تاریخ: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۰۱
بازدید: ۳۳۸
کد خبر: ۱۲۰۶۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

نگرانی ترامپ از چین در مورد فویل آلومینیوم تا چه حد واقعیت دارد؟

می متالز - بزرگ‌ترین واردکننده انواع فویل‌های آلومینیومی طی 10 سال گذشته، ایالات متحده آمریکا با متوسط حجم واردات 188 هزار تن بوده است. طی این دوره، چین به‌واسطه ارزش واحد بسیار پایین‌تر محصولات در این بازار، موفق به افزایش سهم خود نسبت به سایر رقبا شد؛ تا جاییکه در حال حاضر بیش از نیمی از این بازار عظیم در دستان چین است.
نگرانی ترامپ از چین در مورد فویل آلومینیوم تا چه حد واقعیت دارد؟

به گزارش می متالز، با وضع عوارض گمرکی بسیار بالا برای واردات فویل چین، ایالات متحده با مازاد تقاضا مواجه خواهد شد. این امر فرصت گران‌بهایی را در اختیار تولیدکنندگان آلمانی قرار خواهد داد.

ایالات متحده آمریکا با متوسط حجم واردات 188 هزار تنی از انواع فویل‌های آلومینیومی طی 10 سال گذشته، همواره بزرگ‌ترین واردکننده این محصولات بوده است. این در حالی است که حتی پس از سال‌های 2008 و 2009 (بحران‌های جهانی اقتصادی)، حجم واردات این کشور صعودی بوده و در سال‌های اخیر به بیش از 230 هزار تن افزایش یافت.

در نمودار 1، اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان بازار وارداتی فویل‌های آلومینیومی آمریکا در سال 2016 نشان داده شده‌اند و همان‌طور که مشاهده می‌شود،چین، اصلی‌ترین تأمین‌کننده بازار وارداتی این کشور بوده است. چین در سال 2016 با حجم صادراتی حدود  170 هزار تن، نزدیک به 57 درصد تقاضای وارداتی آمریکا را تأمین کرد. این در حالی است که آمریکا سهم بسیار اندکی از بازار صادراتی چین را داراست. چین در سال‌های گذشته با افزایش میزان تولیدات فویل آلومینیومی خود، بر حجم صادرات خود نه‌تنها به ایالات متحده بلکه به سایر نقاط جهان افزود؛ به‌طوری که با افزایش شدید حجم صادرات به آمریکا، سهم این بازار از کل بازار صادراتی چین همواره تقریبا ثابت باقی ماند.

بعد از چین، کانادا  دومین تأمین‌کننده فویل آلومینیومی آمریکا بود؛ هر چند که بعد از سال‌های 2007 و 2008، که حجم صادرات آن به ایالات متحده افت داشت، حجم تجارت آن با این کشور، به‌واسطه مجاورت با این بازار و بهره‌مندی از معاهده نفتا، در رنج تقریبا ثابتی باقی ماند. البته ناگفته نماند که بررسی آمار صادراتی کل کانادا طی دوره مورد بررسی نشان می‌دهد که از حجم کل صادرات این کشور پس از سال‌های 2007 و 2008 کاسته شده است. از این رو آمریکا سهم خود را در بازار صادراتی کانادا حفظ کرده و دلیل افت سهم کانادا در بازار وارداتی ایالات متحده، به‌خاطر کوچک شدن کل بازار صادراتی آن بوده است.

در مقابل چین که با افزایش سهم خود در بازار وارداتی آمریکا، به اصلی‌ترین تأمین‌کننده این بازار تبدیل شده است، سهم آلمان از این بازار روندی نزولی را طی کرده است. از اصلی‌ترین دلایل این امر می‌توان به قیمت پایین عرضه فویل‌های آلومینیومی چینی اشاره کرد. قیمت فویل‌های آلومینیومی چینی در این بازار تا حدی در پایین بود که نه‌تنها موفق به کنار زدن رقبای خارجی، از جمله آلمان شد، بلکه عرضه‌کنندگان داخلی آمریکا را نیز به‌شدت مورد تهدید قرار داد.

در سال 2016، قیمت مجموع هزینه، بیمه و کرایه حمل تا مقصد ایالات متحده (CIF) از چین که مسافت بیشتری را نسبت به آلمان و کانادا دارد، به‌طور متوسط حدود 31 و 11 درصد کمتر از محصولات مشابه صادراتی به‌ترتیب از کانادا و آلمان بود. چنین مسأله‌ای در سال‌های پیش از آن نیز قابل مشاهده است. در این سال آمریکا برای مقابله با دامپینگ چین، عوارض وارداتی این محصولات را از چین به‌شدت افزایش داد و این امر نگرانی‌های زیادی را بابت کسری عرضه این محصول در ایالات متحده به‌وجود آورد و حتی سبب افزایش پریمیوم‌های آن در این منطقه شد. از طرفی چون نگرانی‌های مشابهی روی سایر محصولات پایین‌دستی صنعت آلومینیوم از جمله محصولات اکستروژن و ورق‌ نیز به‌تدریج شکل گرفت، این امر حتی روی پریمیوم شمش‌های آلومینیوم نیز تأثیر گذاشت و سبب افزایش آن‌ها شد.

گفتنی است که با افزایش شدید تعرفه‌های گمرکی فویل‌های آلومینیومی چینی در سال گذشته، برای مقابله با دامپینگ این کشور، فرصت گران‌بهایی برای سایر تأمین‌کنندگان این بازار به‌وجود آمد، اما از آن‌جا که کانادا به‌عنوان دومین صادرکننده این محصولات به آمریکا، دارای بازار صادراتی محدودی است، پتانسیل رقابت کمتری را نسبت به آلمان دارد، در عین حال نیز قیمت عرضه این محصولات از آلمان در مقایسه با کانادا در سطح پایین‌تری است؛ از این رو انتظار می‌رود که سهم آلمان در این بازار به روند صعودی خود بازگردد.

عناوین برگزیده