تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۰۲
بازدید: ۲۳۲
کد خبر: ۱۴۶۲۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بزرگ‌ترین صادرکنندگان و واردکنندگان قوطی‌های آلومینیومی

تعرفه‌های ترجیحی، تجارت قوطی‌های آلومینیومی را رونق داده است

می متالز - آلمان با حجم صادرات 89 هزار تن، حدود 11 درصد از تجارت جهانی قوطی‌های آلومینیومی را در اختیار دارد و از بزرگ‌ترین صادرکنندگان این محصول در سال 2016 بوده است. در مقابل هلند با واردات بیش از 61 هزار تن از قوطی‌های آلومینیومی در جایگاه نخست بزرگ‌ترین واردکننده این محصولات قرار گرفت و اصلی‌ترین بازار هدف صادراتی آلمان طی سال‌های گذشته بود.
تعرفه‌های ترجیحی، تجارت قوطی‌های آلومینیومی را رونق داده است

به گزارش می متالز، در سال 2016، نزدیک به 790 هزار تن از قوطی‌های آلومینیومی در سطح جهان تجارت شد. در نمودار 1، بزرگ‌ترین صادرکنندگان قوطی‌های آلومینیومی سال 2016 نشان داده شده است. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، از جمله بزرگ‌ترین صادرکنندگان این محصول در سال 2016، آلمان بود که با حجم صادرات 89 هزار تن، حدود 11 درصد از تجارت جهانی این محصول را به خود اختصاص داد. در رتبه‌های بعدی بزرگ‌ترین صادرکنندگان این محصول، عربستان سعودی در جایگاه چهارم و چین در جایگاه نهم قرار گرفتند. به‌طور کلی صادرات 10 کشور برتر صادرکننده این محصول در سال 2016، حدود 51 درصد کل حجم تجارت جهانی این محصول را تشکیل داد.

کشورهای اروپای غربی از جمله هلند،‌ مهم‌ترین بازارهای هدف صادرات قوطی‌های آلومینیومی آلمان در این سال بود که بیش از 24 درصد بازار صادراتی این کشور را شامل شد. در مقابل کشورهای مکزیک و کانادا، اصلی‌ترین بازارهای صادراتی ایالات متحده، به‌عنوان دومین صادرکننده این محصولات در سال 2016، بودند؛ این 2 کشور در مجموع، حدود 79 درصد بازار صادراتی آمریکا را تشکیل دادند. از اصلی‌ترین دلایل رونق صادرات آمریکا به 2 کشور مذکور،‌ مجاورت این 2 کشور در کنار تولیدکننده بزرگی از قوطی‌های آلومینیومی و همچنین قرارداد تجاری نفتا بین 3 کشور کانادا، آمریکا و مکزیک بوده است.

نمودار 2 نیز مشابه نمودار 1 است اما بزرگ‌ترین واردکنندگان قوطی‌های آلومینیومی را در سال 2016 نشان می‌دهد. براساس این نمودار، بزرگ‌ترین واردکننده قوطی‌های آلومینیومی در سال 2016، هلند با واردات بیش از 61 هزار تن از این محصول بوده است. این کشور با واردات نزدیک به 27 هزار تن قوطی آلومینیومی، نه‌تنها بزرگ‌ترین واردکننده این محصولات از آلمان بود، بلکه سبب شد تا آلمان بیش از 44 درصد بازار وارداتی قوطی‌های آلومینیومی هلند را طی سال 2016 در اختیار بگیرد. امارات متحده عربی نیز در سال 2016، با واردات بیش از 27 هزار تن از قوطی‌های آلومینیومی، بزرگترین واردکننده این محصولات در منطقه بود و در سطح جهان نیز در رتبه نهمین واردکننده قرار گرفت. بخش قابل توجهی از تقاضای وارداتی این کشور در سال 2016، از طریق عربستان سعودی تأمین شد؛ گفتنی است که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، از تعرفه‌های ترجیحی تجاری بهره می‌برند.

نکته حایز اهمیت در مقایسه بین صادرکنندگان و واردکنندگان قوطی‌های آلومینیومی در سال 2016، حضور کشورهای خاص و مشابهی در لیست بزرگ‌ترین صادرکنندگان و واردکنندگان این قوطی‌ها است که این امر به‌نوبه خود دال بر اهمیت بالای تجارت این محصولات است. گفتنی است که ظرفیت‌های تولید قوطی‌های آلومینیومی تنها قابلیت تولید انواع بسیار محدودی از اشکال این قوطی‌ها را دارند، در حالی که در بازار، این قوطی‌ها از ابعاد متنوعی برخوردار هستند، این امر به تجارت بیشتر این قوطی‌ها، خصوصا در بین کشورهایی که از تعرفه‌های ترجیحی تجاری بهره‌مند هستند، دامن می‌زند. از این میان، می‌توان به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و عضو قرارداد تجاری نفتا اشاره کرد.

عناوین برگزیده