تاریخ: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۴:۲۴
بازدید: ۳۴۶
کد خبر: ۲۲۳۰۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
آشنایی با معادن مس بزرگ جهان - سه

معدن طلایی مس

می متالز - با معدن گراسبرگ که برای سال‌های متوالی عنوان دومین تولیدکننده بزرگ مس و بزرگ‌ترین معدن طلای جهان را تصاحب کرده است، آشنا شوید.
معدن طلایی مس

به گزارش می متالز به نقل از عصر مس آنلاین، گراسبرگ واقع در استان پاپوآی اندونزی، نه تنها دومین معدن مس در جهان است، بلکه بزرگ‌ترین معدن طلای دنیا هم هست. این معدن ازسوی جوینت‌ونچری متشکل از شرکت فری‌پورت مک‌موران، ریوتینتو و دولت اندونزی اداره می‌شود.

گراسبرگ که در سال 1988 میلادی کشف و در سال  1990 بهره‌برداری آن آغاز شده است، ذخیره اثبات‌شده 2.8 میلیارد تن مس با عیار 1.09 درصد دارد. سنگ مس معدن گراسبرگ از نوع پورفیری کواکسیال است. طلا و نقره دو محصول دیگر این معدن هستند. فری‌پورت مک‌موران که مالکیت 90.64 درصد از این معدن را دارد طی قراردادی کاری با دولت اندونزی اجازه فعالیت اکتشافی، استخراجی و تولیدی در دو بلوک A و B به وسعت‌های 27.400 هکتار و 413.000 هکتار در محدوده گراسبرگ را دارد. تمام ذخایر اثبات‌شده و قطعی و همچنین عملیات معدن‌کاری فری‌پورت مک‌موران تاکنون فقط در بلوک A گراسبرگ صورت گرفته است. 

گراسبرگ شامل یک پیت روباز با دهانه‌ای یک مایلی، دو معدن زیرزمینی و چهار کارخانه تولید کنسانتره است. البته اغلب تولید گراسبرگ از معدن روزباز آن صورت می‌گیرد. در سال 2017، این معدن 750هزار تن مس تولید کرده است. تولید طلای این معدن یک میلیون و 61هزار اونس و تولید نقره آن دو میلیون و 900هزار اونس بوده است. 

برای تولید این میزان مس، طلا و نقره بیش از 19هزار نفر در این معدن کار می‌کنند. این جمعیت زیاد علاوه بر تأسیساتی مثل خانه، بیمارستان، مدرسه و... در نزدیکی گراسبرگ، یک خط هوایپیمایی مخصوص به خود هم دارند. 

اگرچه معدن روباز گراسبرگ بیشتر مورد توجه قرار گرفته ولی معادن زیرزمینی آن هم از بزرگ‌ترین معدن‌کاری‌های زیرزمینی جهان هستند. یکی از این معادن زیرزمینی که Deep Ore Zone نام دارد با توسعه‌ای که در سال 2004 داشت توانست تولید خود را از 25هزار تن در روز به 50هزار تن و سپس به 80هزار تن برساند. 

سنگ معدن، معادن روباز و زیرزمینی گراسبرگ ازطریق نوار نقاله به کارخانه فرآوری می‌رود. به‌طور کلی در هر روز نزدیک به 225هزار تن سنگ معدن به کارخانه فرآوری می‌رود و 135هزار تن دامپ می‌شود. کارخانه تولید کنسانتره گراسبرگ هم بزرگ‌ترین کارخانه تولید کنسانتره در جهان است و ظرفیت تولید 240هزار تن کنسانتره را در طول روز دارد. این کنسانتره که به‌جز مس شامل طلا و نقره هم هست سپس به کارخانه‌های ذوب سرتاسر دنیا برای تبدیل به کاتد و سایر محصولات فلزی غیرآهنی فرستاده می‌شود.

با این  حال عیار معدن روباز گراسبرگ در سال‌های اخیر بسیار کاهش پیدا کرده است؛ به‌طوری‌که قرار است فری‌پورت مک‌موران در آینده‌ای نه چندان دور تمام تولید خود را از معادن زیرزمینی انجام دهد. اگرچه به‌خاطر حادثه می 2013، چالش تأمین امنیت کارگران معادن زیرزمینی گراسبرگ، یکی از چالش‌های بزرگ پیشِ روی فری‌پورت مک‌موران است. در 14 می 2013 به‌خاطر ریزش یکی از تونل‌های حمل بار و سنگ معدن، 33 معدن‌کار زیرِ زمین حبس شدند. پس از یک هفته تلاش برای نجات آن‌ها در 20 می 10 نفر زنده از این تونل بیرون آمدند و بقیه جان داده بودند. 

یکی دیگر از چالش‌های بزرگی که گراسبرگ اخیراً با آن مواجه بود که تولید این معدن را به‌شدت تحت تأثیر قرار داد، چالش مالکیت این معدن است. دولت اندونزی خواهان سهم بیشتری از سهام این معدن است اما فری‌پورت مک‌موران به سادگی زیر بار از دست دادن بزرگ‌ترین معدن طلا و دومین تولیدکننده مس جهان نمی‌رود. 

دولت اندونزی خواهان به دست آوردن 81 درصد از معدن مس گراسبرگ است. این خرید شامل 40درصد از سهام کمپانی ریوتینتو و همچنین سهام باقیمانده کمپانی فری‌پورت مک‌موران است؛ اما یک قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک میان کمپانی‌های فری‌پورت مک‌موران و ریوتینتو در سال 1995 بیان می‌کند که فری‌پورت مالکیت کل تولید مس معدن گراسبرگ را تا سال 2041 بر اساس پیش‌بینی تولید این کمپانی به دست خواهد آورد. بنابراین دولت اندونزی فعلاً نخواهد توانست بیش از سهمش از معدن گراسبرگ بهره‌مند شود. 

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده