تاریخ: ۲۳ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۰۴
بازدید: ۲۴۲
کد خبر: ۹۱۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
براساس گزارش سی ان ان مانی

چرا بریتانیا قبل از برگزیت قرارداد تجاری ندارد؟

می متالز - اتحادیه اروپا دیروز اعلام کرد که آماده است تا مرحله دوم مذاکرات برگزیت را آغاز کند.
چرا بریتانیا قبل از برگزیت قرارداد تجاری ندارد؟

به گزارش می متالز، مقامات اتحادیه اروپا، نخست وزیری ترزا می را تبریک گفتند. اما عمر این جشن و شادی احتمالا کوتاه خواهد بود.

فاز دوم مذاکرات برگزیت بسیار سخت تر از دور اول است. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و تحلیلگران می گویند بسیار بعید است که بریتانیا قبل از اینکه بلوک را ترک کند، بتواند قرارداد تجاری آزاد با اتحادیه منعقد کند.

سه دلیل در اینجا مطرح شده است:

1. بریتانیا همچنان باید تصمیم بگیرد که منظورش از برگزیت چیست؟

بریتانیا هنوز مشخص نکرده است که بعد از ترک اتحادیه چه نوع رابطه ای با اتحادیه اروپا، بزرگترین بازار صادراتش خواهد داشت.

ترزا می گفته است که بریتانیا از 29 مارس 2019 از بازار داخلی اروپا خارج خواهد شد.

بریتانیا باید تصمیم بگیرد که آیا می خواهد در مذاکره ادامه دسترسی آسان به بازار اتحادیه اروپا را بدهد یا موانع تجاری را می پذیرد. هر دو سناریو با خطرات و عواقبی مواجه است که ممکن است باعث ناراحتی حزب محافظه کار ترزا می شود.

با این حال دولت او هنوز موضوع را به طور جدی مطرح نکرده است. اتحادیه هم از انگلیس درخواست کرده در مورد مواضع خود در چارچوب روابط آینده به اتحادیه شفافیت بیشتری انجام دهد.

2. مذاکرات تجاری تا مارس 2018 آغاز نخواهد شد

اروپا دیروز اعلام کرد که دستورالعمل های مذاکره در مورد رابطه تجاری آینده تا ماه مارس را  نهایی نخواهد کرد.

معامله جدایی، چارچوب تجارت، امنیت و دیگر روابط آینده باید تا ماه اکتبر آماده شود تا اتحادیه هم زمان کافی برای بررسی آن داشته باشد.

قانونگذاران بریتانیا هم خواستار رای گیری در مورد معامله قبل از تاثیر برگزیت هستند. آیا آنها می توانند در هشت ماه، توافق عمده تجارت آزاد را مورد مذاکره قرار دهند؟ کارشناسان می گویند این کار غیرممکن است.

3. معاملات تجاری بسیار سخت است

مذاکرات تجاری تحت بهترین شرایط بسیار دشوار است و معاملات جامع هم می تواند سال ها طول بکشد. توافقنامه تجاری آزاد بین کانادا و اتحادیه اروپا شامل برخی از صناع خدماتی بود که 7 سال طول کشید.

27 کشور باقی مانده عضو اتحادیه اروپا، هرکدام اولویت های مختلفی دارد که اگر منافع آنها محافظت نشود با واکنش شدید اتحادیه های کارگری و کسب و کارها مواجه خواهد شد.

دونالد توسک، رییس شورای اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد: شکی ندارم که آزمون واقعی وحدت ما در مرحله دوم مذاکرات برگزیت خواهد بود.

بریتانیا هم اولویت های خاص خود را دارد: او به دنبال به حداقل رساندن موانع تجاری در بخش های کلیدی اقتصاد از جمله خدمات مالی، خودرو و هوافضا است.

اتحادیه هم می گوید برای معامله تجاری به زمان نیاز دارد. بریتانیا هم به دوره گذار نیاز دارد چرا که بعد از برگزیت کسب و کارها نیاز به تنظیم قوانین و مقررات جدید دارند.

عناوین برگزیده