تاریخ: ۰۱ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۴۱
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۲۷۷۹۹۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
در دبیرخانه ستاد راهبری صنعت فولاد کشور؛

صدور مجوز‌های جدید صنعت فولاد بررسی شد

‌می‌متالز - شرایط جدید صدور مجوز‌های فولادی در چهارمین جلسه دبیرخانه ستاد راهبری صنعت فولاد کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش می‌متالز، با توجه به محدویت‌های مواد اولیه در زنجیره فولاد و برای جلوگیری ازهدررفت سرمایه‌های ملی موضوع تعیین شرایط برای صدور مجوز واحد‌های فولادی جدید دراستان‌ها در دستور کاردبیرخانه ستاد راهبری فولاد کشور قرار گرفت تادریک جمع بندی ازپیشنهادات فعالین زنجیره فولاد طرحی برای ارائه به ستادمرکزی راهبری صنعت فولادکشورتهیه شود.

محمد آقاجانلو؛ دبیر ستاد راهبری صنعت فولادکشور؛ با بیان این نکته که ساماندهی صدور مجوز‌های فولادی برای واحد‌های جدید دراستان‌ها یک تکلیف اساسی و بنیادی است اظهارداشت:همانگونه که همگان می‌دانند در شرایط کنونی این مهم با توجه به وضعیت حاکم بر صنعت فولاد و در نظر گرفتن سند چشم انداز و طرح جامع فولاد کشور یک ضرورت است تا بتوانیم سرمایه گذاران رابه سمت صنایع دیگر و یا صنایع پایین دستی صنعت فولاد کشور هدایت کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران خاطر نشان کرد: پروانه‌های صادره قبلی و فعلی با توجه به ظرفیت ۵۵میلیون تنی پیش بینی شده کفاف کشور را می‌دهد، ولی محدودیت‌های مواد اولیه و مشکلات انرژی‌های سه گانه ما را بر آن داشته است تا نگذاریم سرمایه‌های ملی در جا‌هایی هزینه شود که صرفه اقتصادی برای سرمایه گذاران و کشور ندارد.

آقاجانلو از حضار خواست که پیشنهادات رسیده را با دقت بررسی و هدفگذاری کنند چراکه در برابر جامعه؛ سرمایه گذاران و آیندگان مسوولیت داریم تا توسعه را بصورت همه جانبه گسترش دهیم.

درادامه این نشست سمیه خلوصی مدیریت نظارت راهبردی سازمان ایمیدرو با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای فعالین صنعت فولاد؛ درزمینه تامین مواداولیه وانرژی گفت: درشرایط کنونی مواداولیه موجوددرکشورکفاف تولیدکنندگان فعلی را نمی‌دهد و سرمایه گذاران باید با وضعیت و شرایط و محدودیت‌های موجود آشنا شوند.

وی افزود: هم سرمایه گذاران و همه مسوولین استانی باید درک صحیحی از این شرایط پیدا کنند و دچار فضای احساسی نشوند و با وسواس بیشتری به این وضعیت نگاه کنند تا در سرمایه گذاری شان دچار ضرر و زیان نشوند.

در ادامه، جدیدی نماینده سازمان زمین شناسی کشور باتشریح وضعیت اکتشافات معادن سنگ آهن و محدودیت در میزان استخراج این ماده اولیه و نیاز به ایجاد شرایط در اکتشافات گفت: بدلیل نبود امکانات فنی و ماشین آلات حفاری عملا استخراج سنگ آهن در عمق زمین میسر نیست و مواد اولیه فعلی نیز طبق طرح جامع فولاد کشور برای یک بازه زمانی کوتاه مدت قابل مصرف است و به همین خاطر وارد شدن واحد‌های دیگر در این زنجیره در اوضاع و احوال کنونی به صلاح نیست.

جدیدی با مطرح کردن این موضوع که تمام واحد‌های فعلی فولادی درایران مرکزی متمرکز شده است افزود: درحال حاضر واحد‌هایی که به صدور مجوز نیاز دارند؛ باید به سمت سواحل کشور هدایت شوند تا به یک توسعه سواحلی برسیم و دسترسی به بازار‌های صادراتی نیز برایشان میسر شود.

حسنوند کارشناس مدیریت امور معدنی وزارت صمت؛ دراین نشست باتوجه به نحوه صدور مجوز‌های فولادی دراستان‌ها اظهار داشت: برای ما هم تامین منابع انرژی واحد‌های فولادی یک دغدغه است وبه همین خاطر ازمتقاضیان جدید بصورت مکتوب تعهد می‌گیریم که وزارت صمت باتوجه به محدویت‌های مواد اولیه و انرژی‌های سه گانه هیچ مسوولیتی درقبال تامین این موارد برای آن‌ها را ندارد و خودشان باید ازطریق معادن جدید و یا احداث نیروگاه‌های برقی و تامین گاز از وزارت نفت نیاز‌های خودشان را مرتفع نمایند.

خلیفه سلطانی نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز بر ساماندهی صدور مجوزات جدید واحد‌های فولادی تاکید کرد و افزود: مابه عنوان نماینده تولیدکننده فولادی بخش خصوصی مصرانه خواهانیم که ستاد راهبری صنعت فولاد کشور هر چه سریعتر به این موضوع ورود کرده و این مهم را به تصویب برساند.

وی افزود: درحال حاضر ما در بخش خصوصی با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم و نمی‌توانیم پاسخگوی اعضا در خصوص محدودیت‌های موجود باشیم و سرمایه گذاران جدید باید بدانند امکان تامین مواداولیه لازم برای واحد‌های جدید در این شرایط واقعا وجود ندارد و نباید سرمایه‌های خود را تا اطلاع ثانوی وارد این عرصه نمایند و متضرر شوند.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان آهن و فولاد در پایان خاطرنشان ساخت:امیدوارم که این موضوع هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود و سرمایه گذاران درجریان این موارد قرار بگیرند و از هدررفت سرمایه هایشان جلوگیری کنند.

احمد احمدی مدیربرنامه ریزی و مطالعات راهبردی شرکت ملی فولاد ایران نیز در این نشست درخصوص پیشنهادات واصله به دبیرخانه ستاد افزود: خوشبختانه با حضور فعال اعضا و شرکت کنندگان پیشنهاد‌های کاربردی خوبی بدستمان رسیده که باجمع بندی آن‌ها می‌توانیم یک طرح مفید برای صنعت فولاد کشور تهیه و به ستاد ارائه شود.

وی گفت: پبشنهاد‌های رسیده در زمینه چگونگی شرایط صدور مجوز در زنجیره فولاد همه جانبه نگر هستند و با یک بررسی کلی می‌توانیم جزئیات فنی و تخصصی لازم برای صدور مجوز‌های جدید را تبیین و به ستاد برای تصمیم گیری نهایی ارائه نماییم.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده