تاریخ: ۰۳ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۸:۳۰
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۶۸۰۳۱
سرویس خبر : محیط زیست

تشکیل گشت‌های شبانه برای مقابله با «پسماند سوزی»

می متالز - مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه «ضایعات‌سوزی» یکی از معضلات زیست‌محیطی جنوب استان تهران است، گفت: برای مقابله با این اقدام و شناسایی کامل این نقاط تیم‌های پایش شبانه در جنوب استان تهران تشکیل شده است.
تشکیل گشت‌های شبانه برای مقابله با «پسماند سوزی»

به گزارش می متالز، پایش‌های زیست محیطی آبان ماه که همزمان با افزایش غلظت آلاینده‌های هوا در تهران بود نشان داد که «ضایعات‌سوزی» یکی از معضلات مهم تهران است که هم هوا را آلوده می کند و هم سلامت مردم را به خطر می اندازد.

سعید محمودی اظهار داشت: پسماند سوزی بیشتر در جنوب استان تهران توسط برخی اتباع، معتادان و دوره‌ گردها اتفاق می افتد. اکثر آنها شبانه پسماندها را آتش می زنند و صبح‌ها برای جمع‌آوری سیم‌ها یا باقیمانده پسماندها که ارزش مادی دارد به محل مراجعه می کنند بنابراین هویت آنها برای ما مشخص نیست.

مدیرکل اداره حفاظت محیط‌ زیست استان تهران با بیان اینکه اداره محیط زیست استان تهران برای برخورد با این افراد و جلوگیری از ضایعات‌ سوزی تیم‌های  پایشی را تشکیل داده است که به صورت شبانه در مناطق جنوبی استان تهران گشت‌ زنی می کنند، تصریح کرد: اگر کارخانه‌ها و مراکز صنعتی اقدام به پسماند سوزی کنند قطعا با آنها برخورد خواهد شد.

محمودی در پایان با تاکید بر اینکه دستگاه‌های دیگری هم وظیفه مقابله با پسماند سوزی را برعهده دارند، گفت: متاسفانه گاهی همکاری های بین بخشی ضعیف است این درحالی است که مقابله با آلودگی هوا فقط بر عهده یک یا دو دستگاه نیست.

حضور حیوانات وحشی را به محیط‌ زیست اطلاع دهید

خبر دیگر اینکه، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران از شهروندان خواست در صورت مشاهده حیوانات وحشی در اطراف جاده‌ها، شهرها و روستا‌ها به محیط زیست اطلاع دهند.

سعید محمودی در دیدار از منطقه حفاظت شده ورجین در شهرستان شمیرانات با اشاره به اینکه هر ساله با شروع فصل سرما و پوشیده شدن ارتفاعات مناطق از برف، حیات وحش منطقه برای تغذیه به سمت پایین دست حرکت می کنند، افزود: در چنین شرایطی تداخل حیات وحش با حریم‌های شهری و روستایی می تواند باعث به‌ وجود آمدن مشکلاتی شود.

وی با بیان اینکه با آغاز بارش‌ها و حرکت حیات وحش به سمت پایین دست، به‌ طور معمول علوفه‌ دهی دستی توسط محیط‌ بانان منطقه آغاز می شود، اظهار داشت: در این ایام و در استان تهران تعلیف حیات وحش در مناطق حفاظت شده ورجین و تا حدی پارک ملی خجیر و سرخه حصار، در دستور کار محیط زیست استان بوده و به صورت مستمر تا زمانی که حیات وحش بتواند غذای خود را به‌ طور طبیعی و مناسب به دست آورد، انجام می شود.

محمودی در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه در سال‌های اخیر شهروندان هم رفتار مسوولانه‌ ای با حیات وحش به‌ ویژه در فصل سرما از خود نشان داده‌اند، تصریح کرد: شهروندان در صورت علاقه‌ مندی به علوفه‌ دهی

‌به حیوانات مخصوصا پستانداران چهارپا و شاخص مثل قوچ و میش و آهو‌، حتما با پاسگاه‌های محیط‌بانی منطقه هماهنگ کرده و از علوفه دهی دستی به حیوانات خودداری کنند .

وی گفت: مردم می توانند برای مشاهده زیبایی های طبیعی و حیات وحش به مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان تهران مراجعه کنند چرا که برای ما آشتی و مهربانی مردم با حیات وحش اهمیت دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین خاطر نشان کرد: از شهروندان انتظار داریم در صورت مشاهده حیات وحش در اطراف جاده‌ها و شهرها و روستا‌ها موضوع را بلافاصله به نزدیکترین پاسگاه‌های محیط بانی یا گشت‌های محیط زیست که در سطح مناطق تحت مدیریت هستند، اطلاع دهند.

محمدرضا خویشتن دار، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران نیز با اشاره به گشت و پایش‌های شبانه روز ماموران یگان حفاظت در سطح استان، گفت: از ابتدای آبان تاکنون حدود 40 قبضه اسلحه شکاری اعم از ساچمه زنی و گلوله زنی در سطح استان کشف و ضبط شده است، افزود: همچنین بر این اساس حداقل 40 نفر شکارچی غیرمجاز دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده اند.

خویشتندار همچنین از آغاز سرشماری پستانداران شاخص در استان تهران هم خبر داد و تصریح کرد: این سرشماری گونه‌ هایی همچون قوچ و میش، کل و بز، جبیر و آهو را شامل می شود.

عناوین برگزیده