تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۲۷
بازدید: ۶۱
کد خبر: ۳۳۵۹۰۰
سرویس خبر : انرژی
رئیس هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر پاسخ داد:

توسعه نیروگاه‌های زیست توده برای کاهش ناترازی برق

‌می‌متالز - رئیس هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر بیان کرد: اولویت تولید برق از زباله‌ها، اهمیت زیست محیطی قابل توجهی دارد و احداث نیروگاه‌های زباله‌سوز علاوه بر تولید برق از آلودگی آب و خاک جلوگیری کرده و شاهد دفن زباله‌ها در زمین نخواهیم بود.

به گزارش می‌متالز، «داوود مددی» در رابطه با توسعه نیروگاه‌های زیست توده به منظور کاهش ناترازی برق گفت: مساله زیست توده به مسائل بهداشتی و زیست محیطی برمی‌گردد. با توجه به تولید ۵۸ هزار تن زباله در کشور، در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها زباله تولید شده در محل‌هایی دفن می‌شود که اثر‌های زیست محیطی بسیار خطرناکی به همراه دارد.

وی افزود: سموم حاصل شده از زباله‌ها بر گیاهان و حیوانات و مهم‌تر از همه انسان‌ها تاثیر گذاشته و منشا بسیاری از بیماری‌های خطرناک می‌شود.

جلوگیری از انتشار آلایندگی‌ها و تولید کربن

مددی با تاکید بر تولید برق از طریق سوزاندن زباله‌ها، اظهار داشت: اگر می‌خواهیم موضوع زیست توده و توسعه نیروگاه‌های مربوط به آن را بررسی کنیم باید بپذیریم که در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، زیست توده از نظر جلوگیری از انتشار آلایندگی‌ها و تولید کربن بسیار با اهمیت‌تر از دیگر موضوعات است.

رئیس هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر عنوان کرد: پیش‌بینی تولید ۷۰۰ مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های زباله‌سوز (زیست توده) از جمله اهدافی است که از برنامه ششم توسعه تاکنون به آن اشاره شده و به نظر می‌رسد بیش از این عدد هم می‌توان برق تولید کرد.

ایستگاه‌های زباله‌سوز

وی با بیان این که در زمینه پسماند‌های حیوانی و دیگر پسماندها، چون کشاورزی هم می‌توان برق تولید کرد، افزود: در حال حاضر ۴ ایستگاه زباله‌سوز در کشور و در شهر‌های تهران، نوشهر، ساری و رشت وجود دارد که ایستگاه ساری در دست احداث است و در صورت تامین بودجه مورد نیاز سال آینده راه‌اندازی می‌شود و همچنین با تکمیل ایستگاه رشت هم شاهد تولید ۹ مگاوات برق در ساعت خواهیم بود.

مددی گفت: حدود ۶ هزار تن زباله روزانه در تهران تولید می‌شود که مقدار زیادی برق می‌توان از آن تولید کرد و مراکز استان‌های دیگر هم می‌توانند منشا تولید انرژی بسیار زیادی باشند.

رئیس هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر افزود: اولویت تولید برق از زباله‌ها، اهمیت زیست محیطی قابل توجهی دارد و احداث نیروگاه‌های زباله‌سوز علاوه بر تولید برق از آلودگی آب و خاک جلوگیری کرده و شاهد دفن زباله‌ها در زمین نخواهیم بود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده