تاریخ: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۱۰
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۳۲۵۲۹۹
سرویس خبر : زمین شناسی

۹۰ درصد مخاطرات طبیعی و ۷۰ درصد صدمات جانی ناشی از مخاطرات جوی است

‌می‌متالز - معاون هماهنگی پیشگیری، کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور در چهارمین اجلاس کارشناسان کشور‌های عضو اکو که به میزبانی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور در تهران برگزار شد، گفت: ۹۰ درصد مخاطرات رخ داده در جهان منشا جوی دارد و ۷۰ درصد صدمات جانی در دنیا نیز ناشی از مخاطرات طبیعی است.

به گزارش می‌متالز، رسول حسام، خاطرنشان کرد: ضمن آنکه علاوه بر آن ۷۵ درصد خسارت‌های مالی نیز ناشی از مخاطرات جوی است از این رو توجه به پایش، پیش بینی و هشدار نسبت به پیامد‌های آن بسیار حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر اینکه بروز مخاطرات طبیعی بر روی اقتصاد منطقه و جهان اثرگذار است، افزود: دولت ایران با ارتقا ساختار مدیریت بحران کشور، تصویب قانون و برنامه‌های ملی مصوب به دنبال افزایش تاب‌آوری در این حوزه است.

حسام، با بیان اینکه پیامد رخداد‌های طبیعی همراه با خسارات مالی و ویرانی است، اظهار کرد: این امر می‌تواند اقتصاد را فلج کند و مانع رسیدن سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو به اهداف خود باشد.

وی توسعه اقتصادی پایدار کشورها، توسعه حمل و نقل و پیوند زیر بنایی ارتباطی کشور‌های عضو، استفاده موثر از پتانسیل‌های کشاورزی و صنعتی منطقه اکو و حمایت از اکولوژی و مسائل زیست محیطی را از اهداف سازمان همکاری‌های اکو نام برد و یادآور شد: از این رو نیاز به توجه بیشتر به ریسک و دخالت در طرح‌های توسعه‌ای در قالب یک سند مشخص است که لازم است در دستور کار کشور‌های عضو اکو قرار گیرد.

معاون هماهنگی و پیشگری خطر پذیری سازمان مدیریت بحران کشور تهیه اطلس مخاطرات منطقه را در این جلسه پیشنهاد داد و افزود: ۹۰ درصد مخاطرات رخ داده در جهان منشا جوی دارد و ۷۰ درصد صدمات جانی در دنیا نیز ناشی از مخاطرات طبیعی است.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن ۷۵ درصد خسارت‌های مالی نیز ناشی از مخاطرات جوی است از این رو توجه به پایش، پیش‌بینی و هشدار نسبت به پیامد‌های آن بسیار حائز اهمیت است از این رو است که دبیر کل سازمان ملل متحد نیز بر ایجاد سیستم‌های هشدار زود هنگام در خصوص مخاطرات تاکید دارد.

حسام با بیان اینکه اثرات تغییرات اقلیم می‌تواند منشا مخاطرات نو ظهوری برای منطقه و جهان باشد، گفت: از این رو توجه به شرایط آب و هوایی بسیار مهم است و این امر بدون داشتن داده امکان‌پذیر نیست و برای توسعه داده‌ها حمایت و همکاری با مرکز مدیریت ریسک بلایای طبیعی واقع در شهر مشهد از سوی کشور‌های عضو اکو پیشنهاد می‌شود.

معاون هماهنگی پیشگیری، کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور سرعت بخشیدن به امضا اساسنامه از سوی وزرای عضو اکو را از دیگر راهکار‌های توسعه همکاری‌ها برای کاهش ریسک مخاطرات طبیعی دانست و یادآور شد: سازمان مدیریت بحران و همکاران ما در دستگاه‌های اجرایی آمادگی لازم را برای به اشتراک‌گذاری تجربیات و همکاری در جهت کاهش ریسک و ارتقا تاب‌آوری در منطقه و جهان را دارند.

وی ابراز امیدواری کرد که با به اشتراک‌گذاری تجارب و دستاورد‌های این نشست موجب نجات جان انسان‌ها و کاهش ریسک در منطقه شود.

۹۰ درصد مخاطرات طبیعی و ۷۰ درصد صدمات جانی ناشی از مخاطرات جوی است

منبع: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده