تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۴۴
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۲۲۸۳۹۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس:

سیمان باید به دستِ مصرف‌کننده واقعی برسد نه دلال

‌می‌متالز - نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بعد از عرضه سیمان در بورس باید نظارت انجام شود تا از دپو‌های بیخودی جلوگیری شده و سیمان به دست مصرف‌کننده واقعی برسد.

به گزارش می‌متالز، سید جواد حسینی‌کیا نایب با اشاره به علل افت قیمت سیمان در هفته‌های اخیر گفت: دلیل اصلی افت قیمت سیمان در روز‌های اخیر، عرضه آن در بورس بود. البته باید توجه داشت که برای ادامه‌دار بودن این روند باید رصد بعد از عرضه در بورس انجام شود تا از دپو‌های بیخودی جلوگیری شده و رانت‌های کاغذی از بین رود تا بدین ترتیب سیمان به دست مصرف‌کننده واقعی برسد.
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به قطعی برق کارخانجات سیمان در تابستان اظهار داشت: بحث دیگری که برای کارخانجات تولید سیمان مشکل به وجود آورده بود قطعی برق گسترده در تابستان بود که الان مشکل آن‌ها برطرف شده است.
حسینی‌کیا با اشاره به اظهار نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص مخالفت با ممنوعیت صادرات سیمان در اوج گرانی این کالا در بازار داخل و لزوم پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد برای فعالان اقتصادی گفت: مشخص است که بازار‌های جهانی را به راحتی نمی‌توان به دست آورد و نباید با تصمیمات خلق‌الساعه این بازار‌ها را از دست داد. بخش عمده‌ای از گرانی سیمان به دلیل فعالیت دلال‌های داخلی بود که سیمان را به مقدار زیاد خریداری کرده و دپو کردند. دولت باید دست این دلالان را از بازار قطع کند نه اینکه تاوان تخلف دلالان را از فعالان اقتصادی بگیرد.
گفتنی است، کارشناسان اعتقاد دارند که صادرات سیمان هم باید از مسیر بورس کالا انجام شود تا دست دلالان از این بازار قطع شود. فعالان این صنعت امیدوارند با تداوم این مهم، همه شاهد شفافیت معاملات، واقعی شدن قیمت این محصول و رسیدن آن به دست مصرف‌کننده نهایی اعم از داخلی و خارجی باشند. پارسال بیش از ۶۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیمان در کشور تولید شد و به اعتقاد کارشناسان، امسال قابلیت تولید بیش از ۷۰ میلیون تنی در این صنعت وجود دارد. عمده صادرات سیمان و کلینکر (ماده اولیه تولید سیمان) به دو کشور همسایه عراق و افغانستان انجام می‌شود که بیشتر آن نیز کلینکر است. برخی کارخانجات سیمان مازندران و گیلان، همچنین شرکت‌های سیمانی استان‌های آذربایجان شرقی و غربی صادراتی به کشور‌های اوراسیا دارند، اما با بازار مصرف کوچکی مواجهند.

منبع: کیهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده