تاریخ: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۱۷
بازدید: ۲۶۲
کد خبر: ۱۴۸۰۰۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
نایب رئیس انجمن مس ایران:

عملکرد مثبت شرکت مس در فعال‌سازی معادن کوچک‌مقیاس/ برخورداری از موفق‌ترین تیم‌های اکتشافی

می متالز - نایب رئیس انجمن مس ایران گفت: شرکت ملی صنایع مس ایران به عنوان پرچمدار صنعت مس در کشور شناخته شده است که در زمینه‌هایی همچون اکتشاف، استخراج، تولید و فروش محصولات خود سالانه فراتر از برنامه‌های تعیین شده گام برمی‌دارد. این شرکت، همواره در راستای صیانت از محیط زیست، فعالسازی معادن کوچک‌مقیاس و حمایت از صنایع پایین‌دستی از تکنولوژی و علم روز دنیا بهره می‌برد تا صنعت مس ایران را در عرصه‌های بین‌المللی به جایگاه واقعی خود برساند.
عملکرد مثبت شرکت مس در فعال‌سازی معادن کوچک‌مقیاس/ برخورداری از موفق‌ترین تیم‌های اکتشافی

عملکرد مثبت شرکت مس در فعال‌سازی معادن کوچک‌مقیاس/ برخورداری از موفق‌ترین تیم‌های اکتشافی

به گزارش می متالز، کورش شعبانی اظهار داشت: از سه سال پیش موضوع احیای معادن کوچک‌مقیاس با محوریت شرکت تهیه و تولید و ایمیدرو مطرح شد و جهت بهبود و تسریع عملکرد در این خصوص، هر بخش از فعالیت‌ها به یک بخش خصوصی محول گردید. در این بین، شرکت ملی صنایع مس ایران نیز وظایفی را پذیرفت؛ ازجمله اموری که به این شرکت واگذار شد، از این قرار بود که هر میزان کنسانتره‌ای که در هر واحد تولیدی کوچک‌مقیاسی تولید شود این شرکت موظف است با قیمت مناسب خریداری کند و عملی کردن این طرح عملا مشکل بازار را برای تولیدکننده‌های کوچک تا حد زیادی حل کرد.

وی افزود: در این طرح، تبصره‌هایی نیز وجود داشت ازجمله اینکه کنسانتره‌های سمانته مدنظر شرکت مس نبود، هرچند که حجم این نوع کنسانتره زیاد نیست. اگر شرایط خرید آن نیز فراهم شود به تولیدکنندگان محدود کنسانتره سمانته نیز کمک می‌شود. در این راستا نیز پیشنهاداتی ارائه شد که امیدوار هستیم در آینده نزدیک تحقق یابد. به طور کلی عملکرد شرکت مس در زمینه احیای معادن کوچک‌مقیاس تاکنون مثبت بوده است. همچنین در بحث صادرات، شرکت مس کنسانتره را با قیمت بازار از بخش خصوصی خریداری می‌کند و به هنگام صادرات ملزم به پرداخت عوارض آن نیز است.

 

باید به تامین زیرساخت‌های معادن کوچک‌مقیاس توجه ویژه‌ای شود

نایب رئیس انجمن مس ایران تصریح کرد: دکتر اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت ملی مس برای تامین عوارض کنسانتره تغییری در نرخ خرید داخلی کنسانتره ایجاد نکرد و تمام عوارض صادرات مازاد کنسانتره را شرکت مس تقبل می‌کند. احیای معادن کوچک‌مقیاس فقط شامل خرید و فروش محصولات نمی‌شود و بخش‌های گوناگونی را دربرمی‌گیرد؛ به عنوان مثال، باید دید زیرساخت‌هایی همچون راه‌ و جاده‌های دسترسی به معدن، برق، آب و گاز در راستای فعال‌سازی معادن مورد توجه قرار گرفته است یا خیر؟ آیا در زمینه اکتشاف و استخراج و تامین منابع مالی برای احداث واحد صنعتی حمایت کافی و لازم از معدنداران ضعیف صورت می‌گیرد یا خیر؟ می‌توان گفت در هیچ کدام از موارد ذکر شده اقدام موثر و موفقی از سوی نهادهای مربوطه انجام نشده اما شرکت ملی مس در راستای حمایت از معادن کوچک‌مقیاس در خرید تضمینی محصولات عملکردی مثبت را از خود به نمایش گذاشته است.

وی عنوان کرد: مورد دیگری که می‌تواند در فعال‌سازی معادن کوچک‌مقیاس مثمرثمر باشد و با مدیرعامل شرکت مس نیز در این خصوص گفت‌وگوهای لازم صورت گرفته، این است که با همکاری انجمن مس ایران و شرکت مس، می‌توان اسید سولفوریک مورد نیاز معادن کوچک‌مقیاس را با نازل‌ترین قیمت در اختیار آن‌ها قرار داد که این موضوع به عنوان یک پشنهاد مطرح شده و در حال بررسی‌های لازم است. شرکت ملی مس به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اسید سولفوریک شناخته می‌شود که در مجتمع‌های خاتون‌آباد و سرچشمه، این محصول را تولید می‌کند. قابل ذکر است که انبار کردن اسید سولفوریک با محدودیت‌های بسیاری مواجه است و باید در مدت معلومی به مصرف‌کننده‌ها تحویل داده شود و انبار برای نگهداری اسید تولیدی جدید آماده باشد. در این خصوص، انجمن مس پیشنهادی مبنی بر اینکه شرکت مس، اسید سولفوریک تولیدی خود را با کمترین قیمت و یا به صورت رایگان در اختیار مصرف‌کننده واقعی قرار دهد، ارائه داد که در این بین، تامین اسید سولفوریک با نازل‌ترین قیمت برای رونق معادن کوچک‌مقیاس مورد استقبال قرار گرفت و تصویب آن در دست بررسی است.

 

ثبت رکوردهای جدید توسط شرکت ملی مس

شعبانی ابراز کرد: پیشنهاد ما جهت همکاری انجمن مس و شرکت مس، عرضه اسید رایگان بود که عملا بروز چنین اتفاقی اقتصادی به نظر نمی‌رسد زیرا میدان رقابت بین تولیدکننده‌های اسید سولفوریک لطمه می‌خورد، اما در حال حاضر، شرکت مس با حداقل قیمت اسید را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد که در تلاش هستیم این میزان تخفیف و همکاری میان انجمن مس و این شرکت را جهت حمایت بیشتر از معادن مس ضعیف‌تر افزایش دهیم.

نایب رئیس انجمن مس ایران تاکید کرد: همواره شرکت ملی مس در بخش اکتشافات عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشته است و گروه اکتشاف شرکت مس از موفق‌ترین گروه‌ها محسوب می‌شود. در رابطه با حفاری، اکتشافات سطحی و عمقی نیز باید گفت که هر سال شاهد ثبت رکوردهای جدیدی از این شرکت در بالاترین سطح کیفیت هستیم و میزان اکتشاف و حفاری انجام شده از برنامه تعیین شده برای مدت معلوم جلوتر است. این موضوع در ادامه منجر به کشف ذخایر تازه و شناسایی معادن جدیدی نیز شده است که برای فعالیت در حوزه مس قطعا بسیار مفید خواهد بود.

وی مطرح کرد: شرکت ملی مس همواره به کمک علم روز دنیا و با تامین و صرف هزینه در بخش کوره‌های نوین، ریخته‌گری و تولید محصول، گام‌های موثری برداشته است که این موضوع به صورت مستقیم با صیانت از محیط زیست ارتباط دارد. به عنوان مثال، احداث کارخانه اسید سولفوریک مجتمع مس سرچشمه با هدف حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلایندگی بوده است؛ چراکه میزان گوگرد خارج شده از کارخانه‌ها به صورت مستقیم وارد هوا می‌شد که با احداث واحد تولید اسید، این گوگرد بی‌مصرف و مضر به یک محصول مفید و کارآمد تبدیل شده است و این موضوع نیز یک دستاورد عظیم برای شرکت ملی مس تلقی می‌شود. همچنین جایگزینی کوره‌های فلش به جای کوره ریورب نیز اقدامی دیگر از این شرکت همسو با رشد تکنولوژی در دنیا محسوب می‌شود. عوامل نام برده علاوه بر حفظ محیط زیست، در افزایش میزان ظرفیت تولید شرکت مس و دستیابی به رکوردهای این شرکت نیز نقش اساسی داشته‌اند.

 

افزایش میزان فروش در شرایط تحریمی

شعبانی یادآور شد: در مجموع، عملکرد شرکت ملی صنایع مس ایران قابل دفاع بوده و این مجموعه، در تمام ادوار به عنوان یک شرکت پیشرو شناخته شده است. برنامه این شرکت همیشه به سمت توسعه و گسترش سوق دارد و افزایش میزان ظرفیت تولید در شرایط تحریمی که عملی بسیار دشوار بوده را همچنان در دستور کار خود قرار داده است. همچنین در شرایط ذکر شده که تامین بازار و فروش با محدودیت روبه‌رو بوده نیز میزان فروش شرکت مس فراتر از برنامه تعیین شده در مدت معلوم، بوده است.

وی ادامه داد: ما باید در 30 سال آینده نیز به اندازه میزان مسی که تا کنون تولید شده، تولید مس داشته باشیم. در دنیا صنایع نوین مانند خودروهای الکتریکی در بازار فعلی رونق چندانی ندارند اما صنعت خودروسازی در دنیا به سمت تولید خودروهای برقی و هیبریدی در حال حرکت است و این صنعت در سال‌های آینده بخش اعظمی از مصرف مس در دنیا را به خود اختصاص خواهد داد. همچنین میزان مصرف مس در صنایع الکتریکی و دارای تکنولوژی بالا نیز به طور چشمگیری افزایش خواهد داشت و قطعا شاهد یک انقلاب اساسی در حوزه مصرف فلز سرخ خواهیم بود که ما نباید از این میدان رقابتی عقب بمانیم.

 

باید به جایگاه واقعی خود برسیم

نایب رئیس انجمن مس ایران اذعان کرد: قیمت فعلی مس در بورس فلزات لندن حدود 15 تا 20 درصد فراتر از قیمت پیش‌بینی شده توسط شرکت‌های معتبر دنیا برای سال 2020 است. ایران بر کمربند مس‌زایی واقع شده و ما برای ذخایر مس کشور اولویت‌بندی داریم اما صنعت مس ایران همچنان در رده‌بندی بین‌المللی به جایگاه واقعی خود نرسیده‌ است. بنابراین برای رسیدن به رتبه عالی باید بیش از پیش در حوزه‌های مربوطه فعالیت داشته باشیم. پیشنهاد می‌شود برای رونق معدن و صنایع معدنی در حوزه مس، کارگروه‌هایی نظیر احیای معادن غیرفعال با ظرفیت‌های بالاتر از سرمایه‌گذاری و مشوق‌ها وارد بازار شود که بتوانیم با سرعت بیشتری معادنی که در حال حاضر، به دلیل حجم کم ماده معدنی به صنعت تبدیل نمی‌شوند و در حد معدن باقی‌ می‌مانند نیز مورد حمایت قرار گیرند و برای فروش کلوخه آن‌ها هم برنامه‌ریزی مدونی انجام داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهاد دوم انجمن مس این است که خوشه‌های معدنی صنایع مس در اقصی نقاط کشور که معادن کوچک‌مقیاس در آن‌ها وجود دارد، دایر شود و با مرکزیت چند ذخیره و معادنی که در فاصله‌های مناسب نسبت به یکدیگر واقع هستند، صنعت معدنی ایجاد شود که معادن موجود در منطقه، تامین‌کننده صنایع مستقر باشند. عملی کردن چنین طرحی در کوتاه‌مدت، موجب ارتقای ظرفیت تولید مس و کسب جایگاه واقعی در عرصه‌های جهانی توسط صنعت کس کشور می‌شود.

عناوین برگزیده