تاریخ: ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۴۶
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۳۱۶۲۶۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
قول وزیر صمت برای به ثمر نشاندن پروژه بزرگ انتقال آب

همکاری فولاد مبارکه در انتقال آب از دریای عمان به اصفهان

‌می‌متالز - پروژه انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی حالا آنقدر جدی شده که وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر دو روز پیش خود به اصفهان، به مردم این استان قول داد پیگیر اجرای این پروژه تا زمان بهره‌برداری از آن باشد.

به گزارش می‌متالز، قول وزیر، قول حاکمیتی است؛ یعنی حاکمیت در پی اجرای پروژه آب‌رسانی از جنوب به مرکز کشور بوده و در این کار جدی است. بماند که این پروژه، مخالف هم کم ندارد. عده‌ای معتقدند اساساً چنین کاری با توجه به توپوگرافی منطقه، به شکل اصولی انجام نمی‌شود و عده‌ای هم می‌گویند به فرض که لوله‌ها از جنوب به اصفهان رسید، با شوری آب چه می‌کنید؟

برخی کارشناسان هم در ابعادی وسیع‌تر با هر طرح انتقال آب از هر نقطه‌ای به نقطه دیگر مخالف‌اند. آن‌ها معتقدند این راه‌حل‌ها، مقطعی و بیشتر در حکم سرپوش گذاشتن بر حل ریشه‌ای مشکل کم‌آبی در کشور است.

اما قول وزیر صمت نشان داد که دولت کاملاً اعتقاد دارد این پروژه، شدنی و بلکه لازم است. عباس علی‌آبادی حتی زمان بهره‌برداری از پروژه را هم تعیین کرده و «نیمه اول سال آینده» را زمان آغاز انتقال آب از دریای عمان به اصفهان اعلام کرده است.

همکاری سهامداران عمده

پروژه انتقال آب به اصفهان توأم با شیرین سازی آن سهامداران متعددی دارد. شرکت‌های فولاد مبارکه و ذوب‌ آهن به‌عنوان مهمترین ذینفعان پروژه در کنار اتاق بازرگانی، پالایشگاه، سازمان همیاری شهرداری‌های استان و شهرداری اصفهان مجموعاً حدود ۳ میلیارد دلار در پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا به میزان ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال از دریای جنوب به اصفهان منتقل شود.

نگرش فولاد مبارکه در تلاش برای حل دائمی مشکلات محیط زیست همواره الگوی ملی و شاخص مطلوب شناخته‌شده، به‌گونه‌ای که این شرکت میلیارد‌ها دلار را به کاهش مصارف انرژی و آب اختصاص داده و به‌جرات می‌توان به این نکته اذعان کرد که هیچ شرکتی به‌اندازه فولاد مبارکه در حوزه کاهش مصارف انرژی و آب سرمایه‌گذاری نکرده است.

سرمایه‌گذاری مذکور در شرایطی صورت گرفته که میزان برداشت آب خام فولاد مبارکه تنها ۱۴ میلیون مترمکعب در سال است که البته تا سه سال آینده این میزان کاهش خواهد یافت و تنها آب شرب شرکت از این محل تامین خواهد شد. بااین‌حال، این شرکت با سرمایه‌گذاری‌های زیاد در اجرای پروژه‌های کاهش مصرف آب، مصرف آب خود را نسبت به سایر فولادسازان جهان به کمترین حد تنزل داده است.

محمدیاسر طیب نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه درباره نقش این شرکت در احداث پروژه مزبور می‌گوید: فولاد مبارکه تأمین تمامی ورق‌های پروژه را عهده‌دار شده است و امیدواریم بقیه سهام‌داران با تأمین منابع مالی به پیشرفت پروژه کمک کنند.

وی اظهار امیدواری کرد سرعت پروژه اگر به همین روال باشد، به‌زودی آب دریای عمان به اصفهان خواهد رسید. طیب‌نیا تصریح کرد: با انتقال آب به اصفهان مشکل تأمین آب صنایع حل خواهد شد و برداشت از آبخوان زاینده‌رود به صفر می‌رسد. وی اظهار امیدواری کرد با اجرای پروژه‌های طرح انتقال آب بهشت‌آباد، تونل سوم، سد خرسان و... با همکاری ارگان‌های ذی‌ربط مشکل خشکی زاینده‌رود نیز مرتفع شود.

قرار است فاز نخست این پروژه، به شیرین سازی حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال اختصاص داشته باشد که درواقع همان قول وزیر را شامل می‌شود.

تاکنون ۲۰۰ کیلومتر از مسیر این پروژه لوله‌گذاری شده و در مبدأ و مقصد مخازن بزرگ در حال احداث است. ۳۰۰ کیلومتر دیگر از لوله‌گذاری فاز اول خط انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان باقیمانده و علی‌آبادی می‌گوید شرکت‌های سرمایه‌گذار در این پروژه همکاری خوبی داشته‌اند و تا نیمه اول سال آینده اصفهانی‌ها اولین نشانه‌های آب دریای عمان را در استانشان لمس خواهند کرد.

جالب آنکه اسفندماه سال گذشته، رئیس وقت اتاق بازرگانی اصفهان در یک جلسه رسمی، بهره‌برداری از فاز اول طرح را بهمن‌ماه سال جاری تعیین کرد آن‌هم درحالی‌که به گفته او شهریور ۱۴۰۳ به‌عنوان تاریخ افتتاح فاز اول انتخاب شده بود، اما سرعت کار آنقدر بالا بوده که تاریخ افتتاح جلو افتاده است.

چنانکه گفته شده است، این پروژه بزرگ برای تأمین آب صنعت اصفهان برنامه‌ریزی‌شده تا برداشت آب صنایع از زاینده‌رود به صفر برسد. هم فولادمبارکه و هم ذوب‌آهن به‌عنوان اصلی‌ترین سرمایه‌گذاران انتقال آب از دریای عمان به اصفهان مدعی هستند کمترین برداشت آب از زاینده‌رود به صنایع اختصاص دارد هرچند منتقدین این نظر را قبول ندارند؛ اما درهرصورت اگر لوله‌گذاری مسیر جنوب به اصفهان تکمیل‌شده و آب شیرین به صنایع اصفهان برسد، بدون تردید برداشت آب این واحد‌ها از زاینده‌رود (حالا چه کم و چه زیاد) به صفر خواهد رسید.

از شهریور پارسال تا شهریور امسال

پروژه انتقال آب خلیج‌فارس و دریای عمان به اصفهان از شهریور سال گذشته آغاز شد. در این طرح، استان هرمزگان از موقعیت مهمی برخوردار است. طرح از ۳۵ کیلومتری شرق میناب در استان هرمزگان از محل تأسیسات آبگیری و نمک‌زدایی آغازشده و بعد از طی ۷۵۰ کیلومتر و عبور از استان‌های کرمان و یزد در حوالی ابرکوه از منطقه‌ای به نام «کفه طاقستان» در شرق گاوخونی وارد استان اصفهان می‌شود. این خط لوله در ادامه در حوالی هرند به محور مواصلاتی نایین - اصفهان نزدیک شده و به‌موازات آن تا سجزی ادامه خواهد یافت. سپس با حرکت به سمت شمال و شهر کمشچه برخوار و ورود به مخزن توزیع شمال خاتمه می‌یابد.

به دلیل مبدأ بودن استان هرمزگان در این پروژه و اهمیت آن برای اصفهان، استاندار ۱۱ و ۱۲ مردادماه سال جاری با سفر به استان هرمزگان، ضمن بازدید میدانی از محل احداث آبگیر اختصاصی اصفهان در مجاورت دریای عمان با استاندار و مسوولان محلی این استان دیدار کرد.

آنطور که روابط عمومی استانداری اصفهان اعلام کرد، مرتضوی مذاکراتی را با استاندار هرمزگان و فرماندار شهرستان سیریک به‌منظور ایجاد آبگیر اختصاصی انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان انجام داده است. همچنین استاندار اصفهان با فرماندار شهرستان سیریک برای ایجاد شهرک استخراج مواد معدنی از خروجی شیرین ساز‌های آب دریا مذاکره کرد.

جزئیات این مذاکرات و نقش دقیق هرمزگان در پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان اعلام نشد، اما خود استاندار یک هفته پیش از سفر به استان هرمزگان در یک جلسه عمومی اعلام کرد تاکنون یک‌سوم مسیر پیموده شده و قرار است تا ۲ الی ۳ سال آینده، این پروژه به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد.

آیا در گفتگوی دو استاندار اصفهان و هرمزگان درباره همین زمان ۲ تا ۳ سال و کم‌وزیاد شدن آن رایزنی شده است؟ پاسخ این سوال مشخص نیست، اما اظهارات اخیر وزیر صمت در اصفهان در کنار اراده جدی ذوب‌آهن و فولاد مبارکه و پیگیری‌های مسوولان استانی نشان می‌دهد که هیچ بعید نیست مبادلات بین استانی هم در خدمت تسریع هر چه بیشتر احداث پروژه انتقال آب از دریای جنوب به اصفهان در آمده و اصفهانی‌ها این بار به معنای واقعی مرهمی بر زخم بی‌آبی در استانشان را بچشند.

منبع: روزنامه نصف جهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده