تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۵۶
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۱۴۴۷۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
افزایش حجم مبادلات قوطی‌های آلومینیومی، کاهش قیمت آن‌ها را به‌دنبال داشته است

تجارت جهانی قوطی‌های آلومینیومی

می متالز - به هر نوع محفظه‌ای از جنس آلومینیوم که از آن برای بسته‌بندی انواع مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، انواع روغن‌ها، مواد شیمیایی و سایر محصولات استفاده می‌شود قوطی آلومینیومی می‌گویند. تجارت جهانی این محصولات طی 5 سال گذشته روندی افزایشی را طی کرده است و در هر سال به‌طور میانگین حدود 4.2 درصد به حجم تجارت آن اضافه شده است به‌طوری که در سال 2016 به‌حدود 790 هزار تن رسید.
تجارت جهانی قوطی‌های آلومینیومی

به گزارش می متالز، قوطی آلومینیومی به هر نوع محفظه‌ای از جنس آلومینیوم اطلاق می‌شود که از آن برای بسته‌بندی انواع مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، انواع روغن‌ها، مواد شیمیایی و سایر محصولات استفاده می‌شود. بر همین اساس می‌توان بازار قوطی‌های آلومینیومی را از نظر نوع کاربرد به قوطی‌های مورد استفاده برای بسته‌بندی مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، مواد دارویی، مواد شیمیایی و سایر محصولات تقسیم‌بندی کرد.

یکی از ویژگی‌های مهم قوطی‌های آلومینیومی در صنعت بسته‌بندی، قابلیت نگه‌داری طولانی مدت مواد فاسد شدنی بدون کاهش کیفیت ماده مورد نظر است. از مهم‌ترین ویژگی‌های آلومینیوم که سبب گسترش کاربردهای این فلز در قوطی‌های مورد استفاده در صنعت بسته‌بندی شده، می‌توان به ذات غیر سمی بودن آن اشاره کرد. از دیگر ویژگی‌های مهم آلومینیوم به قابلیت شکل‌پذیری بالای آن، سبک‌وزنی که در حمل‌ونقل اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند و در نهایت خاصیت بازتابش بسیار بالای نور (آلومینیوم نسبت به نور به‌شدت کدر است) که مانع از عبور نور و جذب آن توسط مواد غذایی و شیمیایی بسته‌بندی شده، می‌توان اشاره کرد که آن را به مهم‌ترین فلز در صنعت بسته‌بندی بدل کرده است. با وجود چنین ویژگی‌های منحصر به‌فردی که آلومینیوم دارد، اما ظروف شیشه‌ای و  پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) به‌واسطه قیمت پایین‌تری که دارند، همچنان از رقبای اصلی قوطی‌های آلومینیومی در صنعت بسته‌بندی محسوب می‌شوند.

علاوه بر دسترس‌پذیری به خوراک اصلی واحدهای تولیدکننده قوطی‌های آلومینیومی، ارزش افزوده بالای این محصولات از دیگر عواملی است که در تعیین جغرافیای ظرفیت‌های تولید این محصولات نقش اساسی ایفا می‌کند. در حالی که احداث واحدهای نورد مستلزم هزینه‌های سرمایه‌گذاری بالایی است، ظرفیت‌های تولید قوطی‌های آلومینیومی با هزینه سرمایه‌گذاری پایین‌تری قابل احداث است. از این رو بسیاری از تولیدکنندگان مطرح ورق‌های آلومینیومی، درصدد احداث ظرفیت‌های تولید چنین قوطی‌هایی نیز هستند تا از ارزش افزوده بیشتر آن نسبت به ورق، بهره‌مند شوند. در پی این عوامل، تجارت این محصول اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

در نمودار 1، تجارت جهانی قوطی‌های آلومینیومی طی 5 سال گذشته نشان داده شده است. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، تجارت جهانی قوطی‌های آلومینیومی طی این دوره روندی افزایشی داشته و هر ساله به‌طور میانگین حدود 4.2 درصد به حجم تجارت آن اضافه شده است به‌طوری که در سال 2016 به‌حدود 790 هزار تن رسید. این حجم از تجارت، گردش مالی 4.72 میلیارد دلار را به‌همراه داشت که تقریبا معادل یک‌دهم تجارت صورت گرفته از شمش‌های آلومینیوم در این سال بود. این رقم حاکی از قیمت متوسط فوب (FOB) 5،991 دلار به‌ازای هر تن از این محصول در سطح جهان در این سال بود. این در حالی است که قیمت متوسط فوب این محصول در سال‌های پیش از آن، در سطوح بالاتری قرار داشت؛ به‌طوری که این رقم در سال 2012، در حدود 7،302 دلار به‌ازای هر تن بود و طی سال‌های پس از آن روندی نزولی را طی کرد. هر چند که روند نزولی قیمت ورق آلومینیوم طی این دوره با افزایش حجم مبادلات و تولیدات از اصلی‌ترین عوامل این کاهش قیمت بود، ولی باید اذعان کرد که توسعه ظرفیت‌های تولید قوطی‌های آلومینیومی و همچنین افزایش حجم مبادلات آن، بر این کاهش قیمت نیز مؤثر بوده است. همچنین طی این دوره از قیمت فلز آلومینیوم نیز حدود 20 درصد کاسته شد.

عناوین برگزیده