تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۳۱
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۵۰۵۹۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

جولان فناوری در بخش معدن

می متالز - جولان فناوری‌ها‌ در بخش معدن جهان روزبه‌روز ابعاد گسترده‌تری می‌یابد.
جولان فناوری در بخش معدن

به گزارش می متالز، این در حالی است که تاکنون بخش‌های نوظهور فناوری‌ها در قالب تجهیزات، هوش مصنوعی و حسگرهای پیشرفته ظاهر شده و باعث شده‌اند عملیات معدنی، بهره‌وری بیشتری داشته باشند. علاوه بر افزایش بهره‌وری، دیگر کارکرد فناوری‌ها در معادن شامل محافظت از نیروی انسانی در برابر آسیب‌هاست. بی‌اچ‌پی‌بیلتون، بزرگ‌ترین شرکت معدنی جهان، سرآمد شرکت‌هایی است که توانسته به طور موفقیت‌آمیز از فناوری‌ها در پروژه‌ّهای خود در سراسر جهان استفاده کند. دستاوردهای چشمگیر در توسعه تجهیزات خودکار در معادن سنگ‌آهن در استرالیای غربی تنها نمونه‌ای از این دستاوردهاست.
دستگاه‌های حفار خودکار باعث افزایش تولید می‌شوند و هزینه‌هایی که به طور طبیعی به وجود می‌آیند را کاهش می‌دهند. همچنین کامیون‌های خودران در معدن جیمبِلبار، احتمال حوادث برآمده از کمبود ایمنی را کاهش داده‌اند.
از جمله این حوادث می‌توان به نمونه‌هایی اشاره کرد که مرتبط با وسایل نقلیه هستند و هزینه‌های حمل‌ونقل را تا ۲۰درصد کاهش داده‌اند. هوش مصنوعی نیز این امکان را فراهم آورده که تصمیم‌گیری در زنجیره تامین راحت‌تر شود.
برای مثال اکنون از یک شبکه متخصص برای زمان‌بندی حرکت کامیون‌ها و قطارهایی استفاده می‌شود که سنگ‌آهن را بین معادن و بندر هِدلند حمل می‌کند. این اتفاق به میزان چشمگیری احتمال لغو سفر را به دلیل ازدحام در ریل‌ها کاهش داد و امکان حرکت قطارهای بیشتر را نیز به شرکت‌ها داد. نسخه‌های به روز این شبکه، امکان دستیابی به مقادیر زیادتری از داده‌ها را فراهم خواهد آورد و این امکان را ایجاد می‌کند که تغییرات بیشتری در نظر گرفته و اعمال شوند؛ بنابراین می‌توانیم توانایی خود را در شبکه ریلی ارتقا دهیم.
استفاده از حسگرهای پیشرفته و کنترل همزمان برخط فرآیندها می‌تواند کیفیت و عیار کانی‌ها را ارتقا دهد و از مصرف آب و انرژی در کارخانه‌های فرآوری کم کند. همچنین کلاه‌های هوشمندی که به تازگی در معدن اسکوندیدای شیلی آزمایش شده‌اند، فناوری‌های مبتنی بر حسگرهایی هستند که خستگی راننده را با تحلیل امواج مغز او اندازه می‌گیرند.
این شبکه در بیش از ۱۵۰کامیون به کار گرفته شده است. در نهایت با قابل پیش‌بینی شدن عملیات‌ می‌توان بیشترین بهره را از تجهیزات برد، تولید را ارتقا داد و از نیاز به ذخیره محصول کاست. این اتفاق در نهایت سبب کاهش هزینه‌ها، باطله و تولید و انتشار کربن خواهد شد.

احمد کاظمی / کارشناس معدن

عناوین برگزیده