تاریخ: ۱۲ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۵۸
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۴۳۵۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بورس در مسیر تعادل جدید

دیده‌بان بورس چهارشنبه (12 تیر)

می متالز - شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با رشد 1153 واحدی به عدد 248 هزار و 275 واحد رسید. میل سرمایه‌گذاران به خرید سهام شرکت‌های کوچک‌تر در صنایع برتر با تکیه بر گزارش‌های ماهانه از یک سو و نیم‌نگاهی به شرکت‌های جامانده از روند عمومی بازار نظیر هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری از سوی دیگر، مهمترین عوامل رشد بازار به شمار می‌آمدند. هرچند کاهش ارزش معاملات روزانه از احتیاط بیشتر معامله‌گران خبر می‌دهد.
دیده‌بان بورس چهارشنبه (12 تیر)

به گزارش می متالز، رشد نیم درصدی شاخص کل پس از تجربه اصلاح‌های جزئی در نزدیکی سقف تاریخی برقراری نوعی تعادل در سطوح کنونی قیمت‌ها را نشان می‌دهد. اما در معاملات روزهای گذشته، افت و خیز کم رمق شاخص بیش از آنکه معلول کاهش واکنش معامله‌گران باشد، تاثیر خنثی کننده نمادهای بزرگ را نشان می‌دهد.

پازل جدید سهام

تشکیل صف خرید در نماد «فارس» با نزدیک شدن به عرضه اولیه پتروشیمی نوری در بازار سهام و تقسیم سود قابل قبول زیرمجموعه‌های این هلدینگ در مجامع عمومی عادی سالانه، سهم بزرگی در مثبت ماندن شاخص کل و عدم بازگشت به مسیر اصلاحی داشت. از سوی دیگر نمادهای بزرگ فلزی و معدنی با تجربه اصلاح قیمتی، فشار منفی را بر شاخص کل تقویت کردند. افت قیمت‌های جهانی ناشی از رشد شاخص دلار، یکی از دلایل اصلی عدم رغبت فعالان بورسی به سهام کامودیتی محور بود. توجه اهالی بازار سرمایه به سهام صنایع موفق در گزارش‌های ماهانه و نیم نگاهی به مجامع سالانه جذاب پیش‌رو در کنار رشد سهام جامانده سرمایه‌گذاری و هلدینگی، از سلایق سرمایه‌گذاران در برهه کنونی پرده‌برداری می‌کند.

اما نکته قابل توجه در این میان، افت ارزش معاملات خرد روز گذشته بورس تهران بود. رسیدن این متغیر روزانه به سطح 900 میلیارد تومان از کاهش نسبی میل خریداران و فروشندگان در سطوح فعلی خبر می‌دهد. چرخش نقدینگی از سهامی با احتمال درجا زدن در قیمت‌های فعلی به سمت سهم‌های دارای پتانسیل بیشتر (چه به لحاظ قدرت نقدینگی و چه به لحاظ دارا بودن مولفه‌های سودآوری قدرتمند) بیش از پیش در داد و ستدهای روزانه مشاهده می‌شود. افزایش تقاضا در سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها نیز یک آلارم دیگر در خصوص پایان یک زنجیره است.

پایان زنجیره رشد تورمی؟

افزایش تدریجی قیمت‌ها با محوریت رشد دلار، ابتدا سهام شرکت‌هایی را تحت تاثیر قرار داد که به صورت مستقیم از این رویداد منتفع می‌شوند. رفته رفته با موج تورمی به وجود آمده، پتانسیل رشد قیمت سهام کوچک‌تر بر محور تورم دارایی‌ها و اهرم بالای افزایش نرخ، بازدهی‌های چشمگیری نصیب شرکت‌های کوچک و متوسط کرد و با مشخص شدن سودآوری شرکت‌های بزرگ‌تر، افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها نیز با شتاب بیشتری دنبال شد. اما سهم رشد هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در این فرآیند، مطابق معمول بسیار ناچیز بود. تعدیل اثر سودآوری زیرمجموعه‌ها، افزایش تعداد متغیرهای موثر و کاهش میزان ریسک، از مهمترین عوامل روند کند قیمتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها به شمار می‌آید.

از سوی دیگر به دلیل تابع بودن سودآوری هلدینگ‌ها از سودآوری زیرمجموعه‌ها، تاخیر زمانی ذاتی در شروع روند رو به رشد قیمت همزمان با نااطمینانی از ارزش‌گذاری روز سهام زیرمجموعه در بورس، همواره وجود داشته‌است. حرکت پر شتاب قیمت سهام هلدینگ‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در مسیر صعودی آخرین حلقه رشد زنجیره‌ای قیمت سهام جامانده تا رسیدن به یک تعادل عمومی را تکمیل می‌کند. اما همزمان سیگنال تایید رشدهای دارای پشتوانه قیمت سهام شرکت‌ها زیرمجموعه را نیز به اهالی بازار می‌دهد.

بنابراین با تبعیت از این نقشه کلان می‌توان انتظار بازگشت آرامش به بورس و کاهش حرکت‌های پرشتاب صعودی را در کلیت بازار سهام داشت. لازم به ذکر است با توجه به پشتوانه‌های بنیادی موجود در سهام تاثیرگذار، انتظار نمی‌رود که افت و اصلاح قیمتی در بورس با سقوط قیمت‌ها همراه شود و همواره خریداران بالقوه در قیمت‌های پایین‌تر برای شکار سهام حضور دارند. بی‌حرکت ماندن بازارهای موازی از یک سو و کاهش ریسک‌های غیرسیستماتیک از سوی دیگر، بورس را کماکان در کانون توجهات سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد که یکی از مهمترین عوامل کاهش ریسک به شمار می‌آید.

رویدادهای خبری از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: منابع دیپلماتیک به رویترز گفته‌اند انگلیس، آلمان و فرانسه علی‌رغم عبور ایران از سقف ذخایر اورانیوم غنی‌شده، فعلا سازوکار اختلاف برجام (موسوم به مکانیزم ماشه) را فعال نمی‌کنند. بر این مبنا تشکیل جلسه وزرای خارجه سه کشور اروپایی به همراه ایران، چین و روسیه ضروری است.  محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در تازه‌ترین ابراز نظر اعلام کرد: تا هر زمان که سه کشور اروپایی به تعهدات اقتصادی خود عمل کنند، ایران هم به اجرای کامل برجام پایبند است.

دیروز در رویداد دیگری بهنام محسنی، معاون فرابورس نیز از عدم جمع‌بندی نهایی جلسه شورای عالی بورس درباره دستورالعمل جدید بازار پایه و موکول شدن این موضوع به جلسه بعدی خبر داد .

ب) صنایع: علی صالح آبادی، رییس بانک توسعه صادرات کشور از ارائه تسهیلات ویژه و خرید ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان خبر داد. همچنین محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس تاکید کرد: از اول مرداد زغال سنگ در بورس کالا با قیمت آزاد و مکانیسم عرضه و تقاضا عرضه می‌شود. پیش‌تر فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزیر صمت نیز از تکمیل ۱۸۰ هزار خودرو دپو شده در پارکینگ خودروسازان، ظرف یک ماه و نیم آینده خبر داد.

ج) شرکت‌ها: امروز با عرضه اولیه ۲۰ درصد سهام شرکت دارویی ره آورد تامین، ششمین شرکت جدید هم وارد بازار می‌شود. همچنین سرمایه‌گذاری ساختمان ایران علاوه بر عرضه بلوک 8.28 درصدی سهام مسدود شده نوسازی و ساختمان تهران شنبه آینده 15 تیر در بورس تهران ، بلوک 4.5 درصدی سهام سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان را نیز همان روز در بازار دوم معاملات فرابورس عرضه خواهد کرد تا در صورت انجام معامله، اقدام به کاهش مالکیت کند.

بانک ملت برای حمایت از بزرگ‌ترین سایت لبنی ایران آمده شد و مدیران عامل بانک ملت و گروه میهن بر تقویت تعاملات و همکاری‌ها تاکید کردند.

علی شیخ‌زاده، قائم‌مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور تولید می‌گوید: علی شیخ‌زاده هفته گذشته ۱۰ هزار خودرو تکمیل و تجاری‌سازی شد که بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ دستگاه از آن، در سه روز تعطیل پایان هفته تکمیل شده است. سایپا براساس برنامه‌ریزی‌ها قصد دارد از ماه آینده، هفته‌ای ۱۲ هزار خودرو را تکمیل و به بازار عرضه کند که با اجرای آن، تعداد محصولات قابل‌عرضه سایپا به ۵۰ هزار خودرو در ماه خواهد رسید. با اجرای برنامه تامین قطعات پیشرفته، شمار محصولات قابل عرضه سایپا به بیش از ۵۰ هزار خودرو در ماه افزایش خواهد یافت.

شنیده می‌شود پس از دستور مدیرعامل هلدینگ پارسیان به اوره‌سازان زیرمجموعه خود برای فروش «اوره» به نرخ بورس کالا، با دستور رییس جمهور برای جلوگیری از ایجاد تنش در فصل کشاورزی، این مساله در دستور دولت قرار گرفته است تا مابالتفاوت نرخ مصوب و بورس کالا به اوره سازان پرداخت شود.

عناوین برگزیده