تاریخ: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۱۷
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۱۶۲۶۱۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

مردم کرمان نباید با وجود ثروت‌های فراوان فقیر بمانند/ ضرر استان از خام‌فروشی مواد معدنی

می متالز - استاندار کرمان گفت: وقتی ثروت‌های استان کرمان بار می‌شود و از استان بیرون می‌رود، شرکت‌های بزرگ باید به مسوولیت اجتماعی خود عمل کنند تا مردم مناطق توسعه نیافته فقیر و گرسنه نمانند.
مردم کرمان نباید با وجود ثروت‌های فراوان فقیر بمانند/ ضرر استان از خام‌فروشی مواد معدنی

به گزارش می متالز، پنجاه و هشتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با حضور مدیران ارشد استانی در محل اتاق بازرگانی برگزار شد و استاندار کرمان در سخنانی از شرکت‌های بزرگ خواست به مسوولیت اجتماعی خود عمل کنند تا مردم مناطق توسعه فقیر و گرسنه نمانند.

90 درصد تامین مالی توسط بانک‌ها انجام می‌شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی استان کرمان گفت: تامین مالی پروژه‌ها و نقدینگی مورد نیاز بنگاه‌ها یکی از اساسی‌ترین مسائل برای سرمایه‌گذاری در استان کرمان است.

سید مهدی طبیب‌زاده ادامه داد: تداوم فعالیت‌های فعلی پروژه‌های نیمه‌تمام و واحدهایی که زیرظرفیت مورد نیاز کار می‌کنند بسته به نقدینگی است و همچنین تامین نقدینگی ضروری‌ترین عامل برای توسعه استان کرمان است که باید راه تامین آن را بررسی کنیم.

وی اضافه کرد: بر اساس برخی آمار 90 درصد تامین مالی توسط بانک‌ها انجام می‌شود که نشان می‌دهد تمام فعالیت‌ها بانک‌محور است و به دلایل مشکلاتی که وجود دارد بنگاه‌های اقتصادی به‌ویژه مجموعه‌های کوچک و متوسط با تاخیر تامین منابع مواجه هستند.

طبیب‌زاده ابراز داشت: با وجود اینکه استان کرمان ظرفیت خوب و سهم 11 درصدی از بازار سرمایه به ارزش 550 هزار میلیارد تومان دارد، اما آمادگی انتشار اوراق و حضور در بورس را ندارد که باید این آمادگی را ایجاد کنیم.

لزوم توقف سرمایه‌گذاری در بخش فولاد استان کرمان

وی خواستار تسهیل قانون و مقررات شد و عنوان کرد: بازار سرمایه بسیار هزینه‌بر و سخت است و استان کرمان هم فاقد نهادهای مالی است که بتوانند پوشش تامین سرمایه را بدهند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی استان کرمان در ادامه سخنان خود سهم استان کرمان از سرمایه‌گذاری خارجی را نامطلوب خواند و تصریح کرد: اگر بخواهیم پس از تحریم‌ها از شرایط سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کنیم باید به این بخش هم توجه کنیم.

طبیب‌زاده با اشاره به اینکه اقتصاد استان کرمان مبتنی بر منابع است در حالی که اقتصاد باید مبتنی بر دانش باشد، اظهار داشت: نهادهایی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی امام هم باید به کمک استان برای تامین سرمایه بیایند.

وی با بیان اینکه معادن کشور تا 15 یا 20 سال آینده دیگر تمام می‌شوند، خواستار توقف سرمایه‌گذاری در بخش فولاد استان کرمان شد و اضافه کرد: سرمایه‌گذاری‌های اساسی و تجدیدپذیر برای شرکت‌های ثروت‌آفرین و بخش‌هایی مانند کشاورزی و گردشگری شود تا استان بتواند روی پای خودش بایستد و اگر روزی منابع نبود، توسعه استان کرمان متوقف نشود.

استان کرمان از خام‌فروشی مواد معدنی به شدت ضرر می‌کند

رئیس کل دادگستری استان کرمان هم در این نشست اظهار داشت: شرکت سرمایه‌گذاری با مشارکت بنگاه‌های معدنی و صنعتی بزرگ استان تشکیل شود و در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کند.

یدالله موحد ابراز کرد: 4 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای گندله‌سازی گل‌گهر با 400 نفر اشتغال را داریم که این شغل‌ها دایمی نیست بنابراین استان کرمان باید از سود 10 هزار میلیاردی این شرکت بهره لازم را در بخش‌های مختلف ببرد.

وی ادامه داد: پیشنهادهای اتاق بازرگانی که به صورت کارشناسی شده است مورد توجه قرار گیرد زیرا به طور نمونه با 15 میلیون تومان می‌توان شغل پایدار در گلیم‌بافی ایجاد کرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: استان کرمان از خام‌فروشی مواد معدنی به شدت ضرر می‌کند و باید تغییر وضعیت دهد و صنایع پایین‌دستی فولاد گسترش پیدا کند و استان کرمان از این مزایا بهره‌مند شود.

انتقاد از عملکرد وزیر نیرو در انتقال آب

همچنین در این نشست استاندار کرمان اظهار داشت: در توسعه متوازن بخشی اتفاقات خوبی در حال روی دادن است و در این زمینه اقداماتی در دست انجام داریم.

علی زینی‌وند ادامه داد: با توجه به ظرفیت بندر چابهار باید راه‌های ارتباطی زمینی و ریلی استان کرمان با کاهش مسافت به دریای عمان برسد و با استفاده از سرمایه بخش خصوصی در حوزه زیرساختی کار شود.

وی با اشاره به اینکه 3 هزار مگاوات تولید برق در استان کرمان داریم، افزود: استانی که 6 هزار مگاوات برق تا 6 سال آینده نیاز دارد باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کند.

استاندار کرمان تصریح کرد: اراده رهبری و رئیس جمهوری بر انتقال آب است و اختلافاتی بین استان‌ها وجود دارد و وزارت نیرو هم به خوبی در این زمینه عمل نمی‌کند و هنوز ساخت و ساز خرید آب را مشخص نکرده است.

زینی‌وند ابراز داشت: طرح توسعه چشم‌انداز 10 ساله برای توسعه در شرکت‌های استان کرمان وجود ندارد و سرمایه ملی در استان کرمان خام‌فروشی شده و استان در آینده به خاک سیاه می‌نشیند و باید از پول، تکنولوژی و بازار سرمایه با تکیه بر شرکت‌های دانش‌بنیان طرح‌هایی را در صنعت فولاد برای مناطق توسعه نیافته تعریف کنید.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های بزرگ باید برای طرح‌های توسعه با رویکرد توسعه متوازن سرمایه‌گذاری کنند، افزود: بانک رسالت در اشتغالزایی بسیار بهتر از شرکت‌های اسم و رسم‌دار عمل کرده است.

انتقاد استاندار کرمان از شرکت‌های بزرگ

استاندار کرمان بدون نام بردن از شخص و یا مجموعه‌ای متذکر شد: نمی‌شود، حقوق چند میلیونی گرفت و بانک‌های کشور را پر کرد، اما مردم در نقطه‌ای از استان آب و غذا نداشته باشند، شرکت‌ها بیایند و مسوولیت اجتماعی خود را انجام دهند زیرا نمی‌شود عده‌ای سیر شوند و عده‌ای گرسنه بمانند.

زینی‌وند با اشاره به اینکه در استان کرمان دنیایی ثروت بار می‌شود و از آن بیرن می‌رود، تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ استان کرمان پول‌ها و دفاتر خود را به داخل استان بیاورند و مالیات‌ها‌یشان را به استان بدهند.

وی اظهار داشت: استان کرمان در شرکت‌های دانش‌بنیان هم جا می‌ماند و این نشان می‌دهد، ساختار مدیریتی شرکت‌ها با سایر استان‌ها فرق می‌کند و حرکتی در بخش‌های گردشگری، دانش‌بنیان و خدمات وجود ندارد و برنامه‌ای هم نیست.

عناوین برگزیده