تاریخ: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۱۹
بازدید: ۲۶۱
کد خبر: ۲۴۱۱۹
سرویس خبر : زمین شناسی

آغاز به کار بزرگ‌ترین رویداد استارت‌آپی علوم‌زمین در شرق کشور

می‌متالز - بزرگ‌ترین رویداد بزرگ استارت‌آپی علوم‌زمین در شرق کشور با حضور جمع گسترده‌ای از علاقه‌مندان عرصه علوم‌زمین کشور با همکاری و نظارت معاونت علمی و فن‌آوری ریاست‌جمهوری و به همت اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه شمال شرق با تکیه بر توان و خلاقیت جوانان دانش‌پژوه و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برگزار شد.
آغاز به کار بزرگ‌ترین رویداد استارت‌آپی علوم‌زمین در شرق کشور

به گزارش می‌متالز، مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه شمال شرق در مراسم افتتاحیه این نشست نوین و علمی گفت: این استارت‌آپ فرصت مغتنمی برای دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته‌های مرتبط در حوزه زمین‌شناسی است که با ارائه ایده‌های نو در زمینه‌های علوم‌زمین و معدن می‌توانند به تجاری‌سازی این ایده ‌نائل آیند.

دکتر جعفر طاهری حمایت از استارت‌آپ‌ها در راستای جذب سرمایه‌گذاری جهت ایده‌های نو را ضروری توصیف و بیان کرد: جوانان نخبه و کارآفرینان در این حوزه می‌توانند پیگیر مشکلات و نارسایی‌های موجود در حوزه زمین‌شناسی و معدن و علوم مرتبط باشند تا با ارائه راه‌حل‌های مناسب بستری برای اشتغال خود و دیگران ایجاد کنند.

وی ادامه داد: تاکنون  سه پیش رویداد در دانشگاه‌های فردوسی، پیام‌نور و آزاد اسلامی واحد مشهد در ماه‌های تیر، مهر و آبان برگزار شده که این برنامه‌ها فرصت مناسبی برای آشنایی علاقه‌مندان با کارکردهای رویداد استارت آپی، ظرفیت‌های کارآفرینی و تولید ثروت در حوزه دانشی تخصصی علوم‌زمین و بهره‌مندی از تجربیات کارآفرینان موفق در این عرصه فراهم آورد.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه شمال شرق نیز در ادامه ضمن تشکر از حمایت‌های استانداری خراسان رضوی، اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی، پارک علم و فناوری خراسان رضوی و دانشگاه‌های مشهد و سایر شرکت‌های معدنی این تعامل و همکاری را برای آمادگی فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم‌زمین بسیار با اهمیت دانست.

طاهری ضمن اشاره به استقبال جوانان فارغ‌التحصیل از این رویداد تاکید کرد: ما پیگیری و دغدغه اشتغال برای افراد مستعد و جویای کار را وظیفه انسانی خود می‌دانیم و در همین راستا سعی می‌کنیم ضمن توجه به دغدغه جوانان شرایط لازم جهت اشتغال آنان را با برگزاری چنین رویدادی فراهم آوریم.

استارت‌آپ، نقطه عطفی در تجاری‌سازی ایده‌های نو در حوزه علوم‌زمین و ایجاد کسب و کارهای نوپا

در ادامه رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، این رویداد را نقطه عطفی در تجاری‌سازی ایده‌های نو در حوزه علوم‌زمین و ایجاد کسب و کارهای نوپا در این حوزه دانست و اظهار امیدواری کرد: مرکز نوآوری‌های علوم‌زمین به زودی در زیر مجموعه اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه شمال شرق راه‌اندازی شود و پشتیبان ایده‌های نو در این حوزه باشد

دکتر اسماعیل قادری‌فر گفت: این معاونت تلاش کرده است با توسعه مفهومی به نام اکوسیستم نوآوری و زیست بوم فناوری در کشور، جریان دانش و تولید علم در کشور را به نظام عرضه وصل کند.

وی افزود: این معاونت همچنین تلاش کرده است، نظام تحریک تقاضا و بازارسازی در حوزه علم را با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه در مراکز علمی و تحقیقاتی کشور و همچنین بهره گیری از سرمایه عظیم نیروی انسانی شامل بیش از 33 میلیون جوان ایرانی و 4.5 میلیون دانشجو در مراکز دانشگاهی کشور را بوجود آورد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ایران از نظر تولید علم و پرورش محققان در رشته زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی جزو کشور‌های شاخص دنیاست لذا تلاش کرده‌ایم زنجیره‌های واصل و حلقه‌های واسط برای توسعه نوآوری و کارآفرینی را به هم متصل کنیم.

وی گفت: یکی از معضلات اساسی در حوزه تخصصی زمین‌شناسی این است که دانش‌آموختگان این رشته با معضل بیکاری مواجهند.

قادری‌فر افزود: ایران در کنار ظرفیت‌های عظیم و بالقوه‌ای که از نظر منابع معدنی دارد، جزو پنج کشور برتر دنیا در این حوزه است اما در حوزه کارآفرینی و ثروت‌زایی از این منبع خدادادی بی بهره مانده و صرفا درآمد ناچیزی از خام‌فروشی مواد معدنی پس از چند مرحله اکتشاف و استحصال و برخی اقدامات مقدماتی به دست آورده است.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اظهار داشت: ارزش افزوده‌ای که در دل منابع معدنی وجود دارد، دهها برابر مقداری است که ما از آن به دست می‌آوریم لذا این رویداد کارآفرینی و استارت‌آپی که برای اولین بار در کشور در حوزه علوم‌زمین برگزار شده، گام جدی و امیدبخش در جهت پیوند ظرفیت های نوآورانه و فناورانه به کارآفرینی مبتنی بر علم و دانش است.

وی گفت: برگزاری چنین رویدادی مقدمه‌ای برای تشکیل مراکز نوآوری علوم زمین است که نخستین مرکز نوآوری در حوزه علوم زمین در مشهد راه‌اندازی خواهد شد.

قادری‌فر با اعلام حمایت دولت از رویدادهای استارت آپی در حوزه علوم زمین افزود: در کنار برگزاری این رویدادها، باید مدیران تشکل‌های مردم نهاد که در این رویداد حضور می‌یابند، ایده‌های مطرح شده را تبدیل به کسب و کارهای قابل سرمایه‌گذاری کند و استارت‌آپ‌هایی نیز با مشارکت بخش خصوصی ایجاد شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: صنوف طلا و سنگهای قیمتی در مشهد باید با ایده‌های نوآورانه در بهره‌برداری از مواد معدنی آشنا شوند و آن را تبدیل به ارزش افزوده‌ای کنند که قابلیت سرمایه‌گذاری را داشته باشد.

وی ادامه داد: برنامه‌هایی برای حمایت از استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای مبتنی بر ایده‌های نوآورانه و فناورانه داریم که به تدریج آنها را اجرایی خواهیم کرد.

حمایت از ایده‌های نو در حوزه اکتشافات معدنی و سایر علوم

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، نیز ضمن اعلام حمایت از ایده‌های نو در حوزه اکتشافات معدنی و سایر علوم مرتبط خواستار هم‌افزایی بیشتر دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این حوزه در حلقه ارزش افزوده مواد معدنی شد.

دکتر عباس گل‌محمدی، خاطرنشان کرد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در این راستا با ایجاد دفتر حمایت از کارآفرینی، اشتغالزایی و استارتاپ‌های علوم‌زمین آمادگی حمایت‌های قانونی در این مسیر برای ایجاد ارزش افزوده و توسعه اشتغالزایی را دارد.

وی با بیان این‌که تاکنون طی ده ماه گذشته از چندین شخص و گروه علمی، حمایت‌های لازم انجام شده است، گفت: تولید ثروت از علوم زمین از اهداف و وظایف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور است و استارتاپ‌های علوم زمین نیز از روش‌های جدید تولید ثروت بر پایه داشته‌ها و دانش زمین‌شناسی کشورمان است که در نهایت به خرد و سپس به محصول منجر می‌شود.

شناسایی و معرفی ایده‌های برتر استارت‌آپی در حوزه علوم‌زمین

این نشست با هدایت آرش ماهر به عنوان برگزارکننده و نماینده جهانی رویداد استارتاپ ویکند در ایران به کار خود ادامه داد و شرکت‌کنندگان ضمن تقسیم به گروه‌های مختلف به ارائه ایده‌های مرتبط با علوم‌زمین پرداختند که بر همین اساس 33 ایده از سوی حاضران در بزرگ‌ترین رویداد بزرگ استارت‌آپی علوم‌زمین در شرق کشور معرفی شد که ایده‌های منتخب پس از بررسی و رای‌گیری معرفی شدند.

رویداد بزرگ استارت آپی علوم زمین در کشور در مشهد تحت عنوان استارت آپ ویکند پس از سه روز فعالیت به کار خود پایان داد. این نشست که طبق استاندارد بین‌المللی بایستی در آخر هفته و به مدت 54 ساعت برگزار شود، پس از سه روز فعالیت و تیم‌سازی و ایده‌پردازی به کار خود پایان داد.

خانم مهندس پرورش، مسئول تیم اجرایی این رویداد اعلام کرد از 35 ایده جدید در حوضه علوم زمین که در تاریخ مقرر به دبیرخانه رویداد ارسال و ثبت شده بود، در روز اول رویداد 10 ایده به عنوان ایده برتر انتخاب و کلیه اعضای شرکت‌کننده در ده تیم جهت کار بر روی ایده‌ها و آموزش عملی توسط منتورها و شرکت در کارگاه‌های جنبی انتخاب شدند که در مدت مذکور این ده ایده توسط اعضای تیم‌ها به صورت کاربردی آموزش لازم داده شد تا بتوانند سرمایه‌گذار مرتبط با موضوع را راغب به سرمایه‌گذاری در ایده خود کند.

در پایان این نشست، مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه شمال شرق  ضمن موفق ارزیابی کردن این رویداد و استقبال خوب فارغ‌التحصیلان و دانشجویان از همکاری و اظهار تمایل سرمایه‌گذاران این بخش نیز قدردانی کرد.

 

امضای تفاهم‌نامه همکاری به‌منظور حمایت از طرح‌های خلاقانه و نوآورانه

پیش از آغاز به کار رویداد بزرگ استارت‌آپی علوم‌زمین، تفاهم‌نامه‌ همکاری به‌منظور حمایت از طرح‌های خلاقانه و نوآورانه به امضای اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی شمال شرق و شهرداری مشهد رسید.

بر اساس این گزارش، به دنبال جلسات مشترک کارشناسان این اداره‌کل با مرکز نوآوری‌های شهرداری مشهد و اعلام تمایل هر دو طرف مبنی بر گسترش همکاری‌ها و تبادل اطلاعات لازم در راستای زیرساخت‌های توسعه شهری، تفاهم‌نامه لازم تهیه و در مراسم افتتاحیه استارت‌آپ علوم‌زمین به امضای دکتر قادری‌فر رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و  دکتر طاهری مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق و مهندس آل‌شیخ معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد رسید.

شایان ذکر است، طبق تعریف استارت‌آپ (Start-up) شرکت نوپایی است که راه‌حلی نوین را برای یک مسأله ارائه می‌کند؛ در حالی که تضمینی برای موفقیت کمپانی از طریق راه حل ارائه شده وجود ندارد و در واقع استارت‌آپ سازمانی است موقتی که در جستجوی یک مدل کسب و کار گسترش‌پذیر، تکرارپذیر و سودآور است.
بنابراین آن چه که در شکل‌گیری چنین هسته‌هایی نقش اساسی دارد، بهره‌گیری از خلاقیت و نوآوری  همراه با شناخت دقیق و جامع مسائل مطرح در حوزه‌ای است که استارت‌آپ بر آن متمرکز شده است.
بر اساس این گزارش، در حوزه علوم زمین و در سطح جهانی، رشد فزاینده‌ای در تشکیل استارت‌آپ‌ها در بخش‌ها و محورهای متنوع زیرمجموعه این دانش در قرن 21 مشاهده شده به نحوی که در آغاز سال 2018 حدود 200 استارت‌آپ در حوزه فعالیت‌های معدنی گزارش شده است.
اواخر سال 96، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان از فعالیت 3000 استارت‌آپ در ایران خبر داد و در نیمه دوم سال 1396، انجمن استارت‌آپ در خانه معدن ایران تشکیل شد.
با نگاهی بر استارت‌آپ‌های موفق در حوزه علوم‌زمین در دنیا و شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور ایران مواردی از جمله کاربرد مواد معدنی در کشاورزی، زمین‌گردشگری، فرآوری موادمعدنی، تولید نرم‌افزارهای بومی در حوزه علوم زمین، روش‌های روزآمد در تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی و شناسایی مخاطرات زمین‌شناختی به عنوان محورهای ایده‌پردازی به‌منظور تشکیل استارت‌آپ‌های موفق در این حوزه معرفی شده است.

این رویداد استارت‌آپی با برگزاری کارگاه‌های تخصصی آموزشی از جمله کارگاه بوم مدل کسب و کار، کارگاه اعتبارسنجی و mvp و کارگاه‌ ارائه تاثیرگذار به‌منظور ایجاد ارتباط بین متخصصان و صاحبان ایده با فعالان بخش خصوصی طی سه روز در اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه شمال شرق کشور برگزار شد.

عناوین برگزیده