تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۵۶
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۱۴۴۷۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
آیا دوران طلایی روی به پایان رسیده است؟

افت قیمت شمش روی به کمتر از 3،000 دلار

می متالز - در هفته اخیر معاملات، موجودی شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن همچنان بیش از 230 هزار تن بود، همچنین قیمت نیز روند کاهشی را طی کرد و برای اولین بار در سال 2018 به کمتر از 3،000 دلار رسید.
افت قیمت شمش روی به کمتر از 3،000 دلار

به گزارش می متالز، در نمودار 1 قیمت نقدی و موجودی شمش روی در بورس فلزات لندن از 4 آوریل تا 4 مِی آورده شده است. قیمت شمش روی در آخرین روز معاملات هفته گذشته یعنی 4 مِی به زیر 3،000 دلار به ازای هر تن رسید. پس از سپتامبر 2017، این اولین بار بود که در سال 2018 که قمیت شمش روی به زیر مرز 3،000 دلار به ازای هر تن سقوط کرد. طی هفته گذشته قیمت هر تن شمش روی با کاهش 4.9 درصدی از 3 هزار و 120 دلار در روز 27 آوریل به 2 هزار و 968 دلار در 4 مِی رسید.

همان‌طور که در نمودار 1 مشاهده می‌کنید، موجودی شمش روی انبارهای بورس فلزات لندن پس از 25 آوریل به یکباره روند صعودی گرفت. این روند صعودی موجودی در روزهای بعد نیز ادامه یافت به‌گونه‌ای که در روز 27 آوریل موجودی شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن به 237 هزار و 800 تن رسید. همان‌طور که در نمودار 1 نیز مشاهده می‌شود، موجودی انبارها تقریبا روند ثابتی داشت و تنها 0.5 درصد کاهش پیدا کرد که این کاهش بسیار جزئی بود.  

برخلاف روند افزایشی موجودی روی در انبارهای بورس فلزات لندن، موجودی شمش روی در بازار شانگهای کاهشی بوده است؛ به‌گونه‌ای که آربیتراژ بین 2 بورس منفی شد. تحلیل‌گران بازار امیدوارند، ادامه این روند و وارد کردن شمش روی از چین بتواند زمینه کاهش موجودی شمش روی در بورس فلزات لندن و افزایش مجدد قیمت شمش روی را فراهم کند. 

عامل مؤثر بعدی بر قیمت شمش روی، تغییر شاخص دلار آمریکا بود که در هفته اخیر روند صعودی به خود گرفت. در هفته گذشته نرخ بیکاری آمریکا در ماه آوریل منتشر شد، عملکرد فوق‌العاده اقتصاد آمریکا که با شعار حمایت از ساخت آمریکا همراه بود، باعث شد تا نرخ بیکاری این کشور در ماه آوریل با تداوم بهبود به 3.9 درصد برسد که بهتر از 4 درصد مورد انتظار اقتصاددانان و 4.1 درصد ماه قبل آن بود. این موضوع محرک ارزش دلار شد اما عدم رشد کافی دستمزدها یکی از مواردی است که فدرال رزرو تأکید زیادی در افزایش آن به‌منظور رشد بهره دلار دارد.

بنابراین قیمت شمش روی متأثر از افزایش شاخص دلار آمریکا و افزایش موجودی انبارها به زیر مرز 3،000 دلار رسید، هرچند همچنان امید می‌رود که این کاهش ادامه‌دار نباشد.

عناوین برگزیده