تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۵۵
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۱۳۷۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار کار:

رونق بازار کالای ایرانی مانع خروج ارز از کشور

می متالز - سال ۹۷ از سوی مقام معظم رهبری به نام حمایت از کالای ایرانی نام گذاری شده است. حمایت از کالای ایرانی یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود و بر این اساس تمام آحاد جامعه اعم از مسئولان، تولیدکنندگان، کارگران و مردم در قبال تحقق شعار امسال مسئولند.
رونق بازار کالای ایرانی مانع خروج ارز از کشور

به گزارش می متالز، نهادینه کردن فرهنگ خرید کالای ایرانی ومصرف تولید داخلی ضمن حفظ اشتغال موجود از تعطیلی کارخانه‌ها،‌ ریزش نیروهای کار و بیکاری جلوگیری کرده و زمینه تقویت و تولید ملی و رونق بازار کار را فراهم می‌کند، این در حالی است که مصرف کالای خارجی، گسترش قاچاق از مبادی ورودی، بیکاری چند میلیون نفری جوانان کشور، تعطیلی کارخانه‌ها، بروز ناهنجاری‌های اخلاقی و آسیب‌های اجتماعی، نارضایتی در جامعه و رکود اقتصادی را به دنبال دارد.

واقعیت این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم گرایش به سمت مصرف کالاهای خارجی در کشور ما وجود دارد و آثار و عوارض سوء آن در همه جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور قابل مشاهده است. برای اصلاح این عادت ناپسند باید دست به دست هم بدهیم و از راه های درست وارد شویم تا تحقق کامل اهداف اقتصادی را شاهد باشیم.

بنابراین حمایت از کالای ایرانی باید به صورت یک دغدغه ملی دیده شود و همه اقشار جامعه به عنوان یک تکلیف باید کالای ایرانی را حمایت کنند. در این راستا مجلس باید قوانینی که مانع تولید داخل است را برطرف سازد و به وضع قوانینی که منجر به تشویق مردم به مصرف کالای داخلی می‌شود، بپردازند.

مسئولین نیز باید در استفاده از کالای ایرانی پایبند باشند و به این باور برسند که راهبرد خروج از مشکلات اقتصادی کشور، حمایت از کالای ایرانی است.

به همین منظور به سراغ "حمید حاج اسماعیلی" کارشناس بازار کار  رفته و با وی در خصوص حمایت از کالای ایرانی، نقش و تاثیر آن در ایجاد اشتغال در کشور به گفت وگو پرداختیم که ما حصل آن را در ادامه می خوانید.

"حمید حاج اسماعیلی" کارشناس بازار کار گفت: در ایران حمایت از تولید داخلی همواره مطرح بوده است و به دلیل تکیه بر منابع داخلی امسال نیز مقام معظم رهبری تاکید جدی بر موضوع حمایت از کالای ایرانی دارند.

حمایت از کالای ایرانی نیازمند بهبود فضای کسب وکار

وی افزود: اولین راهکار برای حمایت از کالای ایرانی، بهبود فضای کسب وکار است که متاسفانه در این بخش رتبه خوبی نداریم. بنابراین باید کسب وکارهای ایرانی رونق بگیرند و مشکلات مربوط به مالیات، بیمه، زمین، آب، برق و گاز برطرف شود تا بستر فضای کسب و کار آسان تر و شاهد شرایط مناسبی در کشور باشیم. متاسفانه  به دلیل وجود ریسک های متعدد در ایران فعالیت ها به درستی انجام نمی شود.

حاج اسماعیلی با اشاره به ضرورت تعامل بهتر با دنیا، خاطرنشان کرد: متاسفانه در شرایط فعلی ارتباط بین المللی  پرتنش است و نیازمند گسترش تعامل با سایر کشورها هستیم. باید کالای تولید داخل جنبه صادراتی داشته تا علاوه بر خرید داخلی به کشورهای دیگر نیز صادر شود.

ثبات در شاخصه های اقتصادی عامل تحقق حمایت از کالای ایرانی

وی افزود: راهکار دیگر در تحقق شعار امسال، ثبات در شاخصه های اقتصادی است. به عنوان مثال؛ در خصوص نرخ ارز، تولیدکننده برای (خرید دستگاه، مواد خام، صادرات و واردات) نیازمند این  است که بازار ارز از شرایط مناسبی برخوردار باشد، اما متاسفانه سرعت افزایش نرخ ارز نشان دهنده ناپایداری در بازار ارز است که این امر معضل جدی در سیستم ارزی و شاخصه های اقتصادی به شمار می رود. بنابراین دولت موظف است با اجرای سیاست‌های منطقی به حل معضلات کشورکمک کند.

وی افزود: نباید از مردم خواسته تا هر کالایی را به صرف ایرانی بودن خریداری کنند و باید کیفیت، تنوع و قیمت تمام شده برای رقابت مناسب بوده تا مردم علاقه مند به خرید کالای ایرانی شوند. به عنوان مثال، در طی 40 سال گذشته در  صنعت خودروسازی موفق نبودیم و مردم از خرید کالای خارجی به دلیل قیمت های سرسام آور آن محروم شدند و در مقابل ناچار به خرید خودروی بی کیفیت داخلی هستند.

در کشور نیازمند تعریف مزیت نسبی برای تولید هستیم

وی با اشاره به بالا بودن ریسک تولید در کشور، بیان داشت: باید برای تولید مزیت نسبی تعریف شود و انگیزه تولید را افزایش دهیم. زیرا به دلیل بالا بودن ریسک تولید، ایرانی‌ها ترجیج می‌دهند بیشتر به سمت کارهای خدماتی و دلالی روند.

لزوم اصلاح سیاست های تعرفه گذاری درکشور

کارشناس بازار کار درخصوص وضعیت تعرفه گذاری در کشور، اظهار داشت: متاسفانه در اقتصاد ما تعرفه گذاری تاکنون پاسخگو نبوده است و نیازمند اجرای سیاست های جدی و مناسب در این بخش هستیم.

لزوم تعادل نرخ سود تسهیلات برای حمایت از تولید داخلی

حاج اسماعیلی با اشاره به ضرورت تعادل نرخ سود تسهیلات برای حمایت از تولید داخلی، افزود: نرخ سود تسهیلات برای حمایت از تولید داخلی باید متعادل شود. متاسفانه در این خصوص سیستم بانکی هنوز اصلاح نشده و نرخ پول در ایران مناسب نیست.

وی درخصوص لزوم  فرهنگ سازی در حمایت از کالای ایرانی، بیان داشت: باید فرهنگ کار بهبود یابد تا مردم نسبت به خرید کالای ایرانی احساس تعلق کنند. راهکار دیگر گسترش روح همکاری و همگرایی است که در صورت رونق فعالیت های تولیدی، همکاری ها نیز افزایش خواهد یافت.

رعایت استانداردها دغدغه دولت، مردم و سرمایه گذاران

این کارشناس بازار کار افزود: رعایت استانداردها باید دغدغه دولت، مردم و سرمایه گذاران باشد، متاسفانه در ایران اغلب افراد سعی می‌کنند تا استانداردها را دور زنند. در صورت بالا بودن قیمت کالا، کیفیت پایین و عدم تنوع محصول نباید از مردم انتظار داشت تا کالای ایرانی خریداری کنند. با حمایت جدی حاکمیت، دولت و تحقق همه موارد ذکر شده کالای ایرانی حمایت شده و می تواند در دنیا به جایگاه اصلی خود دست یابد.

حاج اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود قوانین حامی تولید در کشور، تصریح کرد: متاسفانه در ایران قوانین حمایت از تولید وجود نداشته و اقتصاد به جای اینکه روز به روز بزرگتر و توسعه یافته‌تر شود، به دلیل تصدی گری‌های  دولت کوچک تر شده است.

موتور محرک برای فعالیت بخش خصوصی فراهم نیست

وی با اشاره به وابستگی بخش خصوصی به دولت، افزود: در ایران بخش خصوصی وابسته به دولت است و برخی از منابع دولتی به صورت ارزان به آنها واگذار شده است تا بازدهی بالا داشته باشند، اما دچار روزمرگی شده و می توان گفت موتور محرک برای فعالیت بخش خصوصی فراهم نیست.

این کارشناس بازار کار به نقش پررنگ رسانه ها در حمایت از کالای ایرانی اشاره و گفت: رسانه ها باید به جای تضعیف تولید داخلی به نقد کارشناسانه وفنی کالاهای ایرانی بپردازند.

حاج اسماعیلی افزود: خوشبختانه در عرصه پوشاک، کیف و کفش چرم وضعیت مناسبی تری نسبت به کالاهای وارداتی  داریم و امیدواریم با حمایت دولت شاهد وضعیت بهتری در سایر کالاهای ایرانی باشیم.

رونق بازار کالای ایرانی مانع خروج ارز از کشور

وی با اشاره به رشد بازار کالای ایرانی وتاثیر آن در خروج ارز از کشور، بیان داشت: رونق بازار کالای ایرانی قطعا مانع از خروج ارز از کشور خواهد شد. مردم در صورت عدم تامین نیاز خود از کالای ایرانی به سمت کالای خارجی خواهند رفت. در سال های اخیر در بخش واردات شاهد روند افزایشی بوده ایم، حتی دولت نیز بخشی از نیازهای خود را از خارج تامین کرده است.

این کارشناس بازار کار در پایان با اشاره به وضعیت معادن در کشور یاد آور شد: در بخش معادن بدون فراوری، خام فروشی صورت می‌گیرد و سود حاصله به جیب اشخاص خاص می رود. متاسفانه در حال حاضر شاهد نابودی محیط زیست و ورود ارزان منابع ایران به کشورهای خارجی هستیم و موضوع بی آبی موجب شده است که به دلیل مصرف زیاد معادن، آب های کشور خشک شوند.

عناوین برگزیده