تاریخ: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۵۰
بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۵۲۰۰۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

لیتیوم؛ فرصتی برای درآمدزایی در امریکای جنوبی

می متالز - لیتیوم، اگرچه در ایران نخستین گام‌های اکتشاف را برداشته اما در مناطقی از جهان مانند استرالیا و کشورهای امریکای جنوبی در مسیر توسعه تولید پیش می‌رود و کشورهای آرژانتین و شیلی از سرآمدان تولید لیتیوم در جهان هستند.
لیتیوم؛ فرصتی برای درآمدزایی در امریکای جنوبی

به گزارش می متالز، این پیشتازی حاصل پروژه‌هایی است که در سال‌های اخیر در این دو کشور انجام شده و همچنین قرار است ظرفیت‌های جدید از این فلز در این دو منطقه ایجاد شود. هموار شدن موانع قانونی که در گذشته در مسیر اکتشاف لیتیوم وجود داشت نیز عامل دیگری است که حکایت از توسعه تولید این فلز دارد. درواقع روند کند توسعه پروژه‌های لیتیومی در شیلی به دلیل کنترل شدید این کشور بر سطوح تولید لیتیوم است اما اکنون فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش لیتیوم شیلی به‌طور مستمر فراهم شده است. به طوری که این کشور در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی بسیار توانمند عمل می‌کند. کورفو یا همان شرکت توسعه تولید شیلی اعلام کرد که پیشنهادهایی از ۶ شرکت در زمینه تولید لیتیوم فلزی و کاتدهای لیتیوم دریافت کرده که ۳شرکت‌ چینی، یک شرکت روسی و یک شرکت کره‌ای بوده و یک شرکت نیز در شیلی مستقر است.
با این تفاسیر چشم‌انداز خوبی برای بخش لیتیوم شیلی تصور می‌شود و این دو کشور می‌توانند تولید جهانی لیتیوم را در کنار استرالیا به پیش ببرند. همسو با شیلی، آرژانتین نیز تصمیم دارد تا چند سال آینده، به یکی از قدرتمندترین تولیدکننده‌های لیتیوم در جهان تبدیل شود. افزایش قدرت پروژه‌ها در این کشور سبب شده بسیاری از شرکت‌های معدنکاری نوپا به این عرصه وارد شوند و این توانمندی را داشته باشند که در کنار شرکت‌های بزرگ‌تر در بهره‌برداری از این فلز نوظهور پیش بروند.
در پرتو توسعه و همچنین بر اساس این واقعیت که تولیدکنندگان باتری‌های لیتیوم‌یون، در رقابت برای تامین موجودی موردنیاز هستند، دارندگان لیتیوم در شیلی و آرژانتین می‌توانند امیدوار باشند که از استخراج لیتیوم در سال‌های پیش‌رو به درآمد چشمگیری دست پیدا می‌کنند.

احمد کاظمی / کارشناس معدن

عناوین برگزیده