تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۲۹
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۴۰۱۲۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
آینده به گچ لبخند می‌زند؟

بازار گچ در رکود چندین‌ساله به‌سر می‌برد

می متالز - بازار گچ جزو بازارهایی در کشور به‌شمار می‌رود که ارتباط مستقیمی با صنعت ساختمان‌سازی دارد و از آنجا که حوزه مسکن و ساخت‌وساز چندسالی است در رکود به‌سر می‌برد و از سوی دیگر با توجه به مازادی که در این صنعت سفید روی داده است، شاهد رونقی در این بازار نیستیم.
بازار گچ در رکود چندین‌ساله به‌سر می‌برد

به گزارش می متالز، از آنجا که بازارهای صادراتی گچ نیز به تصرف کشورهای همسایه چون ترکیه درآمده است، این صنعت در رکود چندین‌ساله خود به‌سر می‌برد و بیشتر واحدهای تولیدی با نیمی از ظرفیت خود مشغول کار هستند.

 

وضعیت واحدهای فرآوری گچ

درباره وضعیت واحدهای فرآوری گچ در ایران، سیف‌الله امیری مدیر دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: تعداد کل واحدهای تولیدی گچ کشور حدود ۳۸۰ واحد با ظرفیت اسمی ۳۱ میلیون تن است که از آن تعداد حدود ۱۵۰واحد به شکل سنتی مشغول تولید هستند.
امیری با اشاره به برنامه‌هایی که برای صنعت گچ درنظر گرفته شده است، عنوان کرد: اهداف و برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدتی برای صنعت گچ درنظر گرفته شده که ازجمله این برنامه‌ها می‌توان به بازسازی و نوسازی صنایع گچ با بهره‌وری انرژی بالا، میزان مصرف پایین به لحاظ ماشین‌آلات و تجهیزات تولید و جهت‌گیری به سمت تولید محصولات و فرآورده‌های صنایع پایین‌دستی گچ مانند پنل‌های گچی و دیوارهای پیش‌ساخته گچی اشاره کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین مشکلات صنعت گچ چیست، بیان کرد: بیشتر واحدهای فرآوری گچ سنتی هستند، نبود نقدینگی و توان مالی برای بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی یکی از مهم‌ترین مشکلات این واحدها است. البته بالا بودن نرخ بهره تسهیلات بانکی برای تولیدکنندگان، نوسان نرخ انرژی ناشی از سیاست یارانه‌های دولت، هزینه بالای حمل‌ونقل جاده‌ای، نداشتن دسترسی مناسب به شبکه ریلی و رکود در صنعت مسکن و ساخت‌وساز کشور، ازجمله مهم‌ترین مشکلاتی هستند که واحدهای فرآوری گچ با آنها روبه‌رو هستند.

 

بازار گچ پررونق نیست

درباره وضعیت بازار گچ از ابتدای امسال ابوالفضل اقبالیون، عضو هیات‌مدیره انجمن گچ ایران اظهار کرد: بازار گچ در کل در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. البته در نگاه کلان وضعیت بازار به‌طور کلی مطلوب نیست. تولید با مشکلاتی روبه‌رو است و شاکله اصلی آن درگیر مشکلات بسیاری است که تولید گچ نیز از این امر مستثنا نشده است.
وی در ادامه با اشاره به وضعیت واحدهای فرآوری گچ در کشور خاطرنشان کرد: بازار گچ در ۴ یا ۵ سال گذشته به‌دلیل رکود اقتصادی حاکم بر صنعت مسکن و ساخت‌وساز در وضعیت مطلوبی قرار نداشته است.
حدود ۳۰ تا ۴۰درصد کارخانه‌های گچ تعطیل شده‌اند و سایر کارخانه‌ها نیز با حدود ۳۰ تا ۴۰درصد ظرفیت مشغول تولید هستند؛ کارخانه‌هایی که به‌اصطلاح وضعیت خوبی دارند نیز با ظرفیت ۴۰ تا ۵۰درصد مشغول تولید هستند.
 اقبالیون همچنین با اشاره به مشکلاتی که این روزها تولیدکنندگان با آن درگیر هستند، عنوان کرد: یکی از مشکلات صادرکنندگان این است که باید ارز صادراتی خود را به سامانه نیما تحویل دهند.
 البته برخی با صادرات تجارت می‌کنند و ممکن است گران شدن نرخ دلار، برای آنها سود به همراه داشته باشد اما تمام اتفاق‌هایی که از سال گذشته روی داده برای تولیدکننده منفعتی به همراه نداشته و آنها را دچار مشکل کرده است.
وی در ادامه با اشاره به رکود چندساله صنعت گچ خاطرنشان کرد: صنعت گچ پس از اتمام طرح مسکن مهر، وارد رکود شد و پس از اتمام طرح مسکن مهر ساخت‌وساز به طور کلی در رکود فرو رفت، این درحالی است زمانی که صنعت ساخت‌وساز رونق می‌گیرد، حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ شغل همراه آن نیز رونق می‌گیرد. البته این رکود به‌شکل نسبی است و هر زمان که مسکن و ساخت‌وساز از رکود خارج شود، صنعت گچ هم از رکود خارج خواهد شد.
این عضو هیات‌مدیره انجمن گچ ایران در پاسخ به این پرسش که ساخت ۴۰۰ هزار مسکن که از سوی دولت مطرح شد به کجا رسید، گفت: این طرح برای شکسته شدن نرخ مسکن پیشنهاد شد و در عمل نیز به جایی نرسید.

 

بازار هدف صادراتی به‌دنبال گچ‌های باکیفیت‌تر

اقبالیون در پاسخ به این پرسش که بازار صادراتی گچ در چه وضعیتی قرار دارد، اظهار کرد: کشورهای همسایه به‌شدت نیاز به بازسازی دارند و از این لحاظ می‌توانند بازار مناسبی برای بازار گچ ایران باشند اما موضوع قابل‌توجه اینکه فناوری تولید گچ در کشور ما بسیار ضعیف است.
کشورهای همسایه همچون عراق گچ‌های پیشرفته‌تر را به گچ ما ترجیح می‌دهند. در این راستا کشورهایی مانند ترکیه به سرعت به بازارهای هدف وارد شده‌اند.
 وی در پاسخ به این پرسش که بازار سوریه تا چه اندازه قادر است بازار گچ را به تحرک درآورد، گفت: بازار سوریه هنوز بازسازی را آغاز نکرده است.
موضوع دیگر این است که از اکنون می‌شود بازسازی این کشور را شروع کرد. در حقیقت ورود کردن بعد از این چندان فایده‌ای ندارد و به نوعی واگذار کردن بازار این کشور به رقبا است.
اقبالیون ادامه داد: یا در بازار عراق سهم ایران از بازسازی این کشور تنها به عتبات عالیات اختصاص یافته است، درحالی که کشوری مانند ترکیه بیشتر بازار این کشور را در دست گرفته است و دولت این کشور در این زمینه از تولیدکنندگان حمایت به عمل می‌آورد، از این‌رو می‌طلبد که دولت ایران نیز در دستیابی به بازار عراق و در مزایده‌ها و مناقصه‌ها شرکت داشته باشد و در ساخت‌وساز و صنعت این کشور مشارکت جدی داشته باشد. این درحالی است که ایران در ساخت‌وساز عراق نقش چندان و قابل‌قبولی نداشته است.
این عضو هیات‌مدیره انجمن گچ ایران در پاسخ به این پرسش که آیا واردات خاصی برای تامین مواد اولیه گچ دارید، اظهار کرد: گچ رده‌های مختلفی دارد، البته برای گچ معمولی که در سفت‌کاری و سفیدکاری مورداستفاده قرار می‌گیرد، واردات نداریم و از معدن‌های داخلی استخراج می‌کنیم اما برای برخی گچ‌های ترکیبی مانند گچ‌های پلیمری یا گچ‌های پاششی که مواد افزودنی به آن اضافه می‌شود و برخی گچ‌های خاص واردات انجام می‌دهیم.

عناوین برگزیده