تاریخ: ۲۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۲۵
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۱۱۶۴۳۹
سرویس خبر : انرژی

امضای قرارداد فرزاد ب در آینده نزدیک/ ۲ میلیارد دلار عایدی دولت از اجرای قرارداد توسعه میدان یاران

می متالز - مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه علیرغم مشکلات مالی و فشارهای اقتصادی کشور ناشی از تحریم‌ها و شیوع کرونا، وضعیت میادین مشترک نفت و گاز کشور مطلوب است، گفت: ۲ میلیارد دلار عایدی دولت از اجرای قرارداد توسعه میدان یاران خواهد بود.
امضای قرارداد فرزاد ب در آینده نزدیک/ ۲ میلیارد دلار عایدی دولت از اجرای قرارداد توسعه میدان یاران

به گزارش می متالز، مسعود کرباسیان در مراسم امضای قرارداد طرح توسعه میدان نفتی یاران که امروز (شنبه، ۲۱ تیرماه) با حضور وزیر نفت، میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا امضا شد، ضمن بیان مطلب فوق افزود: با وجود مشکلات مالی ناشی از تحریم، کرونا و… توسعه میدان‌های مشترک در حال پیگیری است.

کرباسیان ضمن تایید صحبت‌های وزیر نفت پیرامون تعیین تکلیف میادین مشترک نفتی تا پایان این دولت، گفت: در همین راستا جکت فاز ۱۱ پارس جنوبی به‌تازگی نصب شد و توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی در بخش دریا تمام شده است و پالایشگاه آن هم امسال نیز به نتیجه می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین افزود: قرارداد میدان بلال در حال پیگیری است و در آینده نزدیک مراسم امضای فرزاد ب را هم خواهیم داشت و به زودی تعیین تکلیف می‌شود.

کرباسیان از عملیاتی شدن برنامه‌های توسعه در میادین آزادگان و یاداوران خبر داد و گفت: از توسعه میادین آزادگان و یاداوران هم خبرهای خوبی در راه است.

به گفته این مسوول در زمینه پروژه‌های نگهداشت و افزایش تولید نفت، میدان‌مشترک نفت‌شهر است که قرارداد آن با شرکت ملی حفاری به امضا رسیده است و در هفته‌های آینده قرارداد میدان نفتی فروزان و رشادت‌ هم‌ عملیاتی می‌شود.

معاون وزیر نفت با اشاره به سه قرارداد آی‌پی‌سی در میادین مشترک نفتی گفت: جزئیات سه قرارداد آی‌پی‌سی در سازمان برنامه و بودجه در حال بررسی است، کما اینکه کار از جانب وزارت نفت تمام شده است و برای تعیین تکلیف میادین چنگوله، ‌سهراب و لایه‌های نفتی پارس‌جنوبی منتظر تایید سازمان برنامه و بودجه هستیم.

کرباسیان قرارداد توسعه میدان مشترک نفتی یاران را ششمین قرارداد آی پی سی در نفت عنوان کرد و گفت: توسعه میدان مشترک نفتی یاران در ۱۳۰ کیلومتری اهواز و در نقطه صفر مرزی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه ظرفیت نفتی میدان یاران ۱.۵۵ میلیارد بشکه نفت است گفت: این میدان با میدان مجنون در عراق مشترک است.

کرباسیان توسعه میدان مشترک نفتی یاران را نیازمند ۲۳۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم دانست و گفت: توسعه این میدان در مجموع ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری لازم دارد که دو میلیارد دلار عایدی برای دولت کسب می‌کند.

عناوین برگزیده