تاریخ: ۰۹ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۳۵
بازدید: ۸۲
کد خبر: ۲۷۸۸۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

هماهنگی بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد جهت مدیریت نرخ سود، مهم‌ترین بند بسته حمایت از بازار سرمایه

‌می‌متالز - مهدی محمودی کارشناس بازار سرمایه معتقد است حدود ۵۳ هزار میلیارد تومان سهام احتمالاً در صندوق‌های درآمد ثابت موجود است که در بسته حمایتی از بازار گفته شده تا سقف ۴۰ هزار میلیارد تومان آن با اوراق تبعی بیمه خواهد شد و ریسک‌های موجود در صندوق‌های درآمد ثابت هم به واسطه این بند کاهش خواهد یافت.

به گزارش می‌متالز، مهدی محمودی کارشناس بازار سرمایه در خصوص بسته ۱۰ بندی حمایت فوری از بازار سرمایه بیان کرد: بند اول بسته حمایت از بازار سرمایه در مورد بیمه سهام است که پرتفوی سهامداران خرد را بیمه میکند و با پوشش ریسک سرمایه گذاران خرد به مدت یک سال می‌تواند آثار مثبتی روی بازار سرمایه داشته باشد. بند دوم هم که در رابطه با انتشار اوراق تبعی روی پرتفوی سهام صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت است تصمیم خوبی است که به بهبود وضعیت بازار کمک خواهد کرد. حدود ۶۵۰ هزار میلیارد تومان منابع در صندوق‌های سرمایه گذاری وجود دارد و با توجه به اینکه حدود ۱۰ الی ۱۱ درصد از منابع صندوق‌های درآمد ثابت به خرید سهام اختصاص پیدا کرده، حدود ۵۳ هزار میلیارد تومان سهام احتمالاً در صندوق‌های درآمد ثابت موجود است که تا سقف ۴۰ هزار میلیارد تومان آن با اوراق تبعی بیمه خواهد شد و ریسک‌های موجود در صندوق‌های درآمد ثابت هم به واسطه این بند کاهش خواهد یافت. بند سوم و چهارم مربوط به تزریق منابع جدید به صندوق‌های حاکمیتی بازار است که این تزریق منابع می‌تواند به افزایش تقاضا در بازار کمک کند. اما کماکان باید در نظر داشته باشیم که این حمایت ها، مُسکن‌های موقت هستند و به صورت اساسی مشکل بازار سرمایه را برطرف نخواهند کرد.

وی افزود: بند پنجم مربوط به هماهنگی و پایش حقوقی‌ها جهت توقف فروش تا زمان ثبات در بازار، و انجام اقدامات حمایتی از جمله خرید سهام و انتشار اوراق تبعی حمایتی است. همانطور که می‌دانید حقوقی‌های بزرگ نقش پررنگی در جریان بازار سرمایه دارند و هم هماهنگی با حقوقی‌ها برای بازار از اهمیت بسیاری برخوردار است و هم معتقدم باید نظارت زیادی روی عملکرد حقوقی‌ها باشد. شرط لازم برای موفقیت این بند، هماهنگی در مسیر صحیح و البته استمرار این هماهنگی‌ها خواهد بود. بند ششم بند مربوط به هماهنگی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در مورد نرخ بهره است. نرخ بهره یکی از متغیر‌های تاثیرگذار بر روند بازار سرمایه بوده و فعالان بازار سرمایه مرتبا نرخ بهره را رصد می‌کنند و حتماً که سیاست‌های بانک سرمایه مرکزی در بازار سرمایه تاثیر گذار خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به نظر می‌رسد به کمیته مشترکی از بانک مرکزی و سازمان بورس نیاز داریم تا در مورد نرخ بهره بانکی و سایر سیاست‌های تاثیر گذار بر روند بازار سرمایه هماهنگ‌تر و سنجیده‌تر عمل شود. سیاست‌های بانک مرکزی فقط بر بازدهی سهام تاثیر گذار نیستند و طبق پژوهش‌هایی که اخیرا انجام داده ایم این سیاست‌های انقباضی روی کیفیت سودآوری شرکت‌ها هم اثرگذار بوده است. به هرحال بانک مرکزی در بازار پول سیاست‌های خاص خود را دارد، اما معتقدم در کمیته مشترک باید آثار سیاست‌های بانک مرکزی بر بازار سرمایه مشخص شود. به نظر می‌رسد بند ششم از مهم‌ترین بند‌های بسته حمایتی از بازار سرمایه بوده و چنانچه در بلند مدت تصمیم درستی در این زمینه اتخاذ شود و ارتباط خوبی بین بازار پول و بازار سرمایه شکل بگیرد و ضمنا در مورد نرخ بهره بانکی هم سیاست گذاری صحیح شکل بگیرد و به آنچه در مورد آن تصمیم گیری شده عمل شود تا این سیگنال به بازار سرمایه داده شود که تصمیمات سیاست گذاران به درستی اجرایی میشود، بازار سرمایه به آرامش خواهد رسید.

محمودی با اشاره به بند هشتم بسته حمایت از بازار سرمایه گفت: محدود کردن فروش بازارگردان‌ها نیز جزو تصمیماتی که آثار موقت خواهد داشت. میتوان برای کوتاه مدت فروش بازارگردان‌ها را محدود کرد؛ اما این سیاست نمی‌تواند در بلند مدت تداوم داشته باشد. ولی در شرایط فعلی کاملاً با بند متوقف کردن پذیره نویسی و عرضه‌های اولیه در بازار موافق هستم. این تصمیم سیاست موقتی است که می‌تواند به بهبود وضعیت بازار سرمایه و جلوگیری از فشار‌هایی که عرضه‌های اولیه و پذیره نویسی‌ها به این بازار تحمیل می‌کند، کمک کند. در مجموع معتقدم این بسته در حمایت از بازار سرمایه تاثیر گذار خواهد بود؛ اما برخی بند‌های این بسته نقش مسکن را دارند و باید بتوانیم برای مشکلات ساختاری بازار سرمایه از جمله قیمت گذاری دستوری برنامه ریزی درستی داشته باشیم. حاشیه سود خالص شرکت‌ها را تحت فشار قرار داده و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده