تاریخ: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۴۵
بازدید: ۲۱۰
کد خبر: ۳۶۶۲۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (15 اردیبهشت)

تغییر اختیار معامله در دست حقوقی‌های بازار/تمایل سهامداران خرد به جمع آوری سهام «خساپا»

می متالز - با در اختیارگرفتن نبض بازار توسط حقوقی‌های بازار، سهامداران حقیقی در دومین روز هفته سعی کردند متفاوت از تصمیم سهامداران عمده تصمیم دیگری اتخاذ کنند.
تغییر اختیار معامله در دست حقوقی‌های بازار/تمایل سهامداران خرد به جمع آوری سهام «خساپا»

به گزارش می متالز، معاملات روز یکشنبه با چرخش نقدینگی به سمت سهامداران عمده همراه شد. به این ترتیب امروز بیش از 10میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی منتقل شد. در این میان حقوقی‌ها به حمایت از سهام مپنا پرداخته و خالص خرید بیش از 15میلیارد تومانی را در این نماد ثبت کردند. در این میان یک میلیون سهم مزبور از سوی سرمایه‌گذاری کارکنان گروه مپنا خریداری شد.

در مقابل سهامداران خرد به جمع آوری سهام سایپا تمایل نشان داده و بیش از 28میلیارد تومان نقدینگی را از بابت خرید سهام مزبور به پرتفوی خود منتقل کردند. در این نماد خرید و فروش‌های متعددی از سوی حقوقی‌های بازار شکل گرفت؛ در حالی 100میلیون سهم «خساپا» از سوی سرمایه‌گذاری صباتامین عرضه شد که در مقابل سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا، پیشگامان بازرگانی ستاره تابان، تجارت الکترونیک خودروتابان و سرمایه‌گذاری و توسعه صنعتی نیوان ابتکار در نقش خریدار ظاهر شده و در مجموع حدود یک میلیون و 500هزار سهم «خساپا» را خریداری کردند.

در دیگر لیدر خودرویی یعنی ایران خودرو نیز به دلیل تمایل بالای سهامداران خرد و اشتیاق به خرید، سهامدار عمده به عرضه سهم اقدام کرد. به طوریکه 20میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه گذاری سمند و 5میلیون سهم دیگر نیز از سوی گروه مالی بانک پارسیان به فروش رفت.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: روند خرید و فروش‌های صورت گرفته در نمادهای بانکی نیز نشان از آن دارد که تعاونی معین آتیه خواهان به عنوان سهامدار عمده در نماد بانک ملت به واگذاری 27میلیون و 500هزار سهم پرداخت. در نماد بانک پارسیان نیز سرمایه‌گذاری تدبیر به همراه گروه مالی بانک پارسیان به عرضه سهم اقدام کرده و در مجموع 8میلیون سهم «وپارس» را واگذار کردند.

در این راستا روند خرید و فروش‌های سهامداران عمده در نماد بانک خاورمیانه با حجم بالاتری دنبال شد. خرید 10میلیون سهم از سوی سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن و 5.2میلیون سهم از سوی شرکت سام الکترونیک و در مقابل عرضه یک میلیون و 300هزار سهمی توسط صندوق سرمایه‌گذاری اندوخته پایدار سپهر از جمله مبادلات امروز حقوقی‌ها در نماد «وخاور» بود.

در نماد بانک صادارت نیز دو سهامدار حقیقی بالای یک درصدی به عرضه سهم برخواسته و در مجموع 10میلیون سهم را واگذار کردند. در همین راستا 11 میلیون سهم دیگر «وبصادر» نیز از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات عرضه شد. ولی گروه مالی سپهر صادرات به حمایت های خود از این نماد ادامه داد و امروز نیز یک میلیون سهم دیگر را خریداری کرد.

ب) شرکت‌های معدنی: در میان نمادهای معدنی نیز چادرملو شاهد حمایت و خرید از سوی سهامدار عمده بود. بر این اساس 2میلیون سهم مزبور از سوی سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات جمع آوری شد. این حقوقی به عنوان سهامدار عمده در نماد گل گهر نیز به خرید سهم اقدام کرده و یک میلیون سهم «کگل» را به پرتفوی خود افزود. در نماد معدنی دماوند نیز شرکت مهندسی کاوه پوشش بناساز حدود 10هزار سهم را خریداری کرد.

عناوین برگزیده