تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۱:۳۲
بازدید: ۳۲۸
کد خبر: ۱۳۵۴۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

وقوع کسری عرضه مس زودتر از زمان پیش بینی شده

می متالز - کارشناسان شرکت کننده در هفدهمین کنفرانس مس جهان که در هفته جاری در سانتیاگوی شیلی در حال برگزاری ست گفتند تقاضای مس زودتر از زمان پیش بینی شده از عرضه آن پیشی خواهد گرفت، و نخستین نشانه های آشکار آن خیلی زود در سال آینده بروز خواهد کرد.
وقوع کسری عرضه مس زودتر از زمان پیش بینی شده

به گزارش می متالز، کارشناسان شرکت کننده در هفدهمین کنفرانس مس جهان که در هفته جاری در سانتیاگوی شیلی در حال برگزاری ست گفتند تقاضای مس زودتر از زمان پیش بینی شده از عرضه آن پیشی خواهد گرفت، و نخستین نشانه های آشکار آن خیلی زود در سال آینده بروز خواهد کرد.

به گفته آرنود سوارات، مدیر عامل بخشهای مس و الماس در ریو تینتو، افزایش مصرف از سوی فناوری های جدید، شامل اتومبیل های برقی، باعث رشد تقاضا برای مس و فرآورده های فرعی آن خواهد شد. او گفت،"ما پیش بینی می کنیم عرضه و تقاضای بازار جهانی در سالهای 2019 و 2020 نزدیک به هم حرکت خواهند کرد و پس از آن کسری عرضه به طور فزاینده ای به چشم خواهد آمد."

دیگر کارشناسان، شامل تحلیلگر سی آر یو، هامیش سامپسون، وسیعاً با چنین پیش بینی ای موافق هستند. به گفته او، در صورتی که سرمایه گذاری های جدیدی انجام نگیرد تولید معدنی موجود از 20 میلیون تن کنونی به زیر 12 میلیون تن تا 2034 تنزل خواهد یافت که منجر به کسری عرضه ای بیش از 15 میلیون تن خواهد شد. سامپسون روز دوشنبه گفت وضعیت حتی بدتر به نظر می رسد زمانی که به خاطر آوریم که بیش از 200 معدن مسی که هم اکنون در حال عملیات هستند قبل از 2035 به پایان عمر تولید خود خواهند رسید.

او گفت تنها در صورتی که هر پروژه مسی که هم اکنون در حال توسعه یا در مرحله مطالعه امکان سنجی ست، شامل اغلب اکتشافاتی که هنوز به مرحله ارزیابی نرسیده اند، قبل از تاریخ مذکور وارد خط تولید شود بازار خواهد توانست به تقاضای پیش بینی شده پاسخ بدهد. کولین همیلتون، مدیر عامل بخش تحقیقات کالاهای معدنی در شرکت بازارهای سرمایه بی ام او، کاملاً با سامپسون موافقت دارد.

او روز سه شنبه به سایت ماینینگ گفت که حتی زمانی که رشد آشکاری در موجودیهای انباری مس بورس های سراسر جهان وجود دارد، که تا حدودی اعتماد به این فلز را کاهش داده است، چشم انداز بسیار مثبت خواهد بود. همیلتون گفت،"چیزی که ما شاهد آن بوده ایم تغییر از ذخائر انباری نادیدنی به ذخائر دیدنی ست."

او افزود که موجودیهای انباری چین تا کنون در سال جاری در پایین ترین سطوح در سالهای اخیر می باشند. همیلتون گفت که با وجود این تحویل مس به بورسها بر قیمت این فلز فشار می آورد چون سرمایه گذاران نگاهشان به داده های این بورس هاست، و این بر حقایقی می افزاید که باعث مخالفتهای کم و بیشی از سوی سهامداران با شرکتهایشان برای سرمایه گذاری در پروژه های جدید و اکتشافات می شوند. چرا که آنها تنها خواهان بازگشت سرمایه هایشان هستند.

او معتقد است که کاهش عرضه مورد انتظار مس در 2019 بسیار واقعی خواهد شد که علت آن عدم وجود پروژه های بزرگ برای ورود به خط تولید قبل از اواسط دهه 2020 و همچنین به اوج رسیدن تولید جهانی تا نیمه دوم سال آینده می باشد.

عناوین برگزیده