تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۲
بازدید: ۱۵۵
کد خبر: ۳۱۶۳۶۳
سرویس خبر : انرژی
وضعیت تولید، درآمد و سودآوری زیرشاخه مهم شیمیایی‏‏‌ها در دو بازه فصلی و سالانه ارزیابی شد

واگرایی سود و درآمد پلیمری‏‏‌ها

‌می‌متالز - مواد پلیمری در قرن بیستم وارد زندگی بشر شده و زمینه‌ساز تحولات زیادی در پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی بوده‌اند.

به گزارش می‌متالز، مواد پلیمری عمدتا از مشتقات نفت و گاز تولید می‌شوند؛ اما برخی از آن‌ها هم پایه زیستی دارند. ارزیابی گزارش‌های فصلی و سالانه ۹شرکت پلیمرساز بورسی نشان می‌دهد که در بحث درآمد فروش، هم در مقیاس سالانه و هم در مقیاس فصلی، طی سال ۱۴۰۱ و بهار ۱۴۰۲ پلیمرساز‌ها نسبت به میانگین ۱۰دوره اخیر رشد کمتری را تجربه کرده اند. پلیمری‌ها به لحاظ تولیدات نیز نتوانسته اند روند رشد سال گذشته خود را طی ۱۴۰۱ تکرار کنند که این موضوع در بهار ۱۴۰۲ نیز تکرار شده، به‌طوری که تولیدات نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها ۲درصد رشد را تجربه کرده است. با این حال روند سودآوری پلیمرساز‌ها نشان می‌دهد که در زمینه حاشیه سود همواره روند روبه رشدی را تجربه کرده اند، به‌طوری که در فصل بهار ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل به‌طور میانگین ۶درصد به سه‌حاشیه سود این صنعت افزوده شده است.

واگرایی سود و درآمد پلیمری‏‏‌ها

گروه ۴۶۰ همتی بازار سهام

صنعت محصولات شیمیایی با توجه به ارزش بازار بسیار بالا همواره به عنوان یکی از صنایع بورسی مهم و تاثیرگذار محسوب می‌شود که شامل زیرشاخه‌های زیادی است. یکی از گروه‌های زیرمجموعه صنعت شیمیایی، پلیمرساز‌ها هستند که شامل ۹ شرکت بورسی بوده و دو سهم با ارزش بیش از ۱۰۰ همت را در دل خود دارند. مجموع ارزش بازار پلیمری‌ها بیش از ۴۶۶ هزار میلیارد تومان است که از لحاظ ارزش بازار بااهمیت‌ترین شرکت در میان این ۹ شرکت بزرگ بورسی، پتروشیمی «پارس» با ارزش بیش از ۱۳۵ هزار میلیارد تومان محسوب می‌شود. حداقل ارزش بازار این صنعت را نیز «شبصیر» با ارزشی در مقیاس ۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به خود اختصاص داده است. طی ۳۰ روز اخیر میانگین بازدهی ثبت‌شده توسط گروه پلیمر بازار سهام، ۲ درصد بوده است که نسبت به بازدهی ۸۸/ ۴ درصدی بازار سهام عملکرد ضعیف تری محسوب می‌شود. بررسی نسبت قیمت به سود هر سهم پلیمری‌ها عدد ۷/ ۷ واحد است که با توجه به میانگین این عدد در کلیت بازار سهام می‌توان نتیجه گرفت که پلیمرساز‌ها سودمحور بوده و جزو صنایع رشدی محسوب می‌شوند. کمترین نسبت قیمت به سود هم به شرکت «شغدیر» با ۶ واحد تعلق دارد. بیشترین میزان این نسبت هم مربوط به پتروشیمی «آریا» با ۱۰ واحد است.

«پارس» سردمدار تولید فصلی پلیمرساز‌ها

روند ۱۰ ساله تولیدات پلیمرساز‌ها نشان می‌دهد که هر سال به‌طور میانگین ۸ درصد به تولیدات آن‌ها افزوده شده است. بیشترین میزان تولیدات در این صنعت طی سال ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است و تولیدات این صنعت بیش از ۳۸ درصد رشد را تجربه کرده اند. با این حال این روند در سال ۱۴۰۱ تداوم نداشته و تولیدات پلیمری‌ها تنها ۶ درصد افزایش را تجربه کرده است که با توجه به میانگین ۸ درصدی و جهش بسیار خوب تولید در سال ۱۴۰۰ می‌توان گفت عملکرد این صنعت طی سال ۱۴۰۱ ضعیف بوده است. عمده‌ترین عامل افت شتاب تولید را می‌توان مشکلات مربوط به کمبود گاز دانست که به‌طور غیرمستقیم روی این صنعت تاثیر گذاشته است. بررسی روند تولیدات فصلی پلیمری‌ها نشان می‌دهد که در ۱۰ فصل اخیر به‌طور میانگین در هر فصل ۶ درصد به تولیدات این صنعت افزوده شده و رکورد تولید در زمستان ۱۴۰۱ با رشد ۴۶ درصدی به ثبت رسیده است.

با این حال در اولین فصل سال ۱۴۰۲ تولیدات آن‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ درصد رشد را تجربه کرده است که با توجه به میانگین ۶ درصدی عملکرد ضعیفی محسوب می‌شود. بیشترین سهم تولید این صنعت در مقیاس سالانه را «بوعلی» به خود اختصاص داده و نزدیک به ۲۳ درصد از تولیدات کل پلیمرساز‌ها را طی سال ۱۴۰۱ از آن خود کرده است.

افت تولید؛ عامل کاهش شتاب رشد درآمدی

وضعیت فروش شرکت‌های فعال در صنعت پلیمر نشان می‌دهد که این شرکت‌ها در ۱۰ سال اخیر به‌طور میانگین هر سال افزایش ۳۶ درصدی در درآمد را تجربه کرده اند. بیشترین رشد درآمد پلیمری‌ها طی سال ۱۳۹۹ رقم خورده و بیش از ۷۸ درصد رشد درآمدی در به ثبت رسیده است. طی ۱۲ ماه ۱۴۰۱ رشد درآمد پلیمری‌ها ۲۴ درصد بوده است که با توجه به میانگین ۳۶ درصدی می‌توان گفت شرکت‌های این صنعت عملکرد ضعیفی داشته اند. در بازه فصلی ۹ سهم فعال این صنعت عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش نگذاشتند؛ چرا که به‌طور میانگین طی ۱۰ فصل اخیر تنها ۶ درصد به درآمد فروش این شرکت‌ها افزوده شده است. طی بهار ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها ۴ درصد به درآمد فروش پلیمرساز‌ها افزوده شده است که عمده دلیل افت شتاب درآمد آن‌ها را می‌توان کاهش تولیداتشان دانست.

جهش ۲۸ درصدی نرخ گرید الیاف

مقایسه متوسط نرخ فروش مهم‌ترین محصولات شرکت‌های پلیمری در بهار ۱۴۰۲ نسبت به میانگین آن در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که کلیت این صنعت به‌طور متوسط افزایش ۱۰ درصدی را تجربه کرده است. بیشترین رشد مربوط به شرکت «شگویا» بوده که در اولین فصل از سال ۱۴۰۲ توانسته است مهم‌ترین محصول خود یعنی گرید الیاف را ۲۸ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۱ به فروش برساند. با این حال در مقیاس ماهانه پلیمری‌ها طی چهارمین‌ماه از سال‌جاری تنها توانسته اند نرخ مهم‌ترین محصول خود را ۴ درصد افزایش دهند. بیشترین رشد نرخ فروش در این مقیاس مربوط به شرکت «جم پیلن» است که در تیرماه توانسته است پلی‌پروپیلن با بسته بندی پالت را که سهم ۹۷ درصدی از درآمد این شرکت را تشکیل می‌دهد، ۲۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش دهد.

افزایش سود پلیمری‌ها

وضعیت سودآوری ۹ شرکت فعال در حوزه پلیمر از زیرشاخه‌های صنعت شیمیایی بازار سهام طی ۱۰ فصل اخیر نشان می‌دهد که به‌طور میانگین در هر فصل حاشیه سود‌های ناخالص، عملیاتی و خالص آن‌ها به ترتیب ۲۸، ۲۶ و ۲۸ درصد به ثبت رسیده است. بهترین وضعیت سودآوری در این صنعت طی فصل زمستان ۹۹ و بهار ۱۴۰۰ به ثبت رسیده و حاشیه سود‌های ناخالص و خالص ۳۷ درصدی طی این دوفصل به دست آمده است. با توجه به میانگین حاشیه سود شرکت‌های این صنعت می‌توان اذعان کرد که در فصل بهار ۱۴۰۲ عملکرد آن‌ها مطلوب بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل به‌طور میانگین ۶ درصد به هر سه حاشیه سود این صنعت افزوده شده است که نشان می‌دهد روند حاشیه سود‌های این صنعت همواره افزایشی است. در میان شرکت‌های پلیمرساز طی فصل بهار شرکت پلیمرسازی آریاساسول با نماد «آریا» در هر سه معیار سودآوری یعنی ناخالص، عملیاتی و خالص با ثبت اعداد ۵۲، ۴۵ و ۴۷ درصد بیشترین سودآوری را در میان هم گروهی‌های خود به ثبت رسانده است.

کاربرد محصولات تولیدی پلیمرساز‌ها

انحصار تولید در پلیمری‌ها بالاست و شناخت محصولات اصلی آن‌ها که بیشترین درآمد را برایشان به دنبال داشته، از اهمیت زیادی برخوردار است. اولین و مهم‌ترین شرکت پلیمرساز یعنی «پارس» بیش از ۳۰ درصد از درآمد خود را از محل استایرن‌منومر تامین می‌کند که این محصول عمدتا در پلاستیک و لاستیک مصنوعی کاربرد دارد. دومین شرکت بااهمیت پلیمرساز‌ها یعنی «آریا» بیش از ۴۰ درصد از درآمد فروش خود را از محصول پلی‌اتیلن سبک کسب می‌کند که این محصول در تولید نایلون، بسته بندی موادغذایی، بطری‌های فشاری و رویه‌های ظروف پلاستیکی کاربرد دارد. محصول اصلی پتروشیمی «بوعلی» که بیش از ۷۰ درصد درآمد فروش این شرکت را تشکیل می‌دهد ریفرمیت است که در بنزین تابستان و زنجیره تولید آروماتیک کاربرد دارد.

کاربرد پلی‌پروپیلن با بسته‌بندی پالت که اصلی‌ترین محصول شرکت «جم پیلن» است و بیش از ۹۰ درصد درآمد آن را تشکیل می‌دهد عمدتا در قطعات خودرو، کاهش وزن خودرو، فرآیندپذیری خوب، ساخت ظروف با شاخص ذوب بالا و لوله‌های آب سرد و گرم است. کاربرد محصول مهم پنجمین شرکت یعنی «شگویا» که گرید الیاف است و ۴۴ درصد سهم از فروش را شامل می‌شود، عمدتا در تولید انواع پارچه و پوشاک است. اصلی‌ترین محصول «شکبیر» که پلی‌اتیلن سبک خطی است و ۲۷ درصد درآمد این شرکت را تشکیل می‌دهد، در تولید کیسه‌های دسته‌دار، نایلون کشاورزی و روکش سقف گلخانه، بسته بندی دستمال‌کاغذی و موادغذایی و استرج صنعتی بیشترین کاربرد را دارد. «شاراک» عمدتا پلی‌اتیلن سنگین تولید می‌کند که حدود ۱۵ درصد از درآمد آن را شامل می‌شود و کاربرد اصلی آن در ظروف نگهدارنده سوخت، صندلی مناسب برای فضای باز و لوله انتقال آب است. «شغدیر» محصولی با عنوان PVC را تولید می‌کند که تمام درآمد فروش شرکت را شامل می‌شود و عمدتا در مغناطیس کارت هوشمند، تولید گرامافون، لوله کشی، کیف ارزان‌قیمت، پنجره بدون دید، پرده، روکش سیم و کابل و توپ بازی سبک کاربرد دارد. آخرین شرکت یعنی «شبصیر» گرانول ABS را تولید می‌کند که در تولید چاپگر‌های سه‌بعدی، صنعت خودرو، لوله و اتصالات و ایجاد خلأ کاربرد دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده