تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۲۸
بازدید: ۳۲۳
کد خبر: ۳۱۵۹۷۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

از استخراج سنگ‌ آهن تا ضرورت معدن‌کاری دیجیتال

‌می‌متالز - شرکت فولاد اکسین خوزستان به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ صنعت فولاد ایران و جهان و تنها تولیدکننده ورق‌های عریض، هوشمندسازی و معدن‌کاری دیجیتالی و ایجاد تحولی کارآمد را در دستور کار خود دارد.

به گزارش می‌متالز، گندله به عنوان یکی از مواد اولیه مهم در زنجیره تولید آهن یکی از محصولات شرکت فولاد اکسین خوزستان است که به صورت گلوله‌های تولیدشده از کنسانتره به دست می‌آید. سنگ آهن نمی‌تواند مستقیم در کوره‌های احیا به فولاد تبدیل شود، پس ابتدا آن را به کنسانتره و سپس به گندله و در ادامه به آهن اسفنجی تبدیل می‌کنند. سپس آهن اسفنجی به عنوان مواد اولیه وارد کارخانه فولادسازی شده تا به فولاد تبدیل شود و در نهایت به صورت اسلب و ورق‌های فولادی درمی‌آید.

تولید ورق فولادی در کنار دیگر مقاطع یکی از نشانه‌های افزایش توانمندی یک کشور در صنعت است، بر همین اساس ظرفیت تولید قریب یه ۴٠ میلیون تنی فولاد در ایران نشان از قدرت علمی و اجرایی کشور در زمینه این صنعت دارد.

ایران با داشتن منابع بسیار غنی سنگ آهن مسیر خود را به سمت فرآوری و ایجاد ارزش‌افزوده در پیش گرفته است. با توجه به اینکه تولید ورق فولادی نیازمند پیش‌نیاز‌های متعدد است، کشور‌های محدودی توانایی تولید آن را دارند که ایران یکی از آن‌هاست.

به گفته کارشناسان، در سال‌های گذشته در حوزه معدن سنگ‌آهن اکتشافی صورت نگرفته و بر اساس آخرین ویرایش مطالعات طرح جامع فولاد کشور، ذخایر سنگ‌آهن کشور تنها تا سال ۱۴۱۷ تامین‌کننده نیاز داخلی خواهد بود، بنابراین ضرورت دارد اکتشافات جدید در این حوزه انجام و ذخایر سنگ‌آهن کشور جایگزین شود. ازاین‌رو اکتشاف معادن جدید سنگ‌آهن و تسریع استخراج، برای ادامه حیات شرکت‌های تولیدکننده فولاد، امری ضروری‌ست. لازم است ایران نیز همسو با دنیا برای افزایش بهره‌وری در بهره برداری از ذخایر طبیعی، به سمت معدن‌کاری دیجیتال پیش برود تا علاوه بر کاهش خطرات برای نیروی انسانی، فعالیت در این حوزه را تسریع کند.

ایران به عنوان یکی تولیدکنندگان برتر فولاد جهان نباید از انقلاب صنعتی چهارم و معدن‌کاری دیجیتال عقب بماند، باید از روش‌های سنتی در معادن دست بکشند و رگولاتوری معدن‌کاری دیجیتال را ایجاد کند. معدن‌کاری دیجیتال یکی از پایه‌های انقلاب صنعتی چهارم است که بررسی‌ها نشان می‌دهد هنوز در اولویت‌های اقتصادی فعالان صنایع در کشورمان قرار نگرفته است. اکتشاف و استخراج از معادن فولاد با استفاده از معدن‌کاری دیجیتال، یک رویکرد نوآورانه و پیشرفته است که امکان بهبود بهره‌وری، کارایی و دقت در فرآیند‌های اکتشاف و استخراج معادن را فراهم می‌کند. در اکتشاف و استخراج معادن فولاد، استفاده از حسگرها، دستگاه‌های ژیوفیزیکی، نقشه‌برداری سطح زمین و دیگر تجهیزات مشابه اطلاعات مهمی را فراهم می‌کند.

با استفاده از ابزار‌های معدن‌کاری دیجیتال می‌توان با به کارگیری الگوریتم‌ها و فناوری‌های مرتبط، داده‌های جمع‌آوری‌شده را تجزیه و تحلیل کرد؛ این تجزیه و تحلیل شامل شناسایی مناطق با پتانسیل معدنی بالا، تشخیص ساختار زمین‌شناسی، پیش‌بینی ذخایر معدنی و مدیریت بهره‌وری است.

معدن‌کاری دیجیتالی این امکان را ایجاد می‌کند که مدیران در لحظه بر عملکرد معادن نظارت کنند و در صورت نیاز، درخصوص بهره‌برداری تصمیم‌گیری کنند. این نظارت در کاهش هدررفت‌ها، بهبود بهره‌وری و کاهش خطرات مرتبط با ایمنی موثر است. معدن‌کاری دیجیتال به بهره‌برداری صحیح از منابع طبیعی و پیشگیری از آلودگی محیط‌زیست کمک می‌کند.

شرکت فولاد اکسین خوزستان نیز در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر رشد تولید با رویکرد آینده‌نگری معدن‌کاری دیجیتال را در راستای تثبیت و تضمین تامین مواد اولیه در دستور کار قرار داده است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده