تاریخ: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۰۳
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۳۴۶۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه مطرح شد

مقابله با تکانه‌های شدید‌ ارزی با ابزار بورس

می متالز - دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه، دوشنبه ۲ اردیبهشت با حضور فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و صاحبان سرمایه، بورس و بانکداری ایران از جمله شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی، در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران بهره‌برداری شد.
مقابله با تکانه‌های شدید‌ ارزی با ابزار بورس

به گزارش می متالز، فاینکس ۲۰۱۹ از مهم‌ترین نمایشگاه‌های بین‌المللی در حوزه بورس، بانک و بیمه است. شرکت صنعتی و معدنی چادرملو یزد و فولاد مبارکه اصفهان نیز از جمله فعالان حوزه معدنی بودند که در این نمایشگاه حضور داشتند.


آینده با فین‌تک‌ها

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری ایران، در این همایش خاطرنشان کرد: نفوذ فین‌تک‌ها در سراسر جهان به قدری است که در آینده‌ای نزدیک ساختار بانکداری را عوض خواهند کرد.
او افزود: در حوزه فناوری باید سرمایه‌گذاری چند هزار میلیارد درگردش مالی کشور داشته باشیم چراکه تعامل و تکامل بازار مالی با ابزارهای این حوزه امکان‌پذیر می‌شود. اکنون بانک‌ها به دنبال خرید فین‌تک‌ها هستند که این موضوع نوید تغییر ساختار بانکداری آینده را می‌دهد. اهمیت فین‌تک‌ها به قدری است که اگر بورس، بانک و بیمه با گذر زمان، خود را به این بخش مجهز نکنند، توان فعالیت و رقابت را از دست می‌دهند.
ستاری در ادامه افزود: ورود صندوق‌های خطرپذیر در بورس، رخدادی مهم است. او تاکید کرد: با پرداخت وام نمی‌توان شاهد ایجاد کسب‌وکار جدید بود و فعالیت‌های نوپا باید مورد حمایت صندوق‌های خطرپذیر باشند.
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری ایران در ادامه با بیان این موضوع که برای تحقق شعار تولید ملی باید اکوسیستم صندوق‌های خطرپذیر، فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌ها، بیمه‌ها و... جریان پیدا کنند، گفت: کشورهای پیشرفته، ایده‌های نوآورانه‌ای در بخش‌های خدمات‌دهی کشور دارند اما در کشور ما خدمات، گران و دور از در دسترس است. از این رو استارت‌آپ‌ها این امر را پشت‌سر گذاشته و خدمات‌دهی و خدمات‌گیری را آسان می‌کنند.

 

شاخص‌ها حاکی از مدیریت مناسب است

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه درباره دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه گفت: شرایط اقتصادی ایران به گونه‌ای بود که موجب شد در سال ۹۷ چالش‌های بسیاری را پشت سر بگذاریم. او ادامه داد: شاخص‌های کنونی، گرچه جذابیت کافی نداشته اما حاکی از مدیریت مناسب برای جلوگیری از بدتر شدن شاخص‌ها و ایجاد ثبات در بازار است. در جلوگیری از اوج‌گیری‌های نامطلوب می‌توان به نرخ تورم در آبان سال گذشته اشاره کرد که اکنون از ۷ درصد به ۲ درصد رسیده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: فاینکس اهداف متعددی را دنبال می‌کند و امیدواریم زمینه تحقق آنها فراهم شود. در شرایطی که نرخ ارز تکانه‌های گسترده‌ای را تجربه می‌کرد و تورم رو به افزایش بود، استقرار ثبات اقتصادی در دستور کار قرار گرفت. اگرچه پیش‌بینی‌های سال ۹۸ مثبت نیست اما اگر نتوانیم با مدیریت درست از این فضا خارج شویم شرایط نگران‌کننده خواهد شد.
او بیان کرد: نقش مدیریت در برون‌رفت از بحران اقتصادی اهمیت دارد و پیش‌بینی‌ها تنها علامت است. ما باید از نتایج مدل‌ها بهره‌برداری کرده و با برنامه، ابزار و روش‌ها بحران‌ها را مدیریت کنیم.
دژپسند با بیان این موضوع که باید از سرمایه‌های راکد کشور به خوبی استفاده کرده و آن را به سمت تولید هدایت کنیم، گفت: روان‌سازی اقتصادی باید در دستور کار قرار گیرد. ما برای تحقق شعار سال باید به سمت بهبود فناوری حرکت کنیم و هزینه تولید را کاهش دهیم. او ابراز امیدواری کرد: فعالیت‌های قابل توجهی در بورس، بانک و بیمه انجام شده و امیدواریم در سال جدید نیز این فعالیت‌های مثبت ادامه داشته باشند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان اظهار کرد: بورس در سال گذشته دوران طلایی خود را سپری کرده و شاخص‌ها بالای ۸۰ درصد رشد داشته‌اند. روند حرکت بازار سرمایه قابل قدردانی است و البته هنوز ظرفیت‌های رشد آن وجود دارد. اگر بخواهیم شاهد رشد اقتصادی باشیم باید نهادهای مالی ورود قوی‌تری داشته باشند. حرکت اقتصاد هوشمند با محور اقتصاد مقاومتی، ضرورت کشور است و بورس، بیمه و بانک مهم‌ترین نهادهای اقتصاد هوشمند هستند.

 

ارتقای سواد مالی و فرهنگ‌سازی

شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در آیین گشایش دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه گفت: هدف برگزاری فاینکس ۲۰۱۹ ارتقای سواد مالی و فرهنگ‌سازی تمام اقشار که با بازار سرمایه آشنایی ندارند، است. دیگر هدف نمایشگاه، انتقال آخرین اطلاعات در حوزه فناوری مالی در حوزه فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌هاست.
به گزارش ایسنا، به گفته رئیس سازمان بورس، نقش بانک‌ها در بازارهای مالی هر کشوری مهم است. در بازار پول، تامین مالی کوتاه‌مدت دنبال می‌شود. در کشور ما این هدف را بانک‌ها به خوبی انجام می‌دهند اما چون بازار سرمایه نقش کمی داشته، بانک‌ها تامین مالی بلندمدت هم داشته‌اند و در عین حال بازار سرمایه در این مدت توانسته رشد کند.
محمدی در ادامه با اشاره به ابزارهای مالی اسلامی که در بازار سرمایه ایران رونمایی شده است، ادامه داد: ابزارهای مالی از جمله ابزارهای مالی اسلامی خوبی در بازار سرمایه به کار گرفته می‌شوند. علاوه بر این، در بازار سرمایه و بازار تامین اطمینان برای انتشار اوراق بیمه اتکایی و رویدادهای طبیعی همکاری خوبی داشتند. امیدواریم ابزارهای ترکیبی در بازار سرمایه و بیمه داشته باشیم. به گفته او، اوراق وکالت منفعت بیمه اتکایی از جمله ابزارهای مالی اسلامی است که اضافه شده است. محمدی یادآور شد: ارزش بورس و فرابورس در سال گذشته ۸۰ درصد افزایش پیدا کرد و این روند مستمری در ۵ سال گذشته است. در یک ماه گذشته هم بازار سرمایه با ۱۲ درصد رشد روبه‌رو بوده یعنی تامین مالی ۵۴ درصد افزایش داشته و به ۱۲۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.
رئیس سازمان بورس ادامه داد: یکی از اقدامات انجام شده در سال گذشته در بازار سرمایه، کاهش هزینه‌های معاملاتی و افزایش تعداد معاملات بود. همچنین کاهش نرخ مالیات نقل و انتقال سهام و اعمال نرخ صفر برای سود تقسیم نشده از دیگر اقدامات بازار سرمایه بود که از آثار آن می‌توانیم به افزایش سرمایه ۶۳ هزار میلیارد تومانی اشاره کنیم.
محمدی با اشاره به راه‌اندازی ابزارهای جدید مالی گفت: راه‌اندازی ابزار مالی کلاسیک مثل آتی سبد سهام انجام شد و عضویت ایران در آیسکو به عنوان عضو عادی خیلی مهم بود. امیدواریم امسال نیز انتشار صورت‌های مالی به صورت IFRS عملیاتی ‌شود. همچنین راه‌اندازی بورس بین‌الملل در کیش از موضوع‌های مهم است که امسال انجام می‌شود.
رئیس سازمان بورس گفت: کمیت افشای اطلاعات مالی شرکت‌ها در ایران بین کشورهای منطقه و حتی جهان بی‌نظیر است و می‌خواهیم کیفیت افشا را نیز افزایش دهیم. از دیگر کارهایی که در دستور کار داریم اصلاح فرآیندهای پذیرش است.
او افزود: مصوبه کاهش مالیات نقل و انتقال سهام هم از سوی وزیر اقتصاد برای امسال پیشنهاد شده و بر اساس آن قرار است مالیات از ۰/۵ درصد به ۰/۱ درصد کاهش پیدا کند.

 

اوراق بهادار بیمه‌ای

غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز در آیین گشایش نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه گفت: بیمه‌مرکزی در سال جدید، اولویت برنامه‌های خود را به تقویت و گسترش اوراق بهادار بیمه‌ای اختصاص می‌دهد. او افزود: حوزه بیمه‌ای این نمایشگاه، بخش زیادی را درگیر می‌کند. یک نظام کارآمد مالی، معطوف به فعالیت‌های بیمه‌ای آن است و بورس، بانک و بیمه زمانی می‌توانند موثر باشند که متناسب با یکدیگر رشد کنند. به دنبال فعالیت بیشتر بیمه نسبت به ۲ حوزه دیگر مالی، سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی بیشتری رقم می‌خورد. اکنون پورتفوی حق بیمه کشور ۶۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده که می‌تواند به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان نیز برسد.
سلیمانی با بیان اینکه صنعت بیمه اگر بتواند در ایجاد اطمینان‌بخشی موفق باشد می‌تواند موجب رشد اقتصادی شود، اظهار کرد: صنعت بیمه می‌تواند از سرمایه‌های خرد استفاده کند و آنها را برای تامین مالی سرمایه‌گذاری‌های مختلف هدایت کند.
او نسبت سرمایه بیمه به سرمایه واقعی را ۸ درصد عنوان کرد و افزود: سرمایه‌گذاری در حوزه بیمه هر سال ۱۹ درصد رشد داشته است. در همین زمینه، آئین‌نامه شماره ۶۰ تصویب شده تا بیمه‌ها در بازار سرمایه حضور بیشتری داشته باشند.
رئیس کل بیمه مرکزی همچنین به رشد سهم بیمه زندگی از مجموع بیمه‌نامه‌ها در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: سهم بیمه زندگی در سال ۱۳۹۲ حدود ۱.۲ درصد بود که این آمار، سال گذشته به ۱۵ درصد رسید.
سلیمانی به سهم اوراق بهادار بیمه‌ای در سطوح جهانی هم اشاره کرد و افزود: اوراق بهادار بیمه‌ای در سال ۲۰۱۷میلادی، حدود ۱۳ میلیارد دلار ارزش داشتند. ارزش این اوراق در سال ۲۰۱۸ میلادی به حدود ۳۰ میلیارد دلار رسید که ۵۰ درصد آن مربوط به ریسک‌های فاجعه‌آمیز است.
او از رشد ۱۵ درصدی بیمه‌نامه‌های صادر شده در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال ۱۳۹۷ حدود ۷۰ میلیون بیمه‌نامه صادر شد. صنعت بیمه کشور ظرفیت زیادی دارد و باید تلاش کنیم تا صنعت بیمه را در کشور بومی کنیم. رئیس کل بیمه مرکزی همچنین تحریم‌ها را عاملی برای قبول ریسک حوادث فاجعه‌آمیز در کشور توصیف و آن را موجب رشد بیمه‌ها در کشور ارزیابی کرد.

عناوین برگزیده