تاریخ: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۰۶
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۳۰۰۵۹۴

تاکید وزیر خارجه قرقیزستان بر تسریع ساخت راه آهن «چین - قرقیزستان - ازبکستان»

‌می‌متالز - وزیر امور خارجه قرقیزستان در دیدار همتای چینی خو د بر تسریع ساخت راه آهن «چین - قرقیزستان - ازبکستان» تاکید کرد.

به گزارش می‌متالز، «جن بیک کولوبایف» وزیر امورخارجه قرقیزستان در حاشیه چهارمین نشست وزرای امور خارجه «آسیای مرکزی و چین» با «شین گان» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین دیدار کرد.

طرفین در مورد موضوعات مهم روابط دو کشور در زمینه تقویت بیشتر گفت‌و‌گوی سیاسی، توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی، تعامل فرهنگی و بشردوستانه و امنیت بحث و بررسی کردند.

در این دیدار توجه ویژه به مسائل سازماندهی اولین سفر «سادیر جباراف» رئیس جمهوری قرقیزستان به چین در ماه می‌صورت گرفت.

کولوبایف به اهمیت تسریع در اجرای عملی پروژه ساخت راه آهن «چین - قرقیزستان - ازبکستان» اشاره کرد که به پیوند مهمی در پروژه «یک کمربند - یک جاده» تبدیل خواهد شد.

بر اساس چشم انداز رشد تجارت متقابل، بر افزایش ظرفیت عبور و مرور پاسگاه‌های «تروگارت و ایرکشتم» و همچنین توسعه تجارت فرامرزی و تجارت الکترونیک تاکید شد.

همچنین علاقه طرف قرقیزستانی به اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری مشترک و همچنین همکاری در زمینه‌های کشاورزی، صنایع تبدیلی، صنعت نساجی و پوشاک، انرژی و بانکداری بیان شد.

در ادامه نیاز به تسریع در اجرای پروژه‌هایی با ماهیت زیرساختی که برای قرقیزستان از اهمیت اجتماعی-اقتصادی بالایی برخوردار است، اشاره شد.

همچنین بر اهمیت ایجاد شرایط مساعد برای سفر‌های متقابل شهروندان بین دو کشور تاکید شد.

گان همچنین با اشاره به اهمیت همکاری عملی، از واردات محصولات کشاورزی قرقیزستان به چین استقبال و از پیشنهادات این کشور برای توسعه تجارت مرزی، ایجاد شرایط زیرساختی و ایجاد مراکز لجستیکی حمایت کرد.

وی به اهمیت تسریع در پروژه ساخت راه آهن «چین - قرقیزستان - ازبکستان» و همچنین اجرای پروژه‌های زیربنایی در این کشور در زمینه حمل و نقل، بهداشت و درمان، آبیاری و ... اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده