تاریخ: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۵۰
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۳۱۸۴۷۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

مس از آلومینیوم و روی عقب ماند

‌می‌متالز - بازار فلزات پایه ۳۰ روز گذشته را با افزایش تقاضا سپری کرد تا قیمت آلومینیوم و روی در یک روند صعودی به سقف‌های قیمتی کوتاه خود نزدیک شوند، ولی مس بی‌توجه به اخبار مثبت این مدت به روند نزولی خود ادامه داد تا اکنون خطر از دست دادن کف قیمتی معتبری را حس کند.

به گزارش می‌متالز، اخبار مثبت از بسته‌های حمایتی چین با افزایش تقاضا در بازار فلزات پایه همراه شد. قیمت آلومینیوم و روی در ۳۰ روز گذشته روند صعودی پرقدرتی را آغاز کرده‌اند، ولی گویا اخبار اقتصاد چین هنوز به بازار جهانی مس نرسیده است، زیرا مس بی‌توجه به بازار‌های جهانی همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد. آلومینیوم و روی با صعود در ۳۰ روز گذشته اکنون در نزدیکی یک محدوده مقاومتی قرار گرفته‌اند و برعکس آن‌ها مس با کاهشی قیمت متوالی در ۳۰ روز گذشته اکنون خطر از دست دادن یک کف قیمتی مهم را حس می‌کند.

قیمت مس در طول ۳۰ روز گذشته از محدوده ۸ هزار و ۵۰۰ دلار به ازای هر تن تا محدوده ۸ هزار و ۱۷۰ تن ریزش کرد.

مس از آلومینیوم و روی عقب ماند

روز پنج‌شنبه مس در کانال ۸ هزار و ۱۷۰ دلار با افزایش تقاضا مواجه شد و بار دیگر تا کانال ۸ هزار و ۲۰۰ دلار افزایش پیدا کرد، ولی اگر خریداران بازار مس موفق به حفظ این کف قیمتی نشوند احتمال ادامه ریزش قیمت مس تا کانال ۷ هزار و ۸۰۰ دلار وجود دارد. در مقابل شرایط در بازار آلومینیوم و روی متفاوت است. در بازار آلومینیوم قیمت یک ماه قبل به کف ۲ هزار و ۱۲۴ دلار رسید و با افزایش تقاضا، ۱۰۰ دلار به ازای هر تن رشد کرد.

مس از آلومینیوم و روی عقب ماند

قیمت در بازار آلومینیوم برخلاف مس با یک سقف مقاومتی درگیر است و اگر موفق به شکست آن شود قیمت هر تن ابتدا تا ۲ هزار و ۳۰۰ دلار و سپس تا ۲ هزار و ۴۵۰ دلار برای هر تن افزایش پیدا می‌کند. در بازار روی نیز شرایط شبیه به آلومینیوم و کاملا متفاوت با مس است.

قیمت هر تن روی ۳۰ روز قبل به ۲ هزار و ۲۶۰ دلار رسید و با افزایش تقاضا تا سقف قیمتی ۲ هزار و ۵۷۰ دلار رشد کرد و اکنون مانند آلومینیوم در تلاش برای شکست سقف قیمتی پیش‌رو است.

مس از آلومینیوم و روی عقب ماند

اگر روی موفق به شکست این محدوده مقاومتی شود احتمال صعود قیمت تا ۳ هزار دلار نیز وجود دارد. نمودار قیمتی روی نشان می‌دهد برخورد اول روی با سقف قیمتی نتیجه ناامیدکننده‌ای داشت، ولی شرایط به مراتب بهتر از مس است.

رشد قیمت آلومینیوم و روی در ۳۰ روز گذشته در مقابل کاهش قیمت مس در حالی اتفاق می‌افتد که ۶ ماه قبل چشم‌انداز روشنی به قیمت مس وجود داشت و بسیاری از موسسات عقیده داشتند نیمه دوم سال ۲۰۲۳ قیمت هر تن مس به ۱۱ هزار دلار خواهد رسید. با این حال داده‌های اقتصادی ضعیف از کشور چین با کاهش واردات چینی‌ها همراه شد تا مس اکنون خطر از دست دادن کانال ۸ هزار دلار را حس می‌کند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده