تاریخ: ۰۵ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۰۸
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۲۶۴۷۵۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

وجود معادن، آشفتگی زیست محیطی در منطقه شمال غرب شیراز ایجاد کرده است

‌می‌متالز - معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه بیشترین معادن شن و ماسه در شمال غرب شیراز مستقر شده در حالی که شمال غرب محل عبور هوای پاک شیراز است گفت: وجود معادن آشفتگی زیادی را در این منطقه ایجاد کرده است.

به گزارش می‌متالز، نبی‌اله مرادی، معاون حفاظت محیط زیست استان فارس روز یکشنبه با بیان اینکه زمانی که قانون اصلاح معادن تصویب شد یک جانبه و صرفا به نفع بهره برداران معادن بود افزود: متاسفانه آن زمان مسائل زیست محیطی و سکونت مردم چندان مورد توجه قرار نگرفت.

وی اظهار داشت: بر اساس این قانون معادنی که خارج از مناطق تحت حفاظت محیط زیست باشند، نیازی به استعلام محیط زیست و اخذ مجوز‌های مربوط به آن را ندارند، این بخش از قانون نیاز به اصلاح دارد، در مناطق تحت مدیریت محیط زیست نیز برخورد قانون دوگونه است، برخی از مناطق که ممنوعیت احداث معادن ۱۰۰ درصدی است، اما برخی دیگر از مناطق مجوز معادن از قبل داده شده و معادن فعال است.

مرادی با اذعان به اینکه برداشت از معادن دوکوهک مشکلاتی را برای هوای شیراز و هم برای بافت خاک ایجاد کرده است افزود: با فعالیت معادن شن و ماسه تمام بافت آبرفتی خاک برداشته شده است.

معاون محیط زیست استان فارس ادامه داد: بافت آبرفتی خاک مانند یک اسفنج عمل می‌کند که مانع بروز سیل می‌شود، اما با برداشت بی‌رویه معادن قانونی و فعالیت معادن غیرقانونی خطر بالقوه سیل را در این کلانشهر ایجاد کردند.

این مقام مسوول با بیان اینکه شورای عالی معادن کشور حکم به جابه‌جایی معادن شمال غرب شیراز داده است افزود: در پروسه طولانی اداری این جابه‌جایی معلق مانده است. مطالعات و گرفتن مشاور برای سازمان صمت یک حرکت لاک‌پشتی دارد که سبب شده تاکنون برای جابه‌جایی معادن اقدامی انجام نشود.

معاون محیط زیست استان فارس می‌گوید: بر اساس مصوبات شورای عالی معادن تا زمان جابه‌جایی هر یک از معادن برای تمدید پروانه باید مهلت یک ساله بگیرند یعنی این تمدید باید در راستای جابه‌جایی سریع‌تر باشد.

برخی ساکنان خانه‌های مسکونی مناطق قلات و دوکوهک در شمال شیراز هم گفته اند خیابان‌ها و معابر مسکونی و راه‌های ارتباطی آنان به دلیل استفاده کامیون‌ها و وسایط نقلیه سنگین دیگر محل ایمنی برای تردد نیست. تصادف‌ها و خسارت‌های مالی و جانی فراوان سکونت در این منطقه را به خطر انداخته است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) فارس

عناوین برگزیده