تاریخ: ۲۱ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۱۰
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۸۲۰۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تحریم صنایع فولاد، مس و آلومینیوم کشور

می متالز - آمریکا در ادامه تحریم‌های اقتصادی خود علیه ایران، تعدادی از شرکت‌های بزرگ صنایع فولاد، مس و آلومینیوم کشور و همچنین چند شرکت خارجی که مسئولیت خرید، فروش و انتقال محصولات این صنایع را بر عهده داشتند، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.
تحریم صنایع فولاد، مس و آلومینیوم کشور

گزارش می متالز، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: دولت آمریکا علاوه بر قرار دادن نام چند نفر از مقامات بلندپایه کشور در فهرست جدید تحریم‌های خود علیه ایران، نام چند شرکت فعال در حوزه صنایع آهن و فولاد را نیز در راستای محدود کردن ارزی ایران در این فهرست قرار داده است.

طبق اعلام وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت فولاد هرمزگان، شرکت ذوب آهن اصفهان، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، شرکت آهن و فولاد ارفع، شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان، شرکت فولاد خراسان، شرکت فولاد خوزستان، شرکت فولاد اکسین خوزستان، شرکت فولاد کاوه جنوب، شرکت فولاد صبا، شرکت فولاد آلیاژی ایران، شرکت استیل و شرکت خلاق تدبیر پارس در فهرست جدید تحریم‌های این دولت علیه ایران قرار دارند.

تحریم‌های جدید فولادی علیه ایران، علاوه بر شرکت‌های داخلی ایرانی، مجموعه‌ای شامل سه شرکت مستقر در چین و سیشل را نیز شامل شده‌اند. دولت آمریکا در این فهرست شرکت تجاری پامچل در پکن، پاور انکر لیمید در سیشل و شرکت دریایی هونگ‌یوان را نیز به دلیل خرید، فروش و انتقال محصولات صنایع فلزی ایران تحت تحریم قرار داده است.

البته طبق فهرست جدید اعلام شده، تحریم‌های دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران، تنها شامل شرکت‌های فولادی نمی‌شود و نام شرکت آلومینیوم المهدی، شرکت آلومینیوم ایران و شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در این فهرست دیده می‌شود.

نکته قابل توجه دیگر در فهرست‌ جدید تحریم‌ها علیه ایران که توسط دولت آمریکا اعلام شده، قرار گرفتن نام شرکت‌های کوچک‌تر فعال در حوزه صنایع فلزی ایران مثل شرکت خلاق تدبیر پارس در میان این اسامی‌ است. به نظر کارشناسان صنعت فولاد، هدف دولت آمریکا از این اقدام، هرچه محدودتر کردن مبادلات صنایع فلزی از طریق شرکت‌های کوچک با خارج از ایران بوده است.

گفتنی است که تحریم صنایع فلزی ایران محدود به فهرست اخیر نمی‌شود و پیش از این نیز سابقه داشته است. شرکت فولاد مبارکه اصفهان که بیشترین حجم فولاد کشور را تولید می‌کند نیز در ماه‌های گذشته در فهرست تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده آمریکا قرار گرفته بود. با این حال فعالان صنعت فولاد کشور، با وجود تمام تحریم‌ها و محدودیت‌‌های اعمال شده در طول این سال‌ها، توانسته‌اند با بهره‌گیری از دانش متخصصان و کارشناسان داخلی به بومی‌سازی بسیاری از تجهیزات مورد نیاز این صنعت در کشور بپردازند و با تحریم‌های موجود علیه ایران مقابله کنند. صنایع فولادی ایران در سال‌های اخیر توانسته‌اند نقش بسیار موثری در ارزآوری برای کشور داشته باشند و جایگاه استراتژیک خود در اقتصاد ایران را حفظ کنند.

عناوین برگزیده