تاریخ: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۹
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۲۳۵۹۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اختلاف تورم در منطقه یورو به بالاترین رقم از بحران بدهی این قاره رسید

‌می‌متالز - اروپا بیشترین اختلاف تورمی در بین کشور‌های عضو را از زمان بحران بدهی در این منطقه تجربه می‌کند که نشان می‌دهد اتخاذ سیاست پولی یکسان برای کل منطقه طی بحران کرونا، رویکرد درستی نبوده است.

به گزارش می‌متالز، تورم در منطقه یورو روبه‌افزایش بوده و اختلاف تورم بین کشور‌های اروپایی به بالاترین رقم رسیده‌است؛ بنابراین بانک مرکزی اروپا برای ادامه محرک‌های مالی خود با چالش مواجه شده‌است.

روند افزایش قیمت مصرف‌کننده در اروپا به این بستگی دارد که در کدام کشور از ۱۹ عضو این بلوک ارزی زندگی کنید. در استونی که قیمت انرژی روبه‌افزایش است، نرخ تورم در سال جاری میلادی ۴ درصد پیش‌بینی می‌شود. درحالی‌که در یونان تنها ۰.۱ درصد گزارش شده‌است.

درست است که تفاوت میزان تورم در کشور‌های منطقه یورو مطلب جدیدی نیست، ولی این بیشترین اختلاف تورمی از زمان بحران بدهی در این منطقه است که نشان می‌دهد رویکرد یکسان در مورد سیاست پولی در کل منطقه نواقصی داشته‌است.

بیشترین نارضایتی‌ها درمورد تورم مربوط به آلمان می‌شود. مختل شدن زنجیره‌های عرضه صنعت تولید در این کشور را متوقف کرده و قیمت‌ها با بالاترین سرعت طی ۳ دهه گذشته افزایش می‌یابند.

فشار‌ها بر بانک مرکزی اروپا روبه‌افزایش است. مشکل اینجاست که کسی نمی‌داند این روند افزایش تورم کوتاه‌مدت است یا بلندمدت.

کریستین لاگارد، رییس بانک مرکزی اروپا مطمئن است این تورم بالا نیازی به افزایش نرخ بهره در سال آینده میلادی ندارد و با حل مشکل زنجیره‌های عرضه کاهش می‌یابد. اما به‌نظر می‌رسد این تورم سرسخت‌تر از پیش‌بینی‌های اولیه است.

کمیسیون اروپا پیش‌بینی می‌کند قیمت‌ها در منطقه یورو ۲.۲ درصد در سال آینده افزایش یابد، درحالی‌که هدف بانک مرکزی اروپا تورم ۲ درصدی است.

شرایط در آلمان غیرطبیعی است. آخرین باری که تورم آلمان به بالاترین رقم در بین ۴ کشور بزرگ این منطقه رسید، ۵ سال پیش بود که تورم به ۰.۴ درصد رسیده بود، درحالی‌که پیش‌بینی می‌شود تورم آلمان در سال جاری میلادی ۳.۱ درصد باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده