تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۴۴
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۱۵۸۷۷۵
سرویس خبر : انرژی

اوپک پلاس و افزایش چشم‌انداز تقاضای نفت

می متالز - علی آهنگر، پژوهشگر حوزه نفت و انرژی وقتی در مورد اوپک‌پلاس سخن می‌گوییم، به ناچار باید با ساختار سازمانی آن هم بیشتر آشنا باشیم.
اوپک پلاس و افزایش چشم‌انداز تقاضای نفت

به گزارش می متالز، از زمان تشکیل اوپک‌پلاس در دسامبر ۲۰۱۶ که طی آن ده کشور روسیه، قزاقستان، مکزیک، آذربایجان، بحرین، سودان، سودان جنوبی، مالزی، برونئی و عمان به اوپک پیوستند، دو کمیته نیز در ذیل این تشکیلات به وجود آمد.

کمیته نخست با نام کمیته فنی مشترک، موضوعات فنی بازار، چشم‌انداز آینده نفت، مسائل مربوط به قیمت نفت و تحولات بازار را به صورت کارشناسی بررسی می‌کند و پیشنهادهای لازم را به کمیته دیگر یعنی کمیته نظارت مشترک وزیران ارائه می‌دهد.

کمیته نظارت مشترک وزیران که معمولا یک روز بعد از نشست کمیته فنی تشکیل جلسه می‌دهد، با توجه به گزارش کمیته فنی تصمیم‌‌ها یا توصیه‌های لازم را جهت کنترل بازار نفت به اعضای ۲۳گانه اوپک پلاس ارائه می‌دهد.

وقتی قرار است جلسه اوپک پلاس برگزار شود، پیشنهادهای کمیته نظارت مبنایی برای تصمیم‌گیری‌های وزیران اوپک پلاس به حساب می‌آید.

چهل و هشتمین اجلاس کمیته فنی مشترک روز سه‌سنبه ۱۴ بهمن ۹۹ از طریق وبینار برگزار شد. در این جلسه مشخص شد که میزان پایبندی اعضای اوپک به تصمیم‌های اوپک پلاس در ماه دسامبر ۱۰۳ درصد بود. پایبندی ده عضو هم‌پیمان اوپک ۹۳ درصد و در مجموع ۹۹ درصد سهمیه‌بندی‌های در نظر گرفته شده رعایت شده بود.

کمیته فنی در بیانیه خود چشم‌انداز تقاضای نفت در سال جاری میلادی را بهبود بخشید. در سناریوی پیشین، انتظار بهبود تقاضا ۹۴.۹ میلیون بشکه در روز دیده شده بود، ولی اکنون این رقم به ۹۵.۹ میلیون بشکه در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک، در جلسه کمیته فنی، به بازار آینده نفت در سال جاری نگاهی توام با خوشبینی داشت. او گفت رشد ۴.۴ درصدی اقتصاد جهان در سال جاری در حالی که در سال گذشته در اثر کرونا منفی ۴.۱ درصد بود، این امید و خوشبینی را ایجاد می‌کند که تقاضای جهانی نفت مسیر بهبود و افزایشی را در پیش بگیرد. او گفت: ما امیدواریم تقاضا در سال ۲۰۲۱ بهتر از سال گذشته باشد.

ائتلاف اوپک در ماه دسامبر در دوازدهمین نشست خود تصمیم گرفت ۵۰۰ هزار بشکه به مجموع تولید خود بیافزاید. جلسه سیزدهم که در اوایل ژانویه تشکیل شد، به روسیه و قزاقستان اجازه داد تا روزانه ۷۵ هزار بشکه بر تولید خود بیافزایند اما سایر اعضا در همان سطح تولید پیشین باقی بمانند. عربستان سعودی اما در پایان جلسه سیزدهم در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد به طور داوطلبانه از ابتدای فوریه ۲۰۲۱ به میزان یک میلیون بشکه در روز از تولید خود می‌کاهد، تصمیمی که از همان ابتدا تاثیر خودش را بر بازار نفت نشان داد و موجب بهبود قیمت نفت شد. به گونه‌ای که در روز برگزاری بیست و ششمین نشست کمیته نظارت مسترک وزیران قیمت نفت برنت افزون بر ۵۸ دلار در هر بشکه بود.

در پی برگزاری اجلاس کمیته فنی، بیست و ششمین نشست آنلاین کمیته نظارت مشترک وزیران اوپک پلاس روز چهارشنبه ۱۵ بهمن ۹۹/ سوم فوریه ۲۰۲۱ ساعت ۵ بعد از ظهر به وقت محلی تهران برگزار شد. ریاست مشترک جلسه بر عهده عبدالعزیز بن سلمان وزیر نفت سعودی و الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه بود.

چنان که انتظار می‌رفت با توجه به مناسب بودن قیمت نفت، جلسه بدون ارائه هیچگونه توصیه خاصی به اعضا پایان یافت. از نظر کمیته نظارت همه چیز در حال حاضر مناسب است جز کشورهایی که اضافه تولید دارند و مکلف‌اند تا ۱۵ فوریه برنامه انطباق خود را نسبت به سهمیه‌شان به اوپک ارائه کنند.

آنچه در این جلسه بیشتر به چشم خورد آمادگی اعضا برای رسیدن به جلسه چهاردهم اوپک پلاس در ۴ مارس/۱۴ اسفند ۹۹ بود. در آن جلسه که به احتمال زیاد بدون چالش نخواهد بود، میزان تولید اعضا برای ماه آوریل و بهار آینده در نظر گرفته می‌شود.

عناوین برگزیده