تاریخ: ۱۱ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۲۶
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۷۷۵۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

شرط احتمالی مجمع تشخیص برای تصویب FATF و زمان تصمیم گیری

می متالز - عضو مجمع تشخیص مصلحت با اعلام شرط احتمالی تصویب FATF گفت: نگاه مجمع به این موضع به هیچ وجه سیاسی نیست و منتظر هستیم تا تصمیم‌گیری لازم در این باره را ببینیم.
شرط احتمالی مجمع تشخیص برای تصویب FATF و زمان تصمیم گیری

به گزارش می متالز، حسین مظفر در حاشیه نشست پاسداشت خاطره شهدای دفاع مقدس درباره آخرین وضعیت FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: FATF برای تعدادی از کشورها ۴۱ توصیه دارد که ایران به ۳۹ توصیه عمل کرده که می‌توانست از طریق قوانین و سازوکارهای داخلی دنبال شود و فقط دو توصیه مانده که مربوط به دو کنوانسیون است.

وی افزود: برخی مخالفان می‌گویند چرا مجمع تشخیص بر این دو کنوانسیون تمرکز کرده در حالی که این جواب کاملاً روشن است. زیرا کنوانسیون‌های دیگر بین المللی بوده و سر و ته آن بسته است.

این عضو مجمع تشخیص ادامه داد: ضمن اینکه بندها و مواد آنها هم مشخص است و کسی نمی‌تواند بندی به آن اضافه و کم کند. اما دو کنوانسیون باقی مانده FATF مربوط به گروه اقدام مالی است و هر لحظه می‌توانند درباره موضوعی تصمیم‌گیری کنند و برخی مواد آن را کم کرده یا زیاد کنند. همچنین نسبت به برخی مواد تفسیر کرده و تصمیم‌گیری می‌کنند که امروز درباره سازوکار مالی صحبت کنند و یا درباره تروریسم یا درباره موضوع موشکی.

اگر عضویت این دو کنوانسیون را بپذیریم....

مظفر گفت: ممکن است این گروه بخواهد ایران را تحت فشار قرار دهد. درحالی که تحت تحریم هستیم و مجبوریم برخی روزنه‌ها را باز کرده و تحریم‌ها را دور بزنیم. اگر عضویت این دو کنوانسیون را بپذیریم تمام سازوکارهای مالی، اقدامات و فعالیت‌ها را باید بصورت آنلاین منتقل کنیم که این پول چه مقدار و از کجا آمده و توسط چه کسی و برای چه کاری و به چه کسی داده شده است و دشمنان بلافاصله آن روزنه را می‌بندند که یک خود تحریمی است.

وی افزود:‌ برخی دوستان که در مجلس و دولت هستند به مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده و بحث‌های مفصلی کرده‌اند. آنها هنوز نتوانسته‌اند اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را قانع کنند که اگر این دو کنوانسیون را بپذیریم وضع ایران بهتر خواهد شد و تحریم‌ها برداشته، مشکلات بیمه و بانکی حل شده و فروش نفت‌ آزاد می‌شود. اما فقط می‌گویند اگر عضو این دو کنوانسیون نشویم ممکن است وضع‌ بدتر شود و ایران در فهرست سیاه قرار گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به این سادگی در زمره گروه سیاه FATF قرار نمی‌گیریم چرا که ۳۹ توصیه را بدون هیچ مشکلی پذیرفته‌ایم. در گذشته هم هیچ کدام از این توصیه‌ها را اجرایی نکرده بودیم در فهرست خاکستری قرار داشتیم. ممکن است در وضعیت فعلی باقی بمانیم چراکه برای رفتن به فهرست سیاه و سفید FATF اجماع کشورها لازم است. در مجمع تشخیص به این نتیجه نرسیدیم که دو کنوانسیون باقی مانده را تصویب کنیم اما مخالفتی هم به CFT نشده و ممکن است راهکارهای مختلفی در این باره ارائه شود.

ممکن است ایران به شرطی قبول کند

مظفر درباره جزئیات راهکارها گفت: یکی از راهکارها ْآن است که این دو کنوانسیون را همچنان در تعلیق نگه داریم تا ببینیم آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها چه می‌کنند آیا آنها تحریم‌ها را حذف می‌کنند، راهکار دوم هم آن است که اعلام کنیم در مسئله برجام تمام تعهدات را عمل کردیم و طرف مقابل عمل نکرد، اروپایی‌ها باید به یازده شرط عمل کنند یا اینکه شروطی بگذاریم که تضمین لازم را از آنها بگیریم.

وی گفت: ممکن است ایران به شرطی این دو کنفوانسیون باقی مانده را قبول کند که تحریم‌ها بطور کامل برداشته شود. باید به یقین برسیم که با تعیین برخی شروط و تصویب این کنوانسیون‌ها منافعی حاصل شود وگرنه آن را در تعلیق نگه داشته و منتظر می‌مانیم تا رفتار آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها را ببینیم آیا به تعهدات‌ عمل می‌کنند؟

مظفر ادامه داد:‌ نگاه به این دو کنوانسیون به هیچ وجه سیاسی نیست بلکه کاملاً به آن کارشناسی نگاه می‌کنیم و اینکه برخی افراد در این باره به مجمع اتهام می‌زنند را قبول ندارم.افرادی که در مجمع حضور دارند همگی مسئول بوده و عمری از فعالیت‌های‌ آنها می‌گذرد و همگی براساس مصالح نظام تصمیم‌گیری می‌کند. روز چهارشنبه هفته جاری منتظر هستیم تا تصمیم‌گیری لازم را در این باره ببینیم.

منبع: بورس پرس
مطالب مرتبط
عناوین برگزیده