تاریخ: ۲۹ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۳۸
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۴۶۵۸۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

بومی سازی اولویت نخست فولاد مبارکه در شرایط تحریم

می متالز - در حال حاضر نمایشگاه فرصت های ساخت داخل با هدف بومی سازی صنعت فولاد فعال است، در همین راستا شرکت فولاد مبارکه در روز دوم این همایش با برگزاری جلساتی تخصصی با مدیران شرکت های مختلف، پیرامون بومی سازی زنجیره تولید فولاد می گویند، کمبود سرمایه در گردش باعث شد شرکت ها نتوانند با تمام ظرفیت فعالیت کنند.
بومی سازی اولویت نخست فولاد مبارکه در شرایط تحریم

به گزارش می متالز، بومی سازی 2000 کالای وارداتی از مهمترین اهداف برگزاری نخستین نمایشگاه فرصت های ساخت داخل است که از سوی برخی شرکت ها از جمله فولاد مبارکه اصفهان به خوبی درک شد، به طوری که این شرکت در روز دوم این همایش با برگزاری جلساتی تخصصی با مدیران شرکت های مختلف پیرامون بومی سازی زنجیره تولید فولاد، در مسیر اهداف این نمایشگاه گام برداشت، هرچند این شرکت پیش از این با توسعه همکاری های خود با شرکت های دانش بنیان و داخلی بخش عمده ای از قطعات مورد نیاز صنعت فولاد را بومی سازی کرده است، اما در این محله ایجاد و توسعه تعامل با سایر شرکت های معدنی و فولادی این فضا را به وجود می آورد که شرکت ها می توانند برای ساخت کالاهای که با تیراژ پایین صرفه اقتصادی ندارند با تجمیع تقاضا و تولید بهره ور در مسیر داخلی سازی این محصولات نیز قدم بردارند.

 

فولاد مبارکه پیشرو در بومی سازی

این هدف در شرایطی به عنوان اولویت نخست شرکت فولاد مبارکه مطرح شده است که عظیمیان مدیرعامل این شرکت تمام نگاه ها را به توسعه صنعت فولاد متمرکز کرده و معتقد است صنعت فولاد ایران در این مرحله با ارتقای تکنولوژی تولید می تواند بر ارتقای سطح این صنعت کمک کند. به عبارت دیگر شرکت فولاد مبارکه پیش از این در بومی سازی و تولید قطعات همواره سرآمد بوده، اما در شرایط کنونی باید پا را فراتر گذاشته و در زمینه فناوری گام های استوار تری برداشت، از این رو این نمایشگاه آغاز حرکتی نوین شده است.
رئیس بومی سازی فولاد مبارکه اصفهان در حاشیه این نمایشگاه با اشاره به اینکه در فولاد مبارکه از زمان ساخت روی استفاده از قطعات داخلی تاکید داشته است، گفت: این مجتمع از سال 1380 با ایجاد یک ساختار سازمانی برای بومی سازی قطعات با عنوان مدیریت ساخت و بومی سازی به صورت جدی تر دنبال کرده است و از سال 1388 بومی سازی را به همه بخش ها توسعه داد، به گونه ای تا که امروز بیش از 100 هزار مواد و قطعات بومی سازی شده است.
مصیب فروغی با بیان اینکه پشتیبانی از بومی سازی باعث شد که از تحریم ها تاثیر نپذیرید، افزود: این مجتمع بومی سازی را در غالب یک رسالت اجتماعی برای حمایت از تولیدات داخلی در نظر گرفته است، به همین دلیل استراتژی های مختلفی در دوره های کوتاه مدت و بلند مدت دارد. به عبارت دیگر در کوتاه مدت این مجتمع به دنبال تامین نیازهای تولیدی خود است که در شرایط تحریم امکان واردات ندارند، چراکه برخی از این اقلام کاربردهای دوگانه دارد که به دلیل کاربرد نظامی اجازه ورود این قطعات را به کشور نمی دهند.
او با تاکید بر اینکه برخی کالاها امکان تولید داخلی دارند، اما ساخت آن ها گران تمام می شود، تصریح کرد: در این بستر فولاد مبارکه با شرکت های داخلی مذاکره می کند تا با ساخت این تجهیزات در مسیر بومی سازی گام برداریم که در فرایند فولاد مبارکه از تولیدکننده ها و شرکت های دانش بنیان حمایت سرمایه ای می کند.
فروغی با تاکید بر اینکه توسعه فولاد مبارکه هم راستا با استراتژی بومی سازی در دستور کار فولاد مبارکه قرار داشته است، تصریح کرد: مهندسی معکوس، تولید مجدد و... از رویکردهای است که فولاد مبارکه در سال های گذشته در دستور کار داشته است، چراکه برنامه ریزی بومی سازی به عنوان دروازه تولید تجهیزات مطرح است.
رئیس بومی سازی فولاد مبارکه اصفهان با تاکید بر اینکه بومی سازی صددرصد مورد تاکید مدیرعامل مجتمع فولاد است، گفت: برخی از شرکت ها ابتدای بومی سازی فناوری تولید یک محصول را مدنظر قرار می دهند و بعد از آن قطعات مورد نیاز را در داخل می سازند. روش دیگر این است که شرکت ها ابتدا قطعات مورد نیاز را بومی سازی می کنند تا به تولید پایدار ختم شود.
وی با با بیان اینکه در فولاد مبارکه آخرین فناوری ها بومی سازی می شوند، تصریح کرد: پس از ساخت، قطعات، تجهیزات مورد ارزیابی قرار می گیرند و در صورت ایراد احتمالی، رفع اشکال انجام می شود. البته نباید نادیده گرفت شرکت فولاد مبارکه نیاز تجهیزاتی خود را به چند دسته تقسیم کرده است که بخشی از مصرف روزانه و بخشی نیز مربوط به قطعات دیگر و مواد اولیه هستند که هر کدام از این فعالیت ها نیازمند زمان زیادی است.
فروغی با بیان اینکه حتی در بازارهای بین المللی فولاد مبارکه تقسیم بندی های برای قطعات مختلف دارد، تصریح کرد: زمانی که تولید یک محصول در شرکت دانش بنیان مورد تایید قرار گرفت تمام شرکت های زیر مجموعه نیاز به آن قطعات و تجهیزات را از طریق همین تامین کننده ها برطرف می کنند.
رئیس بومی سازی فولاد مبارکه اصفهان با تاکید بر اینکه بانک اطلاعاتی را بین تولیدکننده ها و تامین کننده های مواد اولیه زنجیره فولاد ایجاد کرده ایم، تصریح کرد: در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه از سنگ تا رنگ را تولید می کند، اما به طور کلی این شرکت به عنوان یک تولیدکننده زنجیره فولاد مطرح است، به همین دلیل در زمینه ساخت کارخانه و... تاکنون ورود نکرده و ممکن است در آینده به عنوان تولیدکننده به سبد کالایی خود بیفزاید.
شرکت فولاد مبارکه یکسالی است که به طور مستقیم مورد تحریم آمریکا قرار گرفته است، با این حال مجتمع فولاد مبارکه با تامین قطعات و تجهیزات پیش از تشدید محدودیت ها زمینه بومی سازی داخلی را فرهم کرد.
پیش از این مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به اینکه تحریم ها اثری بر فعالیت اقتصادی آن ها ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر این شرکت بخش عمده ای از قطعات و تجهیزات فولاد را که وابسته به واردات بوده اند، از طریق توانمندسازی داخلی بومی سازی کرده است و برای برخی مواد اولیه نیز مسیرهای برای تامین آن وجود دارد.
براساس این گزارش، مجتمع فولاد مبارکه اصفهان در نمایشگاه فرصت های ساخت داخلی با درگیر کردن شرکت های دانش بنیان و فنی زمینه توسعه بیشتر فناوری را فراهم کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر مهمترین مشکلی که این شرکت با آن مواجه بوده، کمبود سرمایه در گردش است که شرکت ها نتوانسته اند با تمام ظرفیت تولید فعالیت کنند.

عناوین برگزیده