تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۰۲
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۴۰۱۳۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

امید به اتحاد برای مقابله با «گاریمپو»

می متالز - استخراج غیرقانونی ذخایر معدنی در امریکای جنوبی پدیده‌ای است که دهه‌هاست به یک چالش در منطقه تبدیل شده و افراد شاغل در آن با ابزار ابتدایی و شرایط طاقت فرسا طلا و دیگر مواد معدنی را در جنگل‌ها و رودهای آمازون جست و جو می‌کنند.
امید به اتحاد برای مقابله با «گاریمپو»

به گزارش می متالز، فقط شرایط آزاردهنده کار برای معدنچیان نیست، این مدل معدنکاری بسیار آلاینده و مخرب است و در اثر آن جنگل‌ها بدون حساب و کتاب از بین می‌روند، باطله‌های معدنی به خاک نفوذ می‌کنند و جیوه‌ای که در استخراج استفاده می‌شود، به رودها ورود پیدا می‌کند، ذخایر آبی را مسموم می‌کند و حیات جانوری را در خطر مرگ قرار می‌دهد.
 جیوه‌ای که وارد آب می‌شود سلامت جمعیت بومی و محلی را به خطر می‌اندازد؛ جمعیتی که در کنار رودها زندگی می‌کنند.
 معدنچیان مشغول در این معادن نیز می‌گویند غیر از این کار، راه دیگری برای امرار معاش ندارند.
 روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی که به تازگی منتشر کرده، شمار سایت‌های این معادن را در امریکای جنوبی ۲هزار و ۳۱۲ مورد اعلام کرده که در ۲۴۵ منطقه در سراسر کشورهای حوالی آمازون پراکنده‌اند.
حال امید می‌رود که برزیل، بولیوی، کلمبیا، پرو، اکوآدور و ونزوئلا به عنوان کشورهایی که از این چالش تاثیر می‌پذیرند، در رفع آن با هم متحد شوند.
 برزیلی‌ها این پدیده را «گاریمپو» نام می‌نهند و می‌گویند گاریمپو در جنگل‌های بارانی آمازون، تبدیل به یک بیماری همه‌گیر شده، در حالی که آنها نگران تنوع زیستی منطقه، آسیب‌های برآمده از ورود جیوه به محیط‌زیست و از دست رفتن گنجینه‌های معدنی هستند که متعلق به کشورهاست نه افرادی با هویت نامعلوم و متهم به معدنکاری غیرقانونی.

احمد کاظمی / کارشناس معدن

عناوین برگزیده