تاریخ: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۳۳
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۱۱۷۹۴
سرویس خبر : زمین شناسی
از سوی مجمع عمومی کمیسیون نقشه‌های زمین‌شناسی دنیا واگذار شد

تهیه نقشه دگرگونی خاورمیانه از سوی ایران

می متالز - مجمع عمومی کمیسیون نقشه‌های زمین‌شناسی دنیا در پاریس برگزار شد و در آن تهیه نقشه دگرگونی خاورمیانه به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران واگذار شده است.
تهیه نقشه دگرگونی خاورمیانه از سوی ایران

به گزارش می متالز، در واقع به دلیل نقش فعال ایران در این کمیسیون و تهیه تمام نقشه‌های خاورمیانه و برخی از نقشه‌های جهانی از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران و به دنبال رضایتمندی از تهیه «نقشه تکتونو ماگماتیسم خاورمیانه» و «نقشه کواترنری خاورمیانه»، این کمیسیون تهیه نقشه دگرگونی خاورمیانه را نیز به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران واگذار کرد. بر همین اساس، قرار است این نقشه با همکاری «کمیسیون فرعی نقشه‌های دگرگونی و ماگماتیسم» کمیسیون نقشه‌های زمین‌شناسی دنیا تهیه شود.


دنیا به ایران اعتماد کرد

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور درباره این اتفاق ابتدا توضیحاتی درباره کمیسیون نقشه‌های زمین‌شناسی دنیا داد و گفت: در این کمیسیون ۸ کشور معاونت‌های منطقه‌ای و قاره‌ای را از نقاط مختلف جهان برعهده گرفته‌اند. کانادا از امریکای شمالی، کلمبیا از امریکای جنوبی(تا این دوره برزیل بود و اکنون کلمبیا جایگزین آن شده است)، آلمان از اروپا، کامرون از افریقا، چین از آسیا، روسیه از اوراسیا، ایران از خاورمیانه و ژاپن از آسیای دور به عنوان نماینده در این انجمن فعالیت دارند. راضیه لک در ادامه افزود: اگر نگاهی به این کشورها بیندازیم، می‌بینیم قوی‌ترین کشورها در حوزه علوم زمین مسئولیت‌های معاونت در کمیسیون نقشه‌های زمین‌شناسی دنیا را بر عهده گرفته‌اند و هر کشوری به راحتی نمی‌تواند این مسئولیت را واگذار کند.
به گفته وی، آنچه باعث شده کمیسیون نقشه‌های زمین‌شناسی دنیا به ایران اعتماد کرده و مسئولیت نقشه واحدهای دگرگونی خاورمیانه را به ایران واگذار کند، رضایتمندی از پیشینه فعالیت‌های سازمان زمین‌شناسی و ظرفیت سازمان زمین‌شناسی بوده است چراکه ایران به نوعی در زمینه علوم زمین، از کشورهای منطقه برتر بوده و باعث شده کمیسیون به ایران اعتماد کرده و تهیه نقشه را به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور واگذار کند. لک با بیان این مطلب ادامه داد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور تا پیش از این نیز نقشه‌های بسیاری برای خاورمیانه تهیه کرده است. حتی نقشه سایزمو تکتونیک (لرزه زمین ساخت) کل دنیا از سوی این سازمان تهیه شده است. به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، نخستین کاری که به ایران واگذار شد تهیه نقشه تکتونیک ایران، افغانستان و پاکستان بود که بعد از تهیه این نقشه که بسیار مناسب بود و اطلاعات جامعی داشت ما به سمت تهیه نقشه‌های تکتونیک خاورمیانه و بعد از آن نقشه‌های سایزمو تکتونیک رفتیم. این روند ادامه داشت و بعد از آن نقشه زمین‌شناسی خاورمیانه، نقشه متالوژنی خاورمیانه، نقشه کواترنری خاورمیانه و... به سازمان واگذار شد. رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور ادامه داد: اکنون نیز پیرو اقدامات انجام شده، نقشه واحدهای دگرگونی خاورمیانه به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور واگذار شده که در سال‌های آینده تهیه می‌شود.  وی ادامه داد: یکی از فاکتورهای مهم کمیسیون نقشه‌های زمین‌شناسی دنیا برای انتخاب ایران به منظور تهیه نقشه واحدهای دگرگونی خاورمیانه، اعتماد به توانمندی این سازمان است که باعث شد با وجود کشورهای دیگر منطقه همچون ترکیه، پاکستان و عراق که در علوم زمین مدعی هستند پروژه به ایران برسد. این گزارش می‌افزاید: رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در CNRS مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه به عنوان بزرگترین سازمان پژوهش‌های پایه‌ای اروپا در تمام زمینه‌های علوم، حضور یافت و در ادامه در موسسه علوم زمین و نجوم نیز به عنوان یکی از موسسه‌های زیر مجموعهCNRS ملاقاتی با پروفسور پاتریک ندلک (Patrick Nedellec) رئیس دفتر پژوهش‌ها و همکاری‌های بین‌المللی اروپا و تنی چند از پژوهشگران آن داشت. در این نشست توضیحاتی درباره توانایی‌های CNRS و موسسه علوم زمین ارائه شد و فعالیت‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز برای حاضران در این نشست تشریح شد. به گفته لک، در این بازدید درباره بازنگری و فعال کردن تفاهمنامه همکاری دوجانبه و سرعت بخشیدن به پروژه‌های مشترک، همکاری در تربیت نیروهای متخصص مورد نیاز برای تجهیز آزمایشگاه‌های فوق تخصصی علوم زمین از قبیل آزمایشگاه‌های سن‌سنجی و همچنین مشاوره در تامین فناوری‌های نوین علوم زمین و معدن توافقاتی شده است.


توسعه همکاری‌های زمین‌شناسی ایران و دانشگاه سوربن

یکی دیگر از اقدامات انجام شده در این سفر، حضور در دانشگاه سوربن و ملاقات با دکتر سابین لوپز (Sabine Lopez) مدیر ارتباطات بین‌المللی دانشگاه بود که در نشست رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با وی درباره پروژه‌های مشترک کاربردی در علوم بین رشته‌ای از قبیل مطالعات آب‌زمین‌شناختی، تغییر اقلیم، خشکسالی، زمین‌شناسی زیست‌محیطی و ریزگردها مطرح شد و امید است در آینده، گستره ارتباطات ما با این سازمان بیشتر شود.به گفته لک، شیوه همکاری‌های مشترک ایران و فرانسه به گونه‌ای است که مشارکت‌ها تنها در قالب تفاهمنامه انجام می‌شود و قراردادی بسته نخواهد شد. به گفته رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، متخصصان فرانسوی در پروژه‌های اولویت‌دار سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران یا دانشگاه‌ها مشارکت خواهند کرد و دستاورد آنها از این مشارکت آن است که در مقاله‌های منتشر شده سهیم خواهند بود.


حمایت سفارت ایران در فرانسه از توسعه همکاری‌های مشترک

ابوالقاسم دلفی، سفیر ایران در فرانسه نیز در دیدار با رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: پیشنهاد اجرایی کردن هر چه سریع‌تر همکاری‌های مشترک در شرایط پسابرجام و مناسبات سیاسی ایران و فرانسه ارائه شده است.دلفی، همچنین به حضور فعال بیش از پیش در مجامع به سبب حساسیت موضوع توصیه کرد و گفت: ما خواهان ارائه مستندات مربوط به همکاری‌های ۲کشور هستیم و حمایت کامل خود را از توسعه ارتباطات علمی ۲کشور در بخش علوم زمین اعلام می‌کنیم.


همکاری با دانشگاه‌های فرانسه

بر اساس این گزارش، از سوی دکتر مهرابی، استاد دانشگاه خوارزمی و عضو کمیته علوم زمین یونسکو که در این سفر همراه بودند، با دانشگاه سوربن درباره بکارگیری دانشجویان در پروژه‌های پژوهشی ایران و ارائه مدرک دوجانبه از سوی فرانسه و ایران صحبت‌هایی شد که بر همین اساس از آنجایی که تفاهمنامه همکاری با دانشگاه سوربن منقضی شده بود مقرر شد پیش‌نویس تفاهمنامه جدیدی تنظیم شده و پس از تایید رئیسان دانشگاه سوربن و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران نهایی شود.

منبع: صمت
عناوین برگزیده