تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۳۷
بازدید: ۲۶۵
کد خبر: ۱۲۴۳۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آغاز پذیره نویسی «دارا دوم» از چهارشنبه

می متالز - رئیس سازمان خصوصی‌سازی از صدور مجوزهای تاسیس صندوق قابل معامله دارادوم خبر داد و گفت: شنبه هفته آینده، این امر ثبت می‌شود و از روز چهارشنبه (پنجم شهریورماه) پذیره‌نویسی آغاز می‌شود.
آغاز پذیره نویسی «دارا دوم» از چهارشنبه

آغاز پذیره نویسی «دارا دوم» از چهارشنبه

به گزارش می متالز، علیرضا صالح با اعلام این خبر گفت: صندوق دارادوم شامل نمادهای پالایشگاهی از جمله شرکت پالایش تهران (شتران)، شرکت پالایش نفت اصفهان (شپنا)، شرکت پالایش نفت بندرعباس (شبندر) و شرکت پالایش نفت تبریز (شبریز)  است که حضور در پذیره‌نویسی آن به حداکثر به ۵ میلیون تومان نقدینگی نیاز دارد.

دومین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در قالب صندوق ETF با نام صنایع پالایش نفت و نماد دارا دوم از طریق پذیره‌نویسی عمومی می‌شود.

صندوق ETF دولتی به یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفته می‌شود که امکان خریدوفروش این صندوق‌ها به‌عنوان دارایی را داشته و همانند سهام عادی در بورس قابل خریدوفروش می‌شوند.

داراسوم: خودروسازی و صنایع

رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: عرضه این صندوق‌ها با هدف دسترسی اکثریت مردم به بازار سرمایه و ارتقای وضعیت اقتصادی خانواده‌ها از سوی دولت عرضه می‌شود و ثبت‌نام در این صندوق نیز مانند صندوق دارا یکم برای همه شهروندان ایرانی که دارای کد ملی هستند آزاد است.

صالح به قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کشور و مصوبه هیات‌ وزیران اشاره کرد و افزود: طبق قانون و مصوبه هیات‌ وزیران مقرر شد سه صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) با اعمال تخفیف و از طریق پذیره‌نویسی عمومی تا سقف ۲۰ میلیون ریال برای هر شخص، تشکیل شود. بر همین اساس اولین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله با نام «واسطه‌گری‌های مالی» متشکل از شرکت‌های بیمه البرز، بیمه اتکایی امین، بانک‌های صادرات ایران، ملت و تجارت در اردیبهشت‌ماه از طریق پذیره‌نویسی عمومی تشکیل شد.

وی افزود: صندوق دوم نیز که متشکل از سهام دولت در شرکت‌های پالایشی است چهارشنبه در بورس عرضه می‌شود.

همچنین رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی سومین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله را «خودروسازی و صنایع» اعلام کرد و افزود: این صندوق متشکل از شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا، ملی صنایع مس ایران و فولاد، است که باید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل و مقدمات ثبت سفارش سهام آن در بازار سرمایه انجام شود و در حال حاضر زمان دقیق عرضه آن موکول به اقدامات اجرایی اولیه در ثبت صندوق توسط وزارت صمت است.

عناوین برگزیده