تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۲۶
بازدید: ۱۴۳
کد خبر: ۱۵۸۵۹۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
سرپرست معاونت معدنی وزارت صمت:

انجمن فولاد بازارهای منطقه را رصد کند/ مهلت 15 روزه مجلس به وزارت صمت برای تدوین طرح جدید فولادی

می متالز - اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران و سرپرست معاونت معدنی وزارت صمت، در هفتمین کنفرانس بین المللی زنجیره فولاد "استیل پرایس" اظهار کرد: برای افزایش سهم صادراتی باید بازارهای بین المللی را رصد کنید.
انجمن فولاد بازارهای منطقه را رصد کند/ مهلت 15 روزه مجلس به وزارت صمت برای تدوین طرح جدید فولادی

به گزارش می متالز، سعدمحمدی با اشاره به اینکه طرح قانون برای شیوه نامه فولاد در مجلس در دست تهیه بود، تصریح کرد: روز دوشنبه با حضور دوستانی از اعضای انجمن فولاد در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی جلسه ای برگزار شد. این موضوع نکات فنی به همراه دارد که باید با دقت نظر بسیار بررسی و باید اصول حرفه ای در کار برای آن لحاظ می شد.

سرپرست معاونت معدن و امور معادن وزارت صمت در ادامه بیان کرد: خواهش ما از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس این بود که فرصتی در نظر گرفته شود تا ما با همکاری انجمن فولاد ایران و نورد کاران و لوله و پروفیل، تدوین برنامه ای داشته باشیم که تمامی این دوستان در سطوح مختلف از این برنامه ریزی رضایتمند باشند.

به گفته سعدمحمدی، مدیرعامل جدید بورس نیز در این جلسه حضور داشتند و پس از یک جلسه دو ساعته کمیسیون این فرصت را قائل شد تا ما طی 15 روز تدوین برنامه جدید با الگوی اتخاذ شده از مجلس داشته باشیم تا شرایطی فراهم شود که در حوزه تولید، صادرات و فروش بر اساس یک منطق کارشناسی اقدام شود.

وی در ادامه اضافه کرد: البته باید اصول علمی شرایط بورس نیز در این برنامه در نظر گرفته شود، یعنی شرایط باید به صورتی باشد که همه از یک منطق کارشناسی رضایت داشته باشند.

سعد محمدی تصریح کرد: به زودی جلسات تعاملی برای این موضوع آغاز خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: در بحث فولاد شرایط و موضوعاتی وجود دارد که باید دقت زیادی به آن داشته باشیم تا هدف 1404 برای تولید 55 میلیون تن فولاد عملیاتی شود. در غیر این صورت صرف هزینه ای صورت می گیرد که خواب سرمایه است و ممکن است هدف تعیین شده از نظر اقتصادی جذابیتی به همراه نداشته باشد.

سرپرست معاونت معدنی وزارت صمت همچنین افزود: در حال حاضر بیش از 1 میلیارد و 900 میلیون تن فولاد در جهان تولید می شود. از این میزان 1 میلیارد تن تنها در چین تولید می شود و این بدان معناست که بیش از 53 درصد از تولید فولاد جهان در این کشور انجام می شود. 

سعدمحمدی با اشاره به حجم تولید فولاد چین اظهار کرد: از میزان یاد شده نزدیک به 900 میلیون تن در خود کشور چین مصرف می شود. یعنی بین 80 تا 100 میلیون از تولید چین راهی بازار صادراتی می شود. حال صادرات از این نظر برای ما مهم است که بتوانیم بازارهای منطقه را در اختیار داشته باشیم.

وی درباره تقویت صادرات فولاد، تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که انجمن فولاد باید به آن توجه داشته باشد، رصد شرایط آتی بازار است. اگر قرار است در چند سال آینده تولیدات ما افزایش پیدا کند اما حداقل با بازار منطقه  آشنایی نداشته باشیم، نقطه ضعفی است که با آن مواجه می شویم.

سعدمحمدی بیان کرد: امروز تعدادی از کشورهای منطقه سرمایه گذاری بر افزایش تولید و طرح های توسعه را در دستور کار قرار داده اند. بدون شک ما باید بازار را رصد کنیم و این رصد باید هم از سوی وزارت صمت انجام شود و هم انجمن این کار را انجام دهد.

وی با بیان اینکه امسال تولید فولاد از مرز 31 میلیون تن گذر خواهد کرد، افزود: با در نظر گرفتن میزان تولید و همچنین ورود طرح های توسعه به مدار تولید، بحث صادرات یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه ویژه داشت.

سعدمحمدی معتقد است، نمی توان گفت امروز صادرات را انجام و فردا مشکل داریم آن را متوقف می کنیم. جایگزینی در بازاری که رقابت در آن بالا است دشوار بوده و باید برای آن برنامه ریزی داشت.

وی با بیان اینکه صادرات یک فرصت است، اظهار کرد: ارزآوری حاصل از صادرات بسیار حائز اهمیت است.

سعدمحمدی همچنین تاکید کرد: در دوسال گذشته بورس بحثی را مطرح کرد که موضوع بین المللی است. اکثر کارگاه ها و بنگاه های تولیدی دنیا سیستم های ارزیابی مالی خود را بر مبنای RFIS شکل داده اند. ما نیز بدنبال اجرای این موضوع در کشور بودیم اما انجام نگرفت زیرا اگر قرار بود این سیستم را به عنوان مبنای عملکرد مالی قرار دهیم، تمام دارایی ها باید براساس این مدل به روز شود. اگر دارایی ها کارشناسی روز شود، آن وقت عدد سود بی معنی می شود.

وی گفت: اگر قرار باشد ارزش دارایی های بنگاه ها را به روز و بر مبنای مدل های نوین مالی ارزیابی کنیم، آن وقت نسبت دارایی ها به نسبت سودی که از دیدگاه بعضی ها بسیار است، خود را نشان خواهد داد.

به گفته سعد محمدی، اگر قرار است ما به فضای بین المللی وارد شویم که قطعا این اتفاق رخ می دهد، درنتیجه باید دقت کرد در ارتباط های بین المللی حرف های مشترک فنی داشته باشیم. به عنوان مثال باید طرح های توسعه منطقی داشته باشد که بتوانیم از منابع خارجی استفاده کنیم. لذا گاهی این الفاظ ما را به گمراهی می برد. نحوه بیان فولادی ها باید به گونه ای باشد که این اعداد قابل ارزیابی باشد.

وی ادامه داد: در سال 2021 با 110 میلیون تن افزایشی که در تولید فولاد جهان شکل گرفته است، ظرفیت تولید فولاد میانی به 2 میلیارد و 344 میلیون تن در سال رسیده است یعنی در دنیا 81 درصد از ظرفیت موجود تبدیل به تولید می شود.

وی درباره رتبه آسیا در تولید فولاد بیان کرد: آسیا تقریبا 72 درصد تولید دنیا را برعهده دارد و نزدیک به 68 درصد مصرف را در اختیار دارد. اروپا نیز 11 درصد تولید جهان را در اختیار دارد اما میزان مصرف آن 13 درصد است. ایران نیز در خاورمیانه ۷۲ درصد تولید فولاد را دارد.

سعدمحمدی درباره بازاریابی نیز اظهار کرد: متاسفانه در بحث بازاریابی بین‌المللی حرفه‌ای نیستیم و انجمن فولاد باید در این زمینه تلاش بیشتری داشته و برروی کشورهای وارد کننده مطالعه داشته باشیم.

معاون وزیر صمت با اشاره به آمار تولید تصریح کرد: در بخش کنسانتره ۲۷ واحد تولیدی داریم اما امیدواریم ظرفیت را تا پایان سال به ۶۸ میلیون تن برسیم. همچنین ظرفیت آهن اسفنجی به ۵۵ میلیون تن خواهد رسید.

ما برای رشد در بخش معدن نیازمند افزایش سرمایه‌گذاری هستیم. این در حالی است که مجموع عملیات معدنی در سنگان فقط ۱۷۰ میلیون تن است لذا نیازمند سرمایه‌گذاری در این باره بوده و باید یک زنجیره هماهنگ برای رسیدن به یک هدف غایی شکل گیرد.

سعدمحمدی با اشاره به اینکه تا  ۱۵ سال دیگر سنگ‌آهن خواهیم داشت بیان کرد: براساس این موضوع، اکتشاف یک نکته کلیدی و مهم و ضروری در این بخش است که نیازمند یک برنامه تدوین شده مشخص برای سرعت‌ دهی به آن هستیم. فولاد برای آینده نیازمند همدلی و برنامه‌ریزی خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: نیازمند ۹.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای زیرساخت‌های کشور هستیم.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده