تاریخ: ۰۷ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۳۷
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۳۱۸۷۵۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کاهش تولید در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲؛ افزایش ظرفیت واحد تغلیظ کنسانتره مس کشور قزاقستان در سال ۲۰۲۲

‌می‌متالز - شرکت «KAZ Minerals» از تولیدکنندگان مهم مس در کشور قزاقستان محسوب می‌شود و معادن بزرگی مانند «Aktogay» و «Bozshakol» در شرق و شمال قزاقستان به این شرکت تعلق دارد. علاوه‌براین، معدن «Bozymchak» در نواحی شمالی کشور قزقیزستان، از دیگر معادن مهم این شرکت برشمرده می‌شود.  در سال ۲۰۲۲، مجموع مصرف انرژی در شرکت «KAZ Minerals» حدود ۱۵.۹ پتاژول اعلام شد که این مقدار حدود ۲۱.۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.

به گزارش می‌متالز، یکی از دلایل مهم رشد مصرف انرژی در سال ۲۰۲۲، افزایش فعالیت واحد‌های تغلیظ این شرکت بود که موجب افزایش تولید و در نتیجه رشد مصرف برق شد.

شرکت «KAZ Minerals» یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده محصولات بالادست مس به شمار می‌آید که در زمینه تولید کنسانتره و کاتد مس، استخراج از معادن و پروژه‌های اکتشافی در حال فعالیت است. معادن و واحد‌های تولیدی این شرکت در کشور‌های قزاقستان و قرقیزستان قرار دارد. این شرکت بیش از ۸۰ سال سابقه فعالیت در زمینه استخراج معادن در کشور قزاقستان دارد.

معدن «Aktogay» از بزرگ‌ترین معادن شرکت «KAZ Minerals» محسوب می‌شود و ذخایر قابل‌توجهی از فلز مس را در خود جای داده است. این معدن در شرق کشور قزاقستان واقع شده است و از معادن مس روباز به شمار می‌رود. به گزارش شرکت «KAZ Minerals»، حجم ذخایر مس این معدن نزدیک به یک میلیون و ۹۲۰ هزار تن تخمین زده شده که عمدتا به صورت مس سولفیدی است.

با توجه به پروژه‌های اکتشافی صورت گرفته توسط شرکت «KAZ Minerals» در سال‌های اخیر، عمر معدن «Aktogay» حدود ۲۵ سال در نظر گرفته شده است. عیار مس خاک سولفیدی این معدن به طور متوسط حدود ۰.۳۴ درصد و خاک اکسیدی حدود ۰.۲۷ درصد اعلام شده است. در سال ۲۰۲۲، حجم تولید مس این معدن حدود ۲۲۸ هزار تن بود. در سال ۲۰۲۱، ظرفیت واحد تغلیظ این معدن حدود ۲۵ میلیون تن بود که با آغاز بهره‌برداری واحد تغلیظ جدید در سال ۲۰۲۲، مجموع ظرفیت واحد‌های تغلیظ به ۵۰ میلیون تن افزایش پیدا کرد.

از دیگر معادن این شرکت در کشور قزاقستان، می‌توان به معدن «Bozshakol» واقع در شمال این کشور اشاره کرد. عمر این معدن حدود ۴۰ سال تخمین زده شده  و ظرفیت واحد تغلیظ آن سالانه حدود ۳۰ میلیون تن است. آخرین برآورد‌های شرکت «KAZ Minerals» نشان می‌دهد که حجم ذخایر مس این معدن، حدود یک میلیون و ۱۲۰ هزار تن با عیار متوسط حدود ۰.۳۵ درصد است. در سال ۲۰۲۲، حجم تولید مس معدن «Bozshakol» حدود ۱۰۲ هزار تن بود. گفتنی است که خاک این معدن علاوه بر مس، دارای فلزات گران‌بها مانند طلا و نقره است. از طرفی، این شرکت تولیدکننده فلز مولیبدن به عنوان محصولات جانبی کنسانتره مس به شمار می‌رود.

گفتنی است که این شرکت، سه معدن زیرزمینی در نواحی شرق کشور قزاقستان به نام‌های «Orlovsky»، «Artemyevsky» و «Irtyshsky» دارد. در سال ۲۰۲۲، مجموع تولید مس این سه معدن حدود ۴۴ هزار تن بود و عیار متوسط مس موجود در خاک این معادن، حدود ۱.۹۸ درصد اعلام شد. علاوه‎‌براین، مجموع تولید طلا از این معادن نزدیک به ۱۳ هزار و ۹۰۰ اونس بود.

معدن «Bozymchak» واقع در شمال کشور قرقیزستان، در نیمه دوم سال ۲۰۱۴ به بهره‌برداری رسید. در سال ۲۰۲۲، تولید مس این معدن حدود ۶ هزار و ۲۰۰ تن با متوسط عیار ۰.۶۶ درصد بود. از طرفی، حجم تولید طلا حدود ۳۸ هزار و ۱۰۰ اونس اعلام شد. در حال حاضر «Bozymchak» به عنوان یک معدن روباز در حال فعالیت است، اما پروژه‌هایی برای استخراج زیرزمینی از ذخایر این معدن در دستور کار شرکت «KAZ Minerals» قرار دارد.

در نمودار حجم تولید سه ماهه شرکت «KAZ Minerals» آورده شده است. به طور کلی تولید مس شرکت در دوره مورد بررسی صعودی بود. در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱، حجم تولید مس این شرکت حدود ۷۴ هزار و ۸۰۰ تن بود که این مقدار در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ به حدود ۸۹ هزار و ۹۰۰ تن افزایش یافت. یکی از دلایل مهم این امر، افزایش ظرفیت (Ramp Up) واحد تولیدکننده کنسانتره مس در معدن «Aktogay» بود.

در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۲، حجم تولید مس این شرکت به ۹۷ هزار و ۸۰۰ تن رسید که نسبت به دوره قبل حدود ۱۰ درصد کاهش یافت. طبق گزارش شرکت «KAZ Minerals»، دلیل این امر کاهش تولید مس سولفیدی معدن «Aktogay» بود. حجم تولید معادن «Aktogay» و «Bozshakol» در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ به ترتیب ۵۹ هزار و ۷۰۰ تن و ۲۴ هزار و۲۰۰ تن بود. در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲، حجم فروش مس حدود حدود ۱۰۲ هزار تن بود که نسبت به دوره قبل تقریبا ۸.۸ درصد افزایش پیدا کرد. طبق گزارش شرکت اختلاف تولید و فروش در این دوره از طریق موجودی انبار تامین شد.

کاهش تولید در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲؛ افزایش ظرفیت واحد تغلیظ کنسانتره مس کشور قزاقستان در سال ۲۰۲۲

عناوین برگزیده