تاریخ: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۲۱
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۳۳۹۴۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دبیر انجمن انبوه‌سازان مطرح کرد:

نقش کلیدی بازار سرمایه در کاهش حباب بازار مسکن/ شرط بهبود فضای کسب‌وکار در اقتصاد

‌می‌متالز - فرشید پورحاجت، دبیر انجمن انبوه‌سازان با بیان این که بازار سرمایه نقش کلیدی در کاهش حباب بازار مسکن دارد، گفت: موانع تولید و راهکار‌های آن طی سال‌های اخیر مشخص شده و تنها با شعار برطرف نمی‌شود، زیرا تاکنون قانونی در این خصوص تحت عنوان «بهبود فضای کسب‌وکار» مصوب نشده بود.

به گزارش می‌متالز، «فرشید پورحاجت» در رابطه با نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار کرد: بازار سرمایه در تعادل بخشی به نهاده‌هایی که در ساختمان‌سازی از آن‌ها بهره گرفته می‌شود نقش پر رنگی را طی سال‌های گذشته ایفا کرده است.

وی افزود: در صورت آن که بازار سرمایه بتواند نقش خود را در حوزه عرضه و تقاضای نهاده‌هایی همچون «سیمان و فولاد» افزایش دهد به طور حتم شاهد کاهش حضور دلالان، سفته‌بازان و التهابات در بازار مسکن خواهیم بود.

مهم‌ترین موانع رشد تولید

دبیر انجمن انبوه‌سازان در ادامه در خصوص مهم‌ترین راهکار برای رفع موانع تولید، تصریح کرد: موانع تولید و راهکارهای آن طی سال‌های گذشته مشخص شده و تنها با شعار برطرف نمی‌شود زیرا تاکنون قانونی در این خصوص تحت عنوان «بهبود فضای کسب‌وکار» مصوب نشده بود.

پورحاجت بیان کرد: دولت‌ها باید بپذیرند که بخش مهمی از موانع تولید را با دستورات، ارائه خدمات و تصمیمات خلق‌الساعه برای تولیدکنندگان و بخش خصوصی ایجاد می‌کنند.

وی افزود: دولت می‌بایست به منظور رفع موانع تولید در گام نخست کمیته‌ای را با حضور نهادهای بالا دستی و بخش خصوصی تشکیل دهد تا به واسطه آن با برطرف شدن چالش‌ها شرایط برای تولید مسکن تسهیل‌تر شود.

دبیر انجمن انبوه‌سازان در خصوص نقش بخش خصوصی در اخذ تصمیمات و سیاستگذاری‌های اقتصادی، گفت: بارها با مسوولان مربوطه در دولت جلساتی را برگزار و نسبت به طولانی بودن گردش نقدینگی به سبب مدت زمان صدور پروانه ساخت‌وساز مطالبی را ارائه کردیم.

مشورت با بخش خصوصی

پورحاجت تصریح کرد: مطابق سیاست‌های کلی اصل ۴۴ تمامی دستگاه‌های دولتی پیش از اجرای دستورالعمل‌ها می‌بایست با بخش خصوصی مشورت کنند اما در مقام اجرا طی سال‌های اخیر این امر به درستی صورت نگرفته که این مساله چالش‌هایی را در حال‌حاضر برای تولید به وجود آورده است.

وی گفت: تنظیم قوانین و دستورالعمل‌ها با هماهنگی و در چارچوب قانون شرایط بهتری را برای سرمایه‌گذاری، رشد تولید و در نتیجه پیش‌بینی‌پذیرترشدن اقتصاد فراهم می‌کند.

دبیر انجمن انبوه‌سازان افزود: به هر میزان که دولت بتواند از اجرای دستورالعمل‌های خلق الساعه فاصله بگیرد شاهد رشد تولید همراه با مشارکت مردمی خواهیم بود.

پورحاجت گفت: یکی از مسیرهای افزایش اعتماد عمومی به نظام سرمایه‌گذاری و ایجاد انگیزه برای هدایت سرمایه‌ها به سمت تولید، تسهیل قوانین و مقررات و فاصله گرفتن از نظام دستوری است.

رفع موانع تولید مهم‌ترین برنامه انجمن

وی در ادامه در خصوص مهم‌ترین برنامه انجمن انبوه‌سازان برای سال ۱۴۰۳، اظهار کرد: در تلاش هستیم تا بتوانیم یک فضای همگرایی را بین بخش خصوصی و دولت فراهم کرده تا به واسطه آن شاهد رفع موانع تولید و گسترش پروژه‌های عمرانی باشیم.

دبیر انجمن انبوه سازان در پایان گفت: همکاری دولت مجلس در راستای راه‌اندازی ستاد مشترک بین بخش خصوصی با نهادهای بالادستی می‌تواند بازوی کمکی در راستای تحقق اهداف انجمن باشد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده