تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۲۰
بازدید: ۱۸۹
کد خبر: ۱۲۶۰۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پازل بزرگ سرمایه‌گذاران

می متالز - این روزها بحث بر سر عرضه اوراق سلف نفتی با توجه به روشن شدن ابعاد آن، کمی از ابهامات موجود را کاهش داد. در واقع مشخص شد که دو موضوع متفاوت پیش فروش دوساله نفت که نیاز به مجوزهای مجلس شورای اسلامی و سران سه قوه و همچنین تایید مقام معظم رهبری دارد، با طرح انتشار اوراق سلف نفتی که زیرمجموعه اوراق مالی اسلامی است، کاملا متفاوت خواهد بود.
پازل بزرگ سرمایه‌گذاران

به گزارش می متالز، به عبارت دقیق تر، این اوراق سررسید دوساله داشته و براساس پایه نفت خام صادراتی ایران طراحی شده است. همچنین از حداقل سود ۵/ ۱۸ درصد و حداکثر ۱۹درصد برخوردار است. این در حالی است که عرضه آن در بورس انرژی خبرساز شد و در نهایت به تعویق افتاد. همچنین در حالی که عمده توجه و هدف عرضه مزبور، تامین مالی برای احداث پالایشگاه‌ها و خصوصا خطوط لوله نفت برای بندرجاسک و بهرگان بود. ماهیت این اوراق نیز ریالی بوده و اثر تورمی نخواهد داشت. ضمن اینکه در صورت موفقیت در فروش، نقدینگی زیادی را در بازار سهام جذب نخواهد کرد.

با نگاه واقع‌بینانه به نرخ سود این اوراق برای افراد حقیقی و حتی مجموعه‌های حقوقی، متوجه می‌شویم که نرخ سود مزبور از هیچ گونه جذابیتی برخوردار نیست. در واقع به نظر می‌رسد با هماهنگی بین مجموعه‌های حقوقی، این عرضه جذب و خریداری خواهد شد. همچنین از سوی دیگر باید عنوان کرد که ظرفیت استفاده و انتشار این اوراق برای دولت از قبل ایجاد شده و نیاز به اخذ مجوزهای قانونی خاص و جدیدی ندارد. ضمن اینکه با نگاه منطقی به بازدهی بازارهای موازی این اوراق مانند بازار سرمایه، بازار ارز، طلا و سکه، متوجه می‌شویم که این میزان بازدهی، چشمگیر و جذاب نیست. همچنین براساس اطلاعات منتشر شده، اوراق سلف موازی استاندارد، سود بین دوره‌ای ندارد و در پایان دوره دوساله خریدار می‌تواند نسبت به تحویل فیزیکی یا تسویه نقدی با توجه به قیمت نفت خام سنگین صادراتی در زمان تحویل سررسید و براساس قیمت اعمال اختیار فروش تبعی یا اختیار خرید تبعی اقدام کند.

از سوی دیگر باید عنوان کرد که تعداد کل قراردادهای قابل عرضه بالغ بر ۵۲۹ هزار و ۳۱۲ قرارداد خواهد بود و معاملات ثانویه در این عرضه، ۱۰ روز کاری پس از پایان دوره عرضه اولیه است. همچنین معاملات مزبور در ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ روزهای کاری مصوب بورس انرژی ایران قابل انجام خواهد بود. از سوی دیگر، نمی‌توان منکر این موضوع شد که به‌خاطر تحریم صادرات نفت، کسری بودجه دولت حتمی است و با انتشار ویروس کرونا نیز ظرفیت افزایش درآمد مالیاتی و کاهش هزینه برای دولت و مجلس، محدودیت دارد و قطعا این تامین مالی برای دولت کاملا ضروری است. ضمن اینکه باید به نکات جالب توجه این عرضه به اوراق بر مبنای نرخ ۲۲هزار تومان برای هر دلار و حداقل فرآیند تسویه و تحویل فیزیکی ۵۰۰هزار بشکه اشاره کرد.

هومن عمیدی کارشناس بازار سرمایه

عناوین برگزیده