تاریخ: ۲۳ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۴۳
بازدید: ۴۰۷
کد خبر: ۱۱۷۳۹۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

روش های قیمت گذاری آهن اسفنجی باعث سردر گمی همه تولیدکنندگان شمش شده است/ قیمت فولاد در بازار داخل تحت تاثیر مستقیم نرخ ارز قرار گیرد

می متالز - فولاد سازان دولتی قراردادهای خوب صادراتی در تیر و مرداد با قیمت های خوب صادراتی داشتند. شاید بخشی از مشکل بازار داخلی شمش مربوط به قردادهای صادراتی باشد. تصمیم سازان ضمن حمایت از صادرات باید وضعیت فعلی بازار داخلی شمش را در نظر بگیرند، ادامه وضع فعلی بسیاری از نوردکاران خصوصی را در آستانه کاهش تولید و تعطیلی قرارداده است.
روش های قیمت گذاری آهن اسفنجی باعث سردر گمی همه تولیدکنندگان شمش شده است/ قیمت فولاد در بازار داخل تحت تاثیر مستقیم نرخ ارز قرار گیرد

به گزارش می متالز، مشکلات مربوط به زنجیره تامین مواد اولیه فولادسازان بزرگ مثل ذوب آهن هنوز پا برجاست، که به اذعان مسئولین این واحدها باعث کاهش ظرفیت تولید شده است. بخشی از مشکلات فعلی بازار داخلی مربوط به زنجیره تامین است. خام فروشی مواد اولیه در چند سال پیش رو ایران را از یک صادر کننده سنگ آهن با خلوص بالا به یک وارد کننده سنگ آهن با خلوص پایین تبدیل خواهد کرد. در دو بخش سنگ آهن و مواد اولیه و شمش فولادی اولویت دولت با صادرات و ورود ارز به کشور است. در این میان ظاهرا بازار داخلی به دلایلی مظلوم واقع شده است.

هفته گذشته قیمت شمش روز یکشنبه  از هشت هزار و سیصد تومان تا روز چهارشنبه به هشت هزار و هشتصد تومان رسید. علت افزایش قیمت شمش متاثر از سه عامل بود: اول، پایداری دلار در پایه قیمت بیست و یک هزار تومانی که نشانه استحکام قیمت شمش بود. دوم، کمبود آهن اسفنجی و محدودیت شدید عرضه آن همراه با روش های قیمت گذاری آهن اسفنجی که باعث سردر گمی همه تولیدکنندگان شمش شده است. فارغ از عوامل فوق، ابطال معاملات در هفته گذشته سیگنال افزایش قیمت را در این هفته به بازار داده بود و بازار انتظار افزایش قیمت را داشت. روز چهارشنبه معاملات شمش در بورس با افزایش حدود هر کیلو دو هزار تومان روبرو شد که در نهایت مجدداً به ابطال معاملات کشیده شد. قیمت آهن اسفنجی در بازار به حدود چهار هزار و دویست تومان پایه رسیده است در حالیکه همراه با محدودیت شدید عرضه می باشد. ابطال معاملات شمش در دو هفته متوالی این سیگنال را به بازار می دهد که نوردکارها خالی از شمش می شوند در نتیجه بازار مقاطع استوار می ماند. علیرغم انکه قیمت شمش در بازار جهانی کاهش یافته ولی افزایش قیمت ارز و تغییر ضریب نرخ ارز در قیمت شمش از 80 درصد به 95 درصد جبران کاهش قیمت شمش را کرده، از طرف دیگر باعث شده تا قیمت فولاد در بازار داخل تحت تاثیر مستقیم نرخ ارز قرار گیرد. تنها عاملی که ممکن است قیمت شمش را کاهش دهد، پایین آمدن قیمت ارز است اما از آنجا که عرضه شمش با مشکل مواد اولیه روبروست حتی پایین آمدن قیمت ارز هم نمی تواند تاثیر جدی بر عرضه و تقاضای شمش بگذارد. در هفته گذشته نشست هایی برای تعیین ضرایب قیمتی گندله، آهن اسفنجی و شمش صورت گرفته که بی نتیجه بوده و در نهایت به مقاماتی بالاتر از وزارت صمت کشیده شده است.

مطالب مرتبط
سه سال پیش
عناوین برگزیده