تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۳۱
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۳۰۵۲۸۵
مدیرکل راه آهن شمال۲؛

مبادلات ریلی کالا با آذربایجان از مرز آستارا ۸۱ درصد افزایش یافت

‌می‌متالز - مدیرکل راه آهن شمال۲ از افزایش ۸۱ درصدی مبادلات ریلی کالا با جمهوری آذربایجان از طریق پایانه مرزی آستارا طی ۲ ماه گذشته خبر داد.

به گزارش می‌متالز، غلامحسین ولدی یکشنبه در گفتگو افزود: در این مدت ۱۲۰ هزار و ۱۲۵ تن کالا در پایانه ریلی آستارا با جمهوری آذربایجان مبادله شد که این میزان نسبت به ۶۶ هزار و ۳۳۸ تن کالا در همین زمان طی پارسال ۸۱ درصد رشد دارد.

وی همچنین میزان صادرات ریلی کالا از پایانه مرزی آستارا به جمهوری آذربایجان و کشور‌های آسیای میانه را در این ۲ماه ۴۱ هزار و ۴۱۲ تن عنوان و اضافه کرد: این میزان نسبت به ۳۹ هزار و ۶۷۰ تن کالا در مدت مشابه سال گذشته بیانگر نزدیک به چهار درصد رشد است.

ولدی افزود: همچنین ۳۱ هزار و ۴۲۹ تن کالا از طریق پایانه ریلی آستارا وارد کشور شد که نسبت به ۱۸ هزار و ۲۴۱ تن مدت مشابه سال گذشته نشان دهنده ۷۲ درصد رشد در واردات از این طریق است.

به گفته مدیرکل راه آهن شمال۲؛ طی فروردین و اردیبهشت ماه امسال نیز ۴۷ هزار و ۲۸۴ تن کالا از طریق مسیر ریلی پایانه مرزی آستارا ترانزیت شده که این میزان در مقایسه با آمار هشت هزار و ۴۲۷ تن در سال گذشته ۴۶۱ درصد رشد دارد.

ولدی، عمده کالا‌های صادراتی از این مسیر را شامل مرکبات، انواع میوه، سیمان، مواد شیمیایی، کاشی و کانتینر ذکر کرد و گفت: چوب، ذرت، الوار، کانتینر و عدس هم بیشترین کالا‌های وارداتی از طریق راه آهن شمال ۲ به کشور است.

مدیرکل راه آهن شمال۲، محصولاتی نظیر گندم و جو، آرد، مواد شیمیایی، چوب و الوار را از جمله بیشترین کالا‌های ترانزیت شده در مسیر ریلی پایانه مرزی آستارا عنوان کرد.

شهرستان مرزی بندر آستارا با حدود ۹۵ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و حاشیه دریای خزر واقع شده است و با جمهوری آذربایجان سه مرز زمینی، دریایی و ریلی دارد.

حوزه استحفاظی اداره کل راه‌آهن شمال٢ از خروجی ایستگاه هشتگرد در استان البرز شروع و ضمن در برگرفتن تقریبا تمام خطوط ریلی استان قزوین به ایستگاه رشت می‌رسد. ادامه این مسیر در آینده به بندانزلی و آستارا ختم خواهد شد.

این محور در حال حاضر شامل ۱۰ ایستگاه آبیک، زیاران، کهندژ، قزوین، سیاه‌چشمه، کوهین، لوشان، رستم‌آباد، سراوان و رشت می‌باشد که از این میان ایستگاه‌های قزوین، رشت و لوشان ایستگاه‌های تشکیلاتی بزرگ محسوب می‌شوند.

منبع: آژانس خبری تحلیلی نصر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده