست یابد، بدون در نظر گرفتن اینکه از بین بردن یک جنگل چه تاثیرات منفی بر سلامت سیاره دارد.
با تخریب جنگل، حیات وحشی که بقای آن به گیاهان وابسته بود، از بین می‌رود یا مجبور به مهاجرت به نقطه‌ای دیگر می‌شود. جنگل‌زدایی فقط به حیات وحش آسیب نمی‌رساند بلکه حتی به انسان هم ضرر می‌زند و با از بین رفتن درختان، انسان هم با کمبود اکسیژن روبه‌رو می‌شود که به آن نیاز حیاتی دارد. با این حال شرکت‌های معدنی برای تامین منافع خود و دستیابی به پول، حیات بسیاری از موجودات زنده را در جهان به خطر می‌اندازند.
 این منتقدان سرسخت معدنکاری اما نمی‌دانند که جوامع بدون اینکه خود خبر داشته باشند، به مواد معدنی وابسته هستند و موفقیت‌های بشر در آینده با چالش‌هایی مانند تغییر آب و هوا، فقر، رشد جمعیت، توزیع آب و محدودیت انرژی روبه‌رو است و در همین حال انسان انتظار دارد در جهانی زندگی کند که کربن کمتری دارد و همه این موارد به نیاز او به مواد معدنی می‌افزاید.
مواد معدنی در همه جنبه‌های زندگی انسان نقش اساسی دارد.
 در ایجاد زیرساخت‌ها و روساخت‌ها به مواد معدنی نیاز است و این مواد جزئی اساسی در فناوری‌هایی به شمار می‌آیند که به تولید و انتقال انرژی مربوط می‌شوند. در شرایطی که در یک دهه آینده بیش از ۲میلیارد نفر به جمعیت زمین افزوده می‌شود و این اتفاق با رشد سریع شهرها همراه است، آیا به ایجاد سازه‌های مسکونی و صنعتی بیشتری نیاز نیست و آیا این سازه‌ها نیاز به مواد معدنی ندارند؟
فقط ساختمان نیست؛ جابه‌جایی در زندگی امروزی، امری حیاتی به شمار می‌آید و حمل‌ونقل کارآمد کالاها در اقتصادی که جهانی شده است، نقش کلیدی دارد. در ۳ دهه گذشته، میزان حمل‌ونقل ۲ برابر شده و برای ایجاد ابزار و زیرساخت‌های حمل‌ونقل، استفاده از مواد معدنی اجتناب‌ناپذیر است.
انرژی نیز عامل حیاتی دیگری برای توسعه جوامع به شمار می‌آید و این انرژی چه با سوخت‌های فسیلی تامین شود و چه با فناوری هسته‌ای یا از منابع نو و تجدیدپذیر به وجود آید، استفاده از مواد معدنی در بازیابی، تولید، توزیع و ذخیره انرژی اجتناب‌ناپذیر است. این مواد حتی در افزایش بهره‌وری منابع انرژی نیز نقش موثری دارد.
ما همچنین برای تولید و عرضه محصولات غذایی به مواد معدنی نیاز داریم. این مواد در جمع‌آوری آب، ذخیره، تصفیه و توزیع آن نیز به کار می‌آید.
و اما درباره ابزار و ماشین‌آلات؛ اگر کالایی در جهان وجود دارد که در ساخت آن از مواد معدنی استفاده نشده، به احتمال زیاد با ماشینی درست شده که در ساخت آن، نیاز به مواد معدنی بوده است. مواد معدنی همه جا هست؛ در ماشین، تلفن، یخچال و حتی در بطری‌های پلاستیکی و شیشه‌ای که داخل یخچال گذاشته‌اید. حالا تصور کنید دنیای بدون معدن را...

احمد کاظمی / کارشناس معدن

عناوین برگزیده